• ninanell

Muslimer - ni äter ju gris! Hur resonerar man kring gelatin etc?

Jag satt här och blev genuint nfiken över hur muslimer resonerar kring griskött och att få i sig detta.
    Jag har inte en enda gång sett en muslimsk troende reagera på godisbitar och annat fullproppat med gelatin eller andra grisprodukter.
    Gelatin som dessutom bara är tarmar och klövar osv.

Jag erkänner min okunnighet kring muslimsk matetik, men kan någon snälla förklara hur man resonerar?
    Man äter ju gris?

Jag själv är vegan och kan inte ens tänka tanken att låta dessa krossade djurdelar blandat med socker och färgämne smälta i min mun. Och jag är vegan av andliga och filosofiska själ också och för mig skulle det kännas så underligt att äta det så självklart.

Så hur resonerar då muslimer? *genuint nfiken*

Tack på förhand.

• Svar på tråden Muslimer - ni äter ju gris! Hur resonerar man kring gelatin etc?
  • Flutterby

Jag är också nyfiken på det, äter själv inte kött och undviker även gelatin.

• EnRakKurva

Hej,
    Inte en enda gång? Troende? Är det praktiserande muslimer du menar? Jag kan bara säga tvärtemot det du säger. Få gånger har jag sett en praktiserande muslim som inte kollar innehållsförteckningar och letar efter gelantin och e-koder.
    Som muslim är man tvungen att ta reda på ifall det kan innehålla gris/fläsk/gelantin etc.
    Sen kan jag hålla med om att jag sett ett antal (kan inte säga hur många) som INTE är praktiserande muslimer, som köper lite vadsom. Både i godisväg och bland andra ät och drickbara produkter. T ex så finns det yoghurt som innehåller gelantin.
    Här har du en lista på e-koder som inte är tillåtna:

www.islamguiden.com/livsmedel.shtml
    Vidare skriver du, så hur resonerar muslimer? Ja det går ju inte att svara på, varje individ kan ju bara svara för sig själv. Annars blir det lätt fel.

"Jag satt här och blev genuint nfiken över hur muslimer resonerar kring griskött och att få i sig detta.
    Jag har inte en enda gång sett en muslimsk troende reagera på godisbitar och annat fullproppat med gelatin eller andra grisprodukter.
    Gelatin som dessutom bara är tarmar och klövar osv.
    Jag erkänner min okunnighet kring muslimsk matetik, men kan någon snälla förklara hur man resonerar?
    Man äter ju gris?

Jag själv är vegan och kan inte ens tänka tanken att låta dessa krossade djurdelar blandat med socker och färgämne smälta i min mun. Och jag är vegan av andliga och filosofiska själ också och för mig skulle det kännas så underligt att äta det så självklart.

Så hur resonerar då muslimer? *genuint nfiken*

Tack på förhand."

• santos deluxe

Är det inte så att dagens påsgodis från de större godiskedjorna inte innehåller gelatin. Det innehåller växt-stärkelser. Dom har lätt sagt bytt ut smöret mot margarin..

Större godistilverkare har följt mångkulturen och slutat med köttextrakt.

Tror dock inte Godis Kungen och annan billighetsgodis har slutat med gelatin och lusextrakt..

• Flutterby

Fast det där kan jag inte riktigt hålla med om, jo några har nog bytt ut gelatinet, men majoriteten av både påsgodiset och lösgodiset innehåller fortfarande gelatin. Ahlgrens bilar tex och gott o blandat(en del av varianterna). Synd, när det finns så bra veg. alternativ!
    santos deluxe skrev 2008-01-25 09:48:05 följande:

Är det inte så att dagens påsgodis från de större godiskedjorna inte innehåller gelatin. Det innehåller växt-stärkelser. Dom har lätt sagt bytt ut smöret mot margarin..Större godistilverkare har följt mångkulturen och slutat med köttextrakt.Tror dock inte Godis Kungen och annan billighetsgodis har slutat med gelatin och lusextrakt..
  • teek taak

Jag tycker denna tråd skulle passa under Religion kategorin.

Muslimer är inte en homogen grupp. En del är mycket försiktiga och väljer bort produkter som innehåller gelatin och en annan del följer en åsikt som säger att om en liten mängd av det orena blandas med det rena som är större blir det inte haram (förbjudet) att äta produkten. Därför är grundregeln att det som är blandat med något, och detta är ytterst lite som inte påverkar dess smak, färg eller lukt, då är det halâl halal (tillåtet).

Jag avhåller mig från produkter som har E-nummer och en massa kemikalier. Men om den innehåller naturlig smak/färgämne och gelatin är det inga problem.

Tillägger att jag är praktiserande muslim.

• mirakelasta

Det mesta gelatin som tillverkas idag är syntetiskt, vet ej om det är bättre ur hälsosynpunkt.

• MsBeauty

Jag har inte heller hört talas om någon praktiserande muslim som äter gelatin och inte kollar innehållet på matvaror, m.m. innan inköp. Självklart äter jag inte heller själv gelatin.

• teek taak
    MsBeauty skrev 2008-01-26 02:01:04 följande:
    Jag har inte heller hört talas om någon praktiserande muslim som äter gelatin och inte kollar innehållet på matvaror, m.m. innan inköp. Självklart äter jag inte heller själv gelatin.
    Nu har du en här
  • vågskålen

Jag ar mycket noga med att kolla vad bade godis och matvaror innehaller forran jag tar det med till kassan. Det ar aven bra att uppmarksamma vegeterianer pa hur mycket lurt den kan finns i olika livsmedel. De brukar inte alltid tanka pa det - sa vi ar nog ratt manga som luslaser vad det star pa innehallsforteckningen.

• Prillis

Här är en till som kollar allt.
    Men nu förtiden vet jag vilka livsmedel jag kan ta utan att kolla och endel ändras till det bättre.
    Gris gelantin byts till nöt gelantin, men kolla alltid E nummret för ibland finns det med ändå.

Jag lever ett rikt liv
Svar på tråden Muslimer - ni äter ju gris! Hur resonerar man kring gelatin etc?