superkaxiga tonåringar...
Jag var extremt jobbig med min mamma när jag var 13. (Är idag 31 med en dotter på 2 och nr 2 på g.) Men det jag kommer ihåg mest var att mamma hade ett sjuuuuuuukt bra tålamod och körde mycket med "omvänd psykologi", kanske inte alltid medvetet men det funkade oftast. Mitt rum fick dock se ut som det ville bara jag höll dörren stängd och tvättade mina egna kläder (slängde dem alltid på golvet).
Jag tror starkt på att låta tonårsdöttrar få sina utbrott och "ta emot" mycket. ALDRIG, ALDRIG sjunka till deras nivå å bli sarkastisk, spydig eller dryg. Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad. Tänk tillbaka på hur jobbigt det fakiskt var att vara tonåring med en massa hormoner i kroppen och man ville vara vuxen (ansåg sig vara vuxen) men utan att faktiskt vara det. Jag kommer bara ihåg hur otroligt frustrerande hela min tillvaro var under något år. Idag har jag å min mamma en väldigt bra relation och jag är såååå imponerad av hur stort tålamod hon hade.
Sätt er ner och kom gemensamt fram till vilka regler som skall gälla i det hus ni faktiskt delar (det är ju lika mycket hennes hem som ert även om ni nu betalar alla räkningar. Hon har inget annat hem och måste oxå få känna sig ansvarig och verkligen hemma där). Behandla henne så vuxet som möjligt, låt henne själv komma med förslag på hur saker och ting bäst kan lösas. Även om du inte är helt överens med hennes idéer så är det väl som i vilken relation som helst, man får kompromissa.
Tycker dock att båda ni vuxna måste vara överens inför barnen.
Nu har jag inga egna 13-åriga döttrar utan baserar detta på hur väl jag minns när jag släjv var 13. Kanske var min mor "one of a kind" och det i realiteten är helt omöjligt att göra vad hon gjorde, jag kanske själv aldrig kommer att kunna göra som hon men jag önskar verkligen det. Du får alltså ta ovan tips för vad de är...
Det enda jag vet är att oavsett ålder så vill man bli behandlad med respekt och bra kommunikation är verkligen nyckeln till alla goda relationer, hemma såväl som på jobbet.
Lycka till och var så säker, det går över!
Kram till er alla.