• Pannkakan

Tårttråden - Viva la Tårtnörd - Del 9

Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten. Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa) 

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd

För inspiration eller bilder av tidigare tårtor:

FL-galleriernas tårtor efter kategori (uppdateras inte)

Googels bildsök
    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Det finns inga verktyg man bara måste ha, utan det varierar från tårta till tårta.
    Börja därför med att fundera ut vilken sorts tårta just DU skulle vilja göra och sedan på vilka verktyg, vilket material och vilka färger du behöver.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan  ) inga rätt eller fel.

Snälla - prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.
    Viktiga länkar -

Bilder på tårtor, cupcakes och sockerkonst lägger vi i bildtråden så de är enkla för alla att hitta och inspireras av.

Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.

Nånn gång då och då dyker det upp tävlingar inom tårtmakeri, cupcakes och sockerkonst: Dessa kan vi tipsa om och läsa om här -

-ligt välkomna, gammla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!
  • Svar på tråden Tårttråden - Viva la Tårtnörd - Del 9
  • Aiwendil
    jennsans skrev 2008-02-29 19:15:38 följande:
    solaika: du har ingen aning om man ska byta ut en del av vattnet eller allt.. känns som mycket med allt som färg men det kanske det inte är..

Hur stark blå färg vill du ha?

Solaika

Har du handskar när du moddelerar också?
    Det skulle jag aldrig klara av...

Nygift 2008-02-14 och mamma till Isak född 2007-03-09
  • jennsans
    Aiwendil skrev 2008-02-29 19:45:56 följande:
    Hur stark blå färg vill du ha?Solaika
    Har du handskar när du moddelerar också? Det skulle jag aldrig klara av...
    det vet jag inte

helst av allt skulle jag vilja få till en babyblå färg.. men det kanske är svårt..
    iaf ljusblå (tror jag)
  • jennsans

Smurfan 81 skrev 2008-02-29 19:44:17 följande:

Absolut, visst kan du göra det!
    tack =)
  • Aiwendil
    jennsans skrev 2008-02-29 19:46:55 följande:
    det vet jag inte helst av allt skulle jag vilja få till en babyblå färg.. men det kanske är svårt.. iaf ljusblå (tror jag)
    Jamen då är det inte svårt alls
    Du behöver inte byta ut nått av vattnet... ytterst ytters lite i såfall.
    Bara droppa i färg i matskeden, några droppar då om du vill ha ljust blått
    Det är ju lite svårt att säga exakt. Man får prova sig fram!
    Nygift 2008-02-14 och mamma till Isak född 2007-03-09
  • jennsans
    Aiwendil skrev 2008-02-29 19:49:55 följande:
    Jamen då är det inte svårt alls Du behöver inte byta ut nått av vattnet... ytterst ytters lite i såfall.Bara droppa i färg i matskeden, några droppar då om du vill ha ljust blått Det är ju lite svårt att säga exakt. Man får prova sig fram!
    ok.. var lite så jag ville ha mängden.. om det handlar om matskedar eller dr..
    men fått olika bud.. testar med några dr först så får jag fylla på annars..
    blir fint experiment i morgon =)

någon som vet vart man kan köpa bra handskar?? eller iallafall handskar som inte sitter jättelöst om händerna
  • annis41
    Aiwendil skrev 2008-02-29 12:16:35 följande:
    Antingen gör du i SP bara långa korvar som smalnar av (i gult) och sen borstar du dom med rött längst ner eller nåt..Eller.. så spritsar du med gul kristyr och sätter en röd färgklutt innanför spritspåsen så det blir lite randigt... sååå häftigt. Vill göra eld men har inte haft något tillfälle ännu... Fru FogebyJa, den måste nästan vara ihålig
    Ja jag funderade på om jag skulle spritsa med fluffy white frosting uppepå. Vad tror du om det, tänkte att det blir så hårt med kristyr.
  • annis41
    Lioness skrev 2008-02-29 16:08:17 följande:
    Hejsan, det var någon som skulle göra en brandmans-tårta, hittade en passande bild, dock ej min, gjord av Annette Hörnfeldt:
    Det var ju super fin men hur har hon gjort flammorna?
  • annis41
    Smurfan 81 skrev 2008-02-29 19:29:25 följande:
    Den här eldtårtan tycker jag är läcker:Det är JFL's, hoppas det är ok att jag lägger ut den...
    Ja den var ju inte så komplicerad utan nåt sånt skulle nog tom jag klara av.
  • annis41

Jag har varit i Ullared idag och jag gjorde två klipp där! Fick tag i en stor (2 L) hjärtform för 15 kr och cup måttsats för 10 kr.

• MGn

Runt tårtan där nere, vad dekorerar ni med?

Svar på tråden Tårttråden - Viva la Tårtnörd - Del 9