• nadja84

Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #5

Välkommen till fortsättningen på REFLUXTRÅDEN där vi som han barn med gastroesofagal reflux kan diskutera.I denna tråd är symptomerna väldigt olika från barn till barn så inget är rätt eller fel. Ställ frågor så ska vi svara så gott vi kan!!

Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Men en del barn kräks lite eller inte alls utan har endast magsyra som åker hiss.Reflux påverkar nästan alltid barnet allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra stå stilla eller minska i vikt. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Men symptomerna kan vara väldigt olika från barn till barn.Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.

Läs mer:
    www.meadjohnson.nu/boken/ger.html
    www.refluxinchildren.com/
    www.infantrefluxdisease.com/

Gamla trådar:www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26371975.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m22961545.html 

*Dylan 2006-03-25* www.metrobloggen.se/divinest
  • Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #5
  • only Gizmo

froggis: det kan ju vara reflux men även en förträngning i nedremagmunnen, så bitar ej kan komma förbi.
    be om en remiss för röntgen så dom kan kolla va det är.

• only Gizmo

tips till er som anar att era barn har reflux lägg böcker under fötterna på huvudändan av sängen eller bygg upp så dom sover lite i backe lika så om dom sover i vagnen sittande eller lite liggläge hjälper jätte mycket.

• helmag

irre virre: löser du inte upp losecen i vatten och ger med sprita innan maten. det är svårt att få upp allt i sprutan men de korn som blir kvar tar jaj på fingret och drar av i munnen.

Finesse: Är hon inte gnällig och verkar ha ont? Kräkningarna som är genomskinliga är troligen magsaft och det brukar fräta och irritera i halsen. Man kan få losec som neutraliserar magsyran, de kräks ändå men den är inte så sur så halsen mår bättre av det.
    Vi fick losec när han var 1 månad i förebyggande syfte så han inte skulle få sår i halsen. Kolla med barnkliniken där ni bor.
    Vilken ersättning bytte ni till.
    Vi har använt enfamil och det hjälpte mycke. Han kräktes ändå 20 ggr/dag men det blev mycke bättre än med den vanliga. Enfamil kan du få utskrivet som livsmedel så då kostar den 120 kr för massa burkar (den finns recept fri men är dyr då 80-90 kr för en burk)

Hoppas du får hjälp

Vår kille ville inte ligga ner efter en vecka utan losec. Han får mer uppstötningar när han låg och utan losecen gjorde det ont i halsen så han var helt vansinnig när han skulle sova.

• Finesse
    helmag: nej hon verkar inte bry sig att hon spyr så där mkt.. utan ser bara superglad ut efteråt. vi bytte till baby semp.. hade lemolac tidigare men dom på barnmottagningen sa att det kunde vara citronsyran hon spydde av. men jag ska som sagt ringa på måndag å säga att hon ändå spyr av baby semp.
  • Liiii
    Finesse skrev 2008-03-09 13:00:27 följande:
    helmag: nej hon verkar inte bry sig att hon spyr så där mkt.. utan ser bara superglad ut efteråt. vi bytte till baby semp.. hade lemolac tidigare men dom på barnmottagningen sa att det kunde vara citronsyran hon spydde av. men jag ska som sagt ringa på måndag å säga att hon ändå spyr av baby semp.
    Min son har oxå reflux och han äter omeprazol mot det. Min son kräktes oxå jätte mycket av ersättning (mjölkfri som mjölkbaserad) och det som hjälpte mot min son var förtjockningsmedlet Nestargel (finns på apoteket 1 burk kostar 62 kr och räcker ett bra tag) jag provade Enfamil till min son men det funkade inte alls på honom. Mycket av min sons kräkningar berodde på att jag använde rapsolja i hans ersättning (mot förstoppning) och när jag slutade med rapsoljan så förvann nästan alla kräkningar.
    Lukas 070530
  • IrreVirre

helmag:
    Jo vi löser upp den i vatten det är det som är problemet. Hon kräks upp det hinner inte ge henne mat så snabbt kräks hon. Önskar man fick krossa den så man kunde blanda i purren.
    Idag har det varit något bättre har ökat dosen med 5mg. SAå nu äter hon 5mg morgon o kväll och har inte kräkts alls mycket o inte haft så många sura uppstötningar.Hon har också ätit bättre. Men det är kämpigt.

Vad är bäst att ge hela tabletten på kvällen eller delat som vi gör nu. Hur gör ni som ger losec?

• Finesse

en liten fråga: ni som har barn med reflux hade ni halsbränna under graviditeten? och åt ni nånting för den?

• IrreVirre

FINESSE:

Roligt att du tänkt på det. JAg hade massa halsbränna med båda mina döttrar och båda har också haft har reflux.

• Finesse
    IrreVirre skrev 2008-03-09 19:17:53 följande:
    FINESSE:Roligt att du tänkt på det. JAg hade massa halsbränna med båda mina döttrar och båda har också haft har reflux.
    därför att jag hade fruktansvärd halsbränna.. käkat novalucol från v.4-34 men sen köpte jag lusec mups å halsbrännan försvann nästan.. kan det ha nånting med det att göra? att hon fick lusec redan i magen?
  • helmag

Nej ingen halsbränna här.

Losec ger vi 1 ggr/dag. den är långtidsverkande så det ska räcka. men kräks hon upp den så anske det för er är bättre med 2 ggr då kanske hon behåller lite varje gång.

Victor väger ca 9 kg och får 1/2 10 mg. tablett 1 ggr/dag. Det räcker till honom.

Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #5