• Hondjuret

Irriterande- Filippa Knutsson ("Filippa K") MILJÖBOV

Som i dagens intervju i SVD Min Helg, glatt berättar hur hon pendlar mellan Stockholm och Paris VARJE VECKA (vv-barnen i Stockholm, "fästmannen" i Paris), och strax därefter beklagar sig över hur jobbigt det kan vara med packningen, för man vill ju inte köpa dubbla uppsättningar kläder, eftersom det "känns som en konsumtion som jag inte riktigt kan stå för"!!
    Grattis Filippa du har just idiotförklarat dig själv!

• Svar på tråden Irriterande- Filippa Knutsson ("Filippa K") MILJÖBOV
  • AnneSophie

Vad exakt är problemet? Att hon flyger? Att hon tycker att det är jobbigt att packa?

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Hondjuret

Gissa två gånger och jag tror rubriken ger en ledtråd?

• Carro W
    Hondjuret skrev 2008-01-25 08:29:22 följande:
    för man vill ju inte köpa dubbla uppsättningar kläder, eftersom det "känns som en konsumtion som jag inte riktigt kan stå för"!!Grattis Filippa du har just idiotförklarat dig själv!
    *suckar* något korkat ja...
  • AnneSophie
    Hondjuret skrev 2008-01-25 08:41:16 följande:
    Gissa två gånger och jag tror rubriken ger en ledtråd?

Hmmm...trevligt.
    Så själva pendlingen är det du vänder dig mot?

Har själv en make som pendlar till USA väldigt regelbundet.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Mia83
    AnneSophie skrev 2008-01-25 10:50:20 följande:
    Hmmm...trevligt. Så själva pendlingen är det du vänder dig mot?
    Har själv en make som pendlar till USA väldigt regelbundet.
    Filippa kan inte stå för en onödig konsumtion av kläder, samtidigt som hon utan problem flyger fram och tillbaka mellan Sthlm och Paris varje vecka.
    Vilket tror du påverkar miljön mest?
  • AnneSophie
    Mia83 skrev 2008-01-25 10:57:11 följande:
    Filippa kan inte stå för en onödig konsumtion av kläder, samtidigt som hon utan problem flyger fram och tillbaka mellan Sthlm och Paris varje vecka.Vilket tror du påverkar miljön mest?

Alltså, ursäkta om jag är otydlig. Jag förstår faktiskt TS inlägg alldeles utmärkt, men det var gulligt av dig att förklara.

• Mia83
    AnneSophie skrev 2008-01-25 11:01:59 följande:
    Alltså, ursäkta om jag är otydlig. Jag förstår faktiskt TS inlägg alldeles utmärkt, men det var gulligt av dig att förklara.
    Dina inlägg tyder inte på att du förstod.
    Och om du förstod så förstår jag inte varför du ifrågasätter vad det var TS reagerade på?
  • AnneSophie
    Mia83 skrev 2008-01-25 11:03:58 följande:
    Dina inlägg tyder inte på att du förstod.Och om du förstod så förstår jag inte varför du ifrågasätter vad det var TS reagerade på?
    Äh, jag tyckte att det var lite överdrivet att närapå bryta mot §2 bara och idiotförklara en annan person. Vem vet vad FK har sagt liksom? Tidningar citerar fel, och TS har kanske även lagt in egna värderingar i tolkningen av texten.
    Men ok, jag förstår... Filippa K = miljöbov. Hu. 
  • LaFontaine

Jag förstår inte vad TS efterfrågar? Menar TS månne att människor som orsakar miljöutsläpp lika gärna kan fortsätta göra det och inte alls behöver ta ansvar?

Själv anser jag det jättebra att hon tar ett "miljöansvar" där hon kan. Att konsumera dubbla uppsättningar kläder finner FK onödigt.

För övrigt undrar jag om TS kanske är synsk, då hon exakt verkar veta vad som sagts och i vilket sammanhang det sagts under intervjun.

• Mia83
    AnneSophie skrev 2008-01-25 11:19:29 följande:
    Äh, jag tyckte att det var lite överdrivet att närapå bryta mot §2 bara och idiotförklara en annan person. Vem vet vad FK har sagt liksom? Tidningar citerar fel, och TS har kanske även lagt in egna värderingar i tolkningen av texten. Men ok, jag förstår... Filippa K = miljöbov. Hu. 
    Jag tror att du och jag lägger olika vikt vid rubriken som TS har valt.
    Min tolkning av texten är inte att budskapet är att Filippa är en hemsk miljöbov, utan att det inte låter vidare intelligent att å ena sidan förkasta onödig shopping medan man samtidigt flyger en gång i veckan.
  • AnneSophie
    Mia83 skrev 2008-01-25 11:33:42 följande:
    Jag tror att du och jag lägger olika vikt vid rubriken som TS har valt.Min tolkning av texten är inte att budskapet är att Filippa är en hemsk miljöbov, utan att det inte låter vidare intelligent att å ena sidan förkasta onödig shopping medan man samtidigt flyger en gång i veckan.
    Kanske tänkte Filippa som så att hon gör det hon kan...där hon kan. I hennes fall så har hon valt att inte överkonsumera kläder. 
    Hon kunde ju struntat i det också. 
  • Mia83
    AnneSophie skrev 2008-01-25 11:38:38 följande:
    Kanske tänkte Filippa som så att hon gör det hon kan...där hon kan. I hennes fall så har hon valt att inte överkonsumera kläder. Hon kunde ju struntat i det också. 
    Absolut!
  • skorpionen80

Tycker TS hon ska ge upp barnen eller pojkvännen för att minska på flygutsläppen?

• Mia83
    skorpionen80 skrev 2008-01-25 20:02:23 följande:
    Tycker TS hon ska ge upp barnen eller pojkvännen för att minska på flygutsläppen?
    Om jag ansåg att det var förkastligt att köpa en extra uppsättning kläder pga miljöaspekten så skulle jag nog se till att jag eller pojkvännen flyttade till den andra.
    För att flytta långt krävs motivation och det finns det ju då.
  • skorpionen80
    Mia83 skrev 2008-01-25 22:34:32 följande:
    Om jag ansåg att det var förkastligt att köpa en extra uppsättning kläder pga miljöaspekten så skulle jag nog se till att jag eller pojkvännen flyttade till den andra.För att flytta långt krävs motivation och det finns det ju då.
    Säkert att hon inte menade att hon inte kan stå för det pengamässigt? Eller var det i en miljö-artikel?
    Tänk om pojkvännen också har barn? Eller har ett jobb han inte kan/vill lämna?

Bättre att göra något än inget alls anser jag!
  • Mia83
    skorpionen80 skrev 2008-01-25 22:43:54 följande:
    Säkert att hon inte menade att hon inte kan stå för det pengamässigt? Eller var det i en miljö-artikel? Tänk om pojkvännen också har barn? Eller har ett jobb han inte kan/vill lämna? Bättre att göra något än inget alls anser jag!
    Jag håller med om att det alltid är bra att göra det man kan.
    Men jag kommer aldrig att tycka att det är ett ansvarsfullt beteende att sitta och pendla med flyg på det sättet i längden.
  • skåne tjej

Jag tycker det är fjantigt att irritera sig på något sådant.
    Enligt mitt sätt att se det så är det inte Filippa K som just idiotförklarat sig... Hur vanligt är det inte att folk pendlar och reser i tjänsten??
    Det kanske är svårt att alltid göra rätt rent etiskt och vad som anses vara mest miljövänligt.
    Vi bär väl alla ett ansvar inför miljön. Ingen kan göra allt. men alla kan göra något.
    Jag tycker man ska uppmuntra svenska designers istället. Bättre att köpa kläder av bra kvalitet som håller längre så att man slipper shoppa och kasta. Samt så är det väldigt sällan mindre företag anklagas för barnarbete osv som t.ex H&M, Indiska anklagas för med jämna mellanrum.

Svar på tråden Irriterande- Filippa Knutsson ("Filippa K") MILJÖBOV