• ninanell

Muslimer - ni äter ju gris! Hur resonerar man kring gelatin etc?

Jag satt här och blev genuint nfiken över hur muslimer resonerar kring griskött och att få i sig detta.
    Jag har inte en enda gång sett en muslimsk troende reagera på godisbitar och annat fullproppat med gelatin eller andra grisprodukter.
    Gelatin som dessutom bara är tarmar och klövar osv.

Jag erkänner min okunnighet kring muslimsk matetik, men kan någon snälla förklara hur man resonerar?
    Man äter ju gris?

Jag själv är vegan och kan inte ens tänka tanken att låta dessa krossade djurdelar blandat med socker och färgämne smälta i min mun. Och jag är vegan av andliga och filosofiska själ också och för mig skulle det kännas så underligt att äta det så självklart.

Så hur resonerar då muslimer? *genuint nfiken*

Tack på förhand.

• Svar på tråden Muslimer - ni äter ju gris! Hur resonerar man kring gelatin etc?
  • Chutzpah

Frotizz har fel, kanske de använder gelatin där h*n jobbar, men många bagerier använder gelatin som stabilisator i grädde och vaniljkräm. Alla bagerier har sina egna recept och det är alltid bra att fråga om varan innehåller kött.

• Umm Israa

Det är förbjudet att äta gris i Islam, vi äter alltså inte gris som du skriver. Gällande gelatin finns olika uppfattningar, en del äter det inte alls medan andra följer den tolkningen att "grissubstansen" är borta eftersom gelatinet kokas etc etc...

ninanell skrev 2008-01-25 08:06:53 följande:
    Jag satt här och blev genuint nfiken över hur muslimer resonerar kring griskött och att få i sig detta.Jag har inte en enda gång sett en muslimsk troende reagera på godisbitar och annat fullproppat med gelatin eller andra grisprodukter.Gelatin som dessutom bara är tarmar och klövar osv.Jag erkänner min okunnighet kring muslimsk matetik, men kan någon snälla förklara hur man resonerar?Man äter ju gris?Jag själv är vegan och kan inte ens tänka tanken att låta dessa krossade djurdelar blandat med socker och färgämne smälta i min mun. Och jag är vegan av andliga och filosofiska själ också och för mig skulle det kännas så underligt att äta det så självklart.Så hur resonerar då muslimer? *genuint nfiken*Tack på förhand.
  • noorah

jag har för att hålla mig på den säkra sidan inte ätit gelatin (ibland är det ju gelatin från typ häst osv) och alla muslimer som jag känner vet vad det finns gelatin i, vet man inte så kan man läsa på förpackningen.
    det finns mycket att äta som inte innehåller gelatin.
    så om du nu ser muslimer som äter "gris" så vet dom antagligen inte vad det innehåller, men dom skulle nog uppskatta om du sa det till dom så att dom lär sig

• Miryampiryam

Hej alla!

Jag har inte läst allt vad ni har skrivit men jag svarar iallafall. Allting som har med grisen att göra så som grishår på borstar gelatin eller något annat är förbjudet för muslimer dvs haram. Det är lika förbjudet att äta gelatin svin som det är att äta griskött. Det många muslimer inte vet att de flesta röda godisarna kan innehålla något som heter KARMIN eller (120). Detta är samma sak men skrivs antingen med bokstäver eller siffror. Detta är lika mycket haram som att äta griskött. Håll gärna koll på de nästa gång ni ska ta någonting som är rött. Googla gärna upp o läs själva så får ni se varför det är haram.

• Rataxes
    Miryampiryam skrev 2015-12-06 12:17:37 följande:

Hej alla!

Jag har inte läst allt vad ni har skrivit men jag svarar iallafall. Allting som har med grisen att göra så som grishår på borstar gelatin eller något annat är förbjudet för muslimer dvs haram. Det är lika förbjudet att äta gelatin svin som det är att äta griskött. Det många muslimer inte vet att de flesta röda godisarna kan innehålla något som heter KARMIN eller (120). Detta är samma sak men skrivs antingen med bokstäver eller siffror. Detta är lika mycket haram som att äta griskött. Håll gärna koll på de nästa gång ni ska ta någonting som är rött. Googla gärna upp o läs själva så får ni se varför det är haram.

Jepp. Det är nog säkrast att undvika västeuropa helt för din del, vem vet om den som tagit i rulltrappans handtag eller kundvagnen stekt Bacon utan att tvätta händerna efteråt? Tänk vad du utsätter dig för varje dag. Stora risker att komma i kontakt med något som kommit från grisen. Haram Haram Haram
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • Kawthar

En praktiserande muslim ska enligt islam inte äta något som kommer ifrån grisen. Alltså undvika även gelatin.

Jag personligen undviker all animalisk gelatin.

Muslimer är inte en homogen grupp ska tilläggas ( om man nu trodde det)

Finns muslimer som äter gris , finns muslimer som undviker gris, finns muslimer som inte vet att det innehåller gris osv osv.

Vad muslimer gör och inte gör , har ibland lite med islam att göra. Det finns liksom ingen mätare på personens panna som visar hur mycket av det han gör , hör till islam.

Vi är människor med fel och brister , precis som vem som helst.

• Pentagram

Liksom det finns kristna som inte följer alla påbud i Bibeln är jag tämligen säker på att det finns muslimer som inte följer alla påbud i Koranen. Det brukar alltid finnas visst utrymme för välvilliga tolkningar (att gelatin inte är griskött, exempelvis) eller så antar en bara att en given gud kanske inte är SÅ fixerad vid varje lite avsteg utan fokuserar på helhetsbilden.

Liksom, meh om det finns muslimer som äter gelatin. I couldn't care less...

• Kawthar
    Pentagram skrev 2015-12-07 09:23:30 följande:

Liksom det finns kristna som inte följer alla påbud i Bibeln är jag tämligen säker på att det finns muslimer som inte följer alla påbud i Koranen. Det brukar alltid finnas visst utrymme för välvilliga tolkningar (att gelatin inte är griskött, exempelvis) eller så antar en bara att en given gud kanske inte är SÅ fixerad vid varje lite avsteg utan fokuserar på helhetsbilden.

Liksom, meh om det finns muslimer som äter gelatin. I couldn't care less...

• SoulsWillRise
    Rataxes skrev 2015-12-06 12:24:38 följande:

Jepp. Det är nog säkrast att undvika västeuropa helt för din del, vem vet om den som tagit i rulltrappans handtag eller kundvagnen stekt Bacon utan att tvätta händerna efteråt? Tänk vad du utsätter dig för varje dag. Stora risker att komma i kontakt med något som kommit från grisen. Haram Haram Haram

Ojdå, här har vi nån som är tydligt rädd för islam :p

Jag tror att han/hon som skrev detta vill uppmana alla muslimer i tråden att vara mer uppmärksamma på vad dom stoppar i sig. Om dom inte vill äta gris är det väl bara för oss att respektera? Lika mycket som dom får respektera att vi vill äta gris.
  • Rataxes
    SoulsWillRise skrev 2015-12-07 09:34:09 följande:

Ojdå, här har vi nån som är tydligt rädd för islam :p

Jag tror att han/hon som skrev detta vill uppmana alla muslimer i tråden att vara mer uppmärksamma på vad dom stoppar i sig. Om dom inte vill äta gris är det väl bara för oss att respektera? Lika mycket som dom får respektera att vi vill äta gris.

Ledsen att göra dig besviken. Är inte ett dugg rädd för vidskepelse. Det var bara ett tips till vidskepliga om hur man enklast undviker det man är rädd för.
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
Svar på tråden Muslimer - ni äter ju gris! Hur resonerar man kring gelatin etc?