Bedrägeri - Försäkringskassan
precis vad som hänt min sambo man blir helt galet förbannad. han har inte blivit kallad än så vi vet inte vad som händer.
precis vad som hänt min sambo man blir helt galet förbannad. han har inte blivit kallad än så vi vet inte vad som händer.
Är det ringa bedrägeri så blir det nog bara böter. Men fängelse högst i 6 månade beroende på hur allvarligt brottet är. Och i ditt fall är det ju inte det så det blir ju inte fängelse.
har du blivit dömd vad jag har förstått så är det sällan man blir det.
Jösses!
Alla kan göra fel, helt klart!
Och du har ju betalat tillbaka de 1000 kr.
Nej, tror inte det får några större konsekvenser, men dom kanske håller ett extra öga på dig efter detta ifrån FK´s sida.
Lycka till!
2 dar, som du redan betalat tillbaka! Fan vad larvigt. Tänk om man skulle till tingsrätten varje gång fk själv gör fel, haha!
Försäkringskassan är skyldiga att anmäla när någon har fyllt i fel och fått för mycket pengar, de kan inte själva välja att strunta i det. (enligt 6 § i bidragsbrottslagen har de skyldighet att anmäla)
I ditt fall rör det sig om en så liten summa och dessutom pga av oaktsamhet (dvs. slarv) och inte med uppsåt (dvs. i syfte att lura staten på pengar)så det enda du riskerar är böter om ens det eftersom det krävs att det ska vara fråga om grov oaktsamhet, dvs att du ska varit rejält slarvig när du fyllde dina VAB-dagar.
Givetvis måste man också betala tillbaka det man har fått för mycket, men det har du ju redan gjort.
Se speciellt 4 § i bidragsbrottslagen:
"4 §: Den som av grov oaktsamhet begår en sådan gärning som avses
i 2 §, döms för vårdslöst bidragsbrott till böter eller
fängelse i högst ett år.
Om gärningen med hänsyn till beloppet och övriga omständigheter
är mindre allvarlig, döms inte till ansvar."
Dvs om beloppet är litet och din oaktsamhet inte var grov så ska man inte ens dömas till några böter. På det du berättar så verkar det ju som om din miss skulle platsa in där!
Länk till bidragsbrottslagen:
www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070612.HTM
Jag såg ngt i dagens Sydsvenskan om det här. Du kan ju kolla deras hemsida och se om du hittar artikeln. Jag ska se om jag kan hitta det... Återkommer strax
Oj 6 månader villkorligt! det var ganska mycket för en sådan sak. Det är väl vad man får för mord eller pedofilbrott nästan i det här landet- är det verkligen bara en tusenlapp det gäller?
Läste på text tv att de skandiachefer som misstänks ha skattefuskat för x-antal miljoner gick fria idag. Det är skillnad på folk och folk.
Oj, det var hårda bud! Skickar en kram av medkänsla TS, alla kan göra misstag trist att du skulle drabbas så hårt.