• Anonym (d)

Bedrägeri - Försäkringskassan

Jag jobbade med en kille nu innan jul som berättade om det här. Han blev polisanmäld för fusk med VAB sedan han anmält VAB till sitt jobb och sedan också till FK. Pga att hans jobb stämplade in honom och sedan inte stämplade VAB (som dom ska göra) hävdar då FK att han visst var och jobbade och eftersom hans arbetsplats inte kan visa att han VABade eftersom dom har att han var instämplad finns det inga bevis. Detta trots att flera på arbetsplatsen kan vittna om att han faktiskt var hemma den dagen. Där handlade det om 500:- och hans straff blev (trots att han betalade tillbak på en gång dom upplyste honom om att det var "fel") återbetalning med ränta (handlar om några månaders ränta) samt ett bötesbelopp på 800:-. Och då har han inte ens fuskat. Så numera åter han bli att anmäla VAB till fk för som han sa: "Jag får ju betala för att stanna hemma"

• Anonym (d)

TS: Ja, han fick betala in räntan trots att han återbetalade direkt dom upplyste honom om "felet". Det hade ju då gått några månader sedan han fick pengarna tills han blev uppmärksammad på felet. Så han betalade ju inte någon ränta efter återbetalningen.

Själv blev jag granskad, appropå ifrågasättandet längre upp av två dagar, pga att min arbetsgivare fick hjärnsläpp och fick för sig att jag inte alls skulle jobba en dag jag hade vabbat. Då handlade det om en dag! Det löste sig dock med att FKs handläggare var väldigt trevlig då jag ringde och talade om att det räcker med att min arbetsgivare ringer in till henne så fixar hon det. Så det gjorde min arbetsgivare och deet löste sig och jag fick pengarna dagen efter. Så dom är inte bara dumma och luras på FK som vissa tror.

Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan