malinka2 skrev 2008-01-26 14:11:09 följande:
Jag har läst om aspirinmasken men jag är lite feg... får för mej att jag ska tappa allt skinn på näsan

Nä, skinnet fräter inte bort. Jag har mitt kvar. Här är lite info om du tror att du vågar.
Aspirinmask för klarare hy
En av mina absoluta skönhetsfavoriter är aspirinmasken, en ansiktsmask som drar ihop och rengör porerna, ger hyn lyster och gör den jämn. Verkligen bra! Den lugnar till och med min reaktiva, känsliga hy och bara jag återfuktar ordentligt så blir hyn väldigt len och en utmärkt grund för makeup.
Vad är då denna mask, och var kan man köpa den?
Den här masken blandar man till själv hemma, det är alltså ingen färdig produkt från något företag som Weleda eller Dr. Hauschka, utan det som behövs är aspirin och vatten.
Aspirin är acetylsalicylsyra och finns att köpa i tablettform på Apoteket (samma verksamma substans som finns i Magnecyl och Treo). Det är menat för att bota huvudvärk och feber och är antiinflammatoriskt, men acetylsalicylsyra blandat med vatten är lika med BHA-syra, och det är precis samma ingrediens som finns i många ansiktsrengöringar som man kan köpa dyrt från olika hudvårdsmärken.
Så här fungerar kemin
BHA-syra, beta hydroxy acid, är salicylsyra. För att bryta ner acetylsalicylsyran i aspirinen och få BHA-syrans egenskaper, blandar man bara aspirinen med vatten. När den får vatten på sig sker en kemisk reaktion som ger acetylsyra + salicylsyra i blandningen, och acetylsyra är samma ingrediens som ger vinäger dess sura smak och speciella lukt. Det kanske låter oroväckande att ha syror på huden, men det finns ofarliga syror och farliga, och både acetylsyra och salicylsyra är förstås ofarliga.
Hur fungerar BHA-syra?
BHA-syra är en mild kemisk peeling, som skalar bort döda, tråkiga hudceller och ger huden ny lyster. Den tränger ner i hudens porer en bit och löser upp fett som samlats där, vilket gör att huden blir klarare och renare från pormaskar och finnar. BHA tränger djupare ner i porerna och löser fett mycket bättre än dess systersyra, AHA-syra, och BHA är därtill mindre irriterande för hyn.
Vilka tabletter ska jag använda och vilka ska jag undvika?
Använd de tabletter som det står rätt och slätt "
Aspirin 500 mg" på (se bilden ovan), de har färst bindningsämnen i sig. Magnecyl och de andra acetylsalicylsyreprodukterna har bland annat talk och olika stärkelser i sig förutom själva syran, de som bara heter "Aspirin" har lite majsstärkelse i sig, men inget talk.
Använd inte brustabletter! Det är den basiska ingrediensen vätekarbonat som kan bli lite för mycket för den känsliga ansiktshyn, den kan fräta och svider lätt på huden och det är inte speciellt skönt. Undvik de varianter som innehåller koffein också! Det retar upp huden onödigt mycket och ger ingen extra effekt, tvärtom.
Hur gör jag masken?
Krossa ungefär fyra aspirintabletter i en mortel eller med en sked. Krossa och mal tills de är finmalet pulver. Blanda med några droppar vatten eller valfritt bindningsmedel. Applicera på rengjord hy och låt torka i någon kvart. När du sedan sköljer bort med vatten, passa på att skrubba huden väldigt lätt med de korn som blir från masken. Följ upp med en återfuktande kräm och eventuellt ansiktsvatten!
Vad ska jag tänka på?
Skrubba inte hyn för hårt! Huden måste få ha kvar lite av sin naturliga barriär, och skrubbar du för hårt är det troligare att du får mer oren hy som en motreaktion från huden för att du skrubbat bort för mycket. Akta ögonen och munnen, masken ska inte användas där. Använd inte den här masken om du är allergisk mot aspirin.
BHA-syra tunnar ut huden lite, så använd inte masken för ofta och använd
solskydd, det är jätteviktigt! Om du blir ovanligt röd eller irriterad, ta det lugnt. Vill du prova masken igen, gör en svagare blandning och prova på bara en liten del av hyn.
Kan jag använda något annat än vatten till att blanda aspirinen med?
Ja, många använder sig av
aloe vera-gel, yoghurt, honung och olivolja eller
jojobaolja. Själv tycker jag att vanligt vatten är effektivast.
Vad kostar det?
50 tabletter kostar mellan 50 och 60 kronor på Apoteket - ganska billigt per kuromgång alltså!
Är det inte farligt att ha värktabletter på huden?
Nej, huden skyddar kroppen så bra att lite eller inget alls absorberas. Om så mycket absorberades genom huden att det skulle komma in i blodomloppet och påverka kroppen, då skulle man alltså kunna lägga en aspirinmask när man har ont i huvudet och så skulle värken gå bort? Jag kan meddela att det inte fungerar så. Du kommer att se att allt det vita från aspirinen är kvar på huden också, och känna den när den sköljs bort. Ingen fara!
Kommer jag att märka skillnad direkt?
Kanske, kanske inte. Jag rekommenderar att testa i flera månader, ibland kan orenheterna vara envisa att få bort! Den hjälper verkligen många att få klarare hy med mer lyster, så jag rekommenderar att fortsätta några gånger så att den kan få verka ordentligt.
Om du får mer finnar efter behandlingen, kan det bero på att huden reagerat på masken och håller på att rensa ut alla orenheter. Låt dig inte avskräckas av det, det är helt normalt!
Hur ofta ska den användas?
En till två gånger i veckan brukar de flesta tycka är lagom, experimentera dig fram men ta det försiktigt i början så att huden får vänja sig!