• sofie27

Är havremjölk slembildande?

hej. Undrar över en sak. Min son är snart tre år och har han har mjölkallergi sedan 6 månaders ålder och dricker därför havremjölk. När man är förskyld så ska man ju inte dricka mjölk för det är slembildande, men hur är det med havremjölk? Har fått rådet att låta bli för det är ingen som vet säkert men är nu trött på att inte få något korrekt svar. Man vill ju veta säkert. Om han nu kan dricka det under sin förskylning så är det ju bra...Mjölkallergiker behöver ju sin kalk....

• Svar på tråden Är havremjölk slembildande?
  • Alicia05sMamma

Min dotter är oxå mjölkallergiker, hon blir 3 i mars. Hon dricker oxå havremjölk och har även gjort det när hon varit förkyld & jag har inte märkt av att de ska vara slembildande som vanlig mjölk är.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • sofie27
    Svar på #1
    alicias05sMamma

okej,tack för ditt svar.....min son fyller snart tre...är bara så jobbigt när ingen vet..inte ens någon från barnavdelningen vet säkert. eftersom att han har förskylningsastma också så är det ju bra å veta så att man inte gör det värre. han blir ju så dålig så man vill ju inte förvärra sitationen. Äter din dotter godis än? Min son har inte börjat äta något,han har inte varit intresserad. Finns det något mjölkfritt? Har kollat lite. Har äntligen lyckats hitta chips och någon tablettask. Bra å veta när dagen kommer när han vill ha. mvh
  • Alicia05sMamma
    sofie27 skrev 2008-01-25 09:17:59 följande:
    Svar på #1alicias05sMammaokej,tack för ditt svar.....min son fyller snart tre...är bara så jobbigt när ingen vet..inte ens någon från barnavdelningen vet säkert. eftersom att han har förskylningsastma också så är det ju bra å veta så att man inte gör det värre. han blir ju så dålig så man vill ju inte förvärra sitationen. Äter din dotter godis än? Min son har inte börjat äta något,han har inte varit intresserad. Finns det något mjölkfritt? Har kollat lite. Har äntligen lyckats hitta chips och någon tablettask. Bra å veta när dagen kommer när han vill ha. mvh
    Ja för min dotter har det gått bra iaf Hon har problem med falsk krupp vid förkylningar & väderomslag.

Ja min loppa får lite godis på lördagar Dock inga mängder. Det finns ganska så mkt som är fritt från mjölk.

tex. haribo´s fruktnappar, zoo, fruktis påsarna, mfl.
    Sedan brukar jag oxå köpa Oatly´s glasspinnar med jordgubbs smak. De är super goda

Se dock upp med att inte köpa lösgodis då det kan finnas spår av mjölk i då slevarna har varit i alla lådor.
  • sofie27
    Svar på #1
    alicia05sMamma

tack så mycket för råden. få se när han börja vilja ha godis...blir väl rätt så snart....oatly s vaniljglass äter min lilla son....fast han älskar isglass....det är han favorit. Visste inte att oatlys glass fanns på pinne....ja,man lär ju sig något nytt varje dag.tack tack
  • Alicia05sMamma
    sofie27 skrev 2008-01-25 11:15:59 följande:
    Svar på #1alicia05sMammatack så mycket för råden. få se när han börja vilja ha godis...blir väl rätt så snart....oatly s vaniljglass äter min lilla son....fast han älskar isglass....det är han favorit. Visste inte att oatlys glass fanns på pinne....ja,man lär ju sig något nytt varje dag.tack tack
    Så lite så

Kan även tipsa om att det på Ica Maxi finns Majs krokar att köpa, som det inte finns några knepiga tillsatser i alls utan bara majs
    Min dotter tycker dom är jätte goda
Svar på tråden Är havremjölk slembildande?