• luckysun

Indisk mat och gravid?

Hur är det med att äta indisk mat (Chicken tikka masala) och vara gravid.

Den maträtten och indisk mat för övrigt är ju kryddig...

• Svar på tråden Indisk mat och gravid?
  • raspberryrevolution

varför skulle det vara nån fara att äta stark mat? möjligt vis när man ammar, så ska man vara lite försiktig med stark mat.

• ÄngelBängel

Vad tänkte du skulle vara farligt? Maten är ju väl tillagad, inget rått kött eller fisk så det är ju helt riskfritt för barnet. Det värsta som kan hända är väl halsbränna...

Lite halsbränna botar man enkelt med rennie eller gaviscon. Finns receptfritt på apoteket.

• Fredrika2007

Det är ju konstigt att det finns så många indier i världen om man inte ska kunna äta indisk mat. Hur har de överlevt lixom?? :P

• ÄngelBängel
    Fredrika2007 skrev 2008-01-25 13:33:41 följande:
    Det är ju konstigt att det finns så många indier i världen om man inte ska kunna äta indisk mat. Hur har de överlevt lixom?? :P
  • Forza

Precis, tänk hur många barn som föds i Indien....Jag har ätit indisk mat flera gånger under denna graviditet och än så länge har inget hänt. Kan dock tänka mig att om man har lätt att få halsbränna och så kanske det kan hjälpa att inte äta kryddstarkt.

• listo

Om man har lätt för att få halsbränna så är stark mat oftast ingen höjdare. Men indisk mat i allmänhet är ju inte så stark, utan mer liksom kryddrik på annat sätt.
    Det är förstås helt ofarligt vid graviditet.

Du har väl läst kostråden på livsmedelsverkets hemsida TS? Om du har dem i ryggen så kanske du kan slippa en del oro.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
Svar på tråden Indisk mat och gravid?