• Anonym (så ledsen)

Vad lämnar man till pantbanken?

Nu är våran ekonomi körd i botten. Förra månaden tvingades vi sälja våran ena hund för att kunna betala räkningarna... Den här månaden fattas det 8000:-... Detta pga att sambon har ett arbete med enbart provisionslön och inget fick någon lön vare sig den här månaden eller förra.

Nu känns det som att vi har två alternativ. Pantbank eller låna av släkt.
    Problemet med att låna av släkt är, vem har 8000:- att låna ut? Det ska ju betalas tillbaka sen oxå och till det kommer vi behöva en avbet.plan.
    Vi kan inte få några lån, pga redan för höga lånekostnader hos både bank och kreditbolag.

Min fråga är då, VAD kan man lämna in hos en pantbank? Smycken vet jag, men vad annat? Vi har en filmprojektor, kan exempelvis sånt lämnas in?

Någon som vet?

• Svar på tråden Vad lämnar man till pantbanken?
  • Anonym

Det mesta kan lämnas in. Skivor, smycken, dvd spelare, musikinstrument, en filmprojektor går nog alldeles utmärkt.

Tänk på att du inte få jätte mycket från en pantbank. Är det saker som är värda en del pengar kan det löna sig att försöka sälja det privat. En pantbank lånar ut pengar ganska långt under värdet (för att domska kunna sälja det vidare sedan om man inte löser ut det)

• Anonym (så ledsen)

Aha, okej... Tack tack för svaret

• ReRant

Att pantsätta saker är ju bara en tillfällig lösning på problem. Ur det långsiktiga perspektivet, vad gör ni för att komma ur den här lånefällan? (Så ni slipper sälja andra hunden osv)

• Anonym

Om ni inte har pengarna för att lösa ut grejerna tycker jag att det är bättre att sälja dem. Guldpriset är högt just nu så om du har guld att sälja är det bra. Filmprojektorn kommer förmodligen att ge mer pengar på blocket.

• Anonym

Projektorn går kanske om den är hyfsat ny och har garanti kvar.
    Vi ville lämna in våran med det var blankt NEJ och den är inte gammal och knappt använd.

• Anonym

Jag menar inte att klanka på dig men reagerade bara över att ni sålde hunden före projektorn, iofs kostar inte projektorn mat, försäkring mm men mitt hundälskarhjärta tyckte det var lite hemskt bara.

8 000 kr är inga jättepengar att låna ut, men om ni har svårt att betala igen inom rimlig tid kanske det är bättre att sälja av lite grejor.

Svar på tråden Vad lämnar man till pantbanken?