Inlägg från: Anonym (Åtalad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Åtalad)

Bedrägeri - Försäkringskassan

Jag har varit på förhör hos polisen idag för Försök till bedrägeri.
    Jag har missat två dagar under ett år som jag fyllt i att jag haft tillfällig föräldrarpenning när jag har varit och jobbat och därmed fått utbetalt knappa 1000 kr för mycket.
    Det är ingen ursäkt men jag tittade inte efter så noggrant i min kalender vilka dagar jag jobbade (går på schema). Detta är alltså helt omedvetet från min sida men det spelar inte så stor roll. Jag har gjort en miss och det får jag synda för nu. Jag är helt införstådd med problematiken och jag motsäger mig inget.

Det jag undrar nu är om någon här blivit kallad till tingsrätten för samma sak och vad domen blivit?
    Polisen sa bara något i stil med att det inte blir fängelse i alla fall.
    Vad kan jag vänta mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 13:34
    Jahapp...

Rättegången var häromdagen och jag tror inte jag har hämtat mig än..

Dömd för bedrägeri till Villkorlig dom 6 månader samt 40 dagsböter á 100 kr + 500 till brottsofferjouren.

• Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan
  • Anonym (Åtalad)

Jag har betalt tillbaka allting. Det sa jag till polisen idag men han menade på att brottet är ju gjort ändå. Oavsett summan så har jag gjort fel och för det ska man straffas på något sätt.

• Anonym (Åtalad)
    Anonym skrev 2008-01-24 23:16:18 följande:
    har du blivit dömd vad jag har förstått så är det sällan man blir det.
    Nej jag har bara varit på förhör än så länge men polisen skulle skicka det till åklagare och sen var det upp till honom/henne att avgöra om det skulle vidare till Tingsrätten, vilket det troligtvis gjorde när det lett till polisanmälan med tydliga bevis. Eftersom att det är gjort på internet så finns det ju det även om jag inte gjort det medvetet.
  • Anonym (Åtalad)

Tack!
    Jo dom lär säkert hålla ögonen på mig och det får dom gärna.
    Ja det är väl bara att vänta o se vad som händer. Men det är allt lite jobbigt...

• Anonym (Åtalad)
    LillaEllan skrev 2008-01-24 23:30:05 följande:
    suck man blir så trött påFK alla kan göra fel!Men när det är vi som gör fel är det genast mycket allvarligt men när FK gör fel så är det inte så farligt, jag fick vara utan pengar i 2 månader för dom inte tyckte att jag hade rätt till pengar sen ändra dom sig och jag fick tillbaka mina pengar ett ÅR efter jag hade vart utan pengar!
    Ja det är väl ganska typiskt med myndigheter. Man kan ju hoppas att det leder till något bra för alla. Jag har ju lärt mig min läxa i alla fall. Jag lär ju kolla fem gånger extra nästa gång jag anmäler TFP.
  • Anonym (Åtalad)

Någon som har erfarenhet?

• Anonym (Åtalad)

Jaha liksom. Idag kom kallelse till rättegången.
    Jag kan knappt fatta detta är sant?!
    Det stod nått om "Offentlig försvarare/ombud" Det var ifyllt Önskas Ej. Vad sjutton menas med det? Har jag ingen försvarare? Ska jag stå där själv liksom?
    Vad ska jag göra nu?

• Anonym (Åtalad)
    Sabre135 skrev 2008-01-29 20:05:56 följande:
    Enklast är väl att kontakta tingsrätten och fråga vad som händer nu. Så slipper du gissningar och motsägande information. Personligen så tycker jag faktiskt att det är bra att FK kollar upp VAB för det är tydligen det som det fuskas mest med av alla bidrag och ersättningar som går att få. Men jag tycker att det är onödigt att det det polisanmäls även om man erkänner att man gjort fel och frivilligt betalar tillbaka pengarna. För man kan ju faktiskt göra fel av misstag precis som TS nu gjort och då borde man få en chans att rätta till det. Känns som om polisen borde ha betydligt viktigare saker att göra. Och tingsrätten med för den delen.

Kan man alltså ringa tingsrätten och fråga om tex försvarare? Jag har aldrig varit i kontakt med sånt här förr så jag vet inte var jag ska vända mig.

Jag håller med om att det är jättebra att de kollar upp sånt. Det är enda sättet att få bukt med de som sätter det i system.

• Anonym (Åtalad)

Kallelsen var från tingsrätten så det var helt rätt Ja jag ska kolla på den igen och se om jag kan hitta något telnr.

• Anonym (Åtalad)
    Anonym (usch) skrev 2008-01-30 08:36:27 följande:
    Nog är det ju fel någonstans !Om du systematiskt hade tagit ut vab dagar fast du jobbat är ju en annan sak, men att bli åtalad för att man av misstag fyllt i fel dagar 2 ggr det är ju sjukt.Det är ju det att blir du dömd så kommer du ju hamna i brottsregistret, det är ju inte kul om du tex ska söka nytt jobb.Nog borde de ha viktigare saker att fälla folk för !
    Ja det är ju lite det man tänker på. Att det syns ju överallt och det känns jobbigt. Fick inte tag på kammaråklagaren idag, får försöka igen imorgon.

Kanske det är så att polisen missförstått mig. För att det står i stämningsansökan att jag inte erkänner. Men det gör jag och gjorde även på stationen men lade ju till att det var omedvetet. Kanske det är därför det gått så långt?! Ja jag vet inte. Det är ju bara att vänta o se...
Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan