• sophiie

Kristen och muslims vigsel tillsammans?

Vi ska gifta oss inom snar framtid, men istället för ha två ceremonier, en kristen o en muslimsk. Skulle jag vilja göra det till en, med en vigselförättare o iman tillsammans.
    Vår ceremoni ska ske utomhus.

Är detta möjligt?

• Svar på tråden Kristen och muslims vigsel tillsammans?
  • micorazón

har aldrig hört talas om det men det kanske går.. följer tråden nyfiken som jagär

Jag o min man gifte oss i rådhuset, borgligt... vet inte riktigt vad som gällervis muslimsk vigsel. Tror att båda måste vara muslimer? dvs att du eller din man får konvertera... men inte säker??????

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • azofia

Ring vigselförrätaren och imamen och fråga, de borde kunna hjälpa er om hur ni ska lösa detta!

• sophiie

Eftersom vi ger varandra löften, så vill jag att vi gör det så det betyder lika mycket för oss båda. Många av våra vänner har gift sig i mosken ett par dagar innan, men jag vill göra allt på samma gång. Ska ringa imanen först, eller rättare sagt det får sambon göra efter sin utlandsresa..

• Bicky

Jag bara spånar nu, men det kanske är så att man måste gifta sig borgligt och sen kan man ha en ceremoni där man får välsignelse från både präst och iman.

• sophiie

Jag sätter inte min fot i rådhuset... Vi ska vigas ute, och om allt klaffar så går det med både präst o iman. Får kolla upp det vid ett senare tillfälle. Lär ju inte gå, för då hade väl fler gjort så.. eller kanske bara jag som är "knäpp"..*ler*

• micorazón
    sophiie skrev 2008-01-25 21:04:55 följande:
    Jag sätter inte min fot i rådhuset... Vi ska vigas ute, och om allt klaffar så går det med både präst o iman. Får kolla upp det vid ett senare tillfälle. Lär ju inte gå, för då hade väl fler gjort så.. eller kanske bara jag som är "knäpp"..*ler*
    en vigselförrätare åker även ut till en "vigsel". Man kan vigas var man vill! Så du behöver inte gå in i rådhuset

Vet att många muslimer även gifter sig borgligt för att få det registrerat, men det får ni antagligen vid den kyrkliga också.
    Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Acinorev

Jag tror inte att det skulle vara något problem.

En muslimsk vigsel är väldigt enkel. Det är i stort sett bara 2 meningar som utbyts inför 2 vittnen och sen är ni gifta inom islam. Min vigsel tog ca 10 sekunder. Är du troende kristen behöver du inte konvertera för att gifta dig med en muslimsk man.

Hoppas ni får en underbar dag!

• sophiie

Ska bli spännande att få ihop ett annorlunda och mysigt bröllop.. Hade nog viljat gifta mig i kyrkan, men min styvpappa (ser honom som min pappa) sätter inte sin fot i kyrkan, OCH han ska vara med på vigseln.. Det är ju han som ska överlämna mig.. *åh mitt hjärta brister* Min pappa.. åh va känslig man har blivit.. *LER*

Svar på tråden Kristen och muslims vigsel tillsammans?