• SilentStar

Ärligt, en säljare kan inte kräva saker!

Om man kollar på blocket eller tom åker till en uppfödare så kommer de ofta med en massa "krav".

Ofta i annonser så står det en hel rad med krav som säljaren vill att köparen ska uppfylla..bla att tex hunden måste få springa fritt, att den ska komma till ett hus på landet, att den måste göra dte och det och på köpet ska man hålla kontakt med förra ägaren (detta gäller oftast omplaceringshundar/katter)

Läste dessutom i en annan annons där två katter såldes, där var kraven att dom skulle bo tillsammans (katterna alltså och BARA få vistas inomhus. Kravet om att de ska få vara tillsammans förstår jag...men krav på att de ska vara inomhus fattar jag inte alls.

Har man sålt sitt djur så kan man inte heller bestämma över dte sedan köpet är avslutat..jag som köpare kan ju sitta och säga vad som helst...jaaa klaaart att katterna ska få vara inomhus..och sen släppa dom vind för våg.

Samma med kravet att hunden/katten inte får säljas vidare..det kan man inte heller kräva..nej..många vet nog inte riktigt vad det innebär att sälja djur..

• Svar på tråden Ärligt, en säljare kan inte kräva saker!
  • Glass
    SilentStar skrev 2008-01-26 13:25:12 följande:
    Om man kollar på blocket eller tom åker till en uppfödare så kommer de ofta med en massa "krav".Ofta i annonser så står det en hel rad med krav som säljaren vill att köparen ska uppfylla..bla att tex hunden måste få springa fritt, att den ska komma till ett hus på landet, att den måste göra dte och det och på köpet ska man hålla kontakt med förra ägaren (detta gäller oftast omplaceringshundar/katter)Läste dessutom i en annan annons där två katter såldes, där var kraven att dom skulle bo tillsammans (katterna alltså och BARA få vistas inomhus. Kravet om att de ska få vara tillsammans förstår jag...men krav på att de ska vara inomhus fattar jag inte alls.Har man sålt sitt djur så kan man inte heller bestämma över dte sedan köpet är avslutat..jag som köpare kan ju sitta och säga vad som helst...jaaa klaaart att katterna ska få vara inomhus..och sen släppa dom vind för våg.Samma med kravet att hunden/katten inte får säljas vidare..det kan man inte heller kräva..nej..många vet nog inte riktigt vad det innebär att sälja djur..
    Man kan ju alltid skriva ett avtal där sånt ingår, så visst kan en säljare kräva saker.
    Jag har ingen sidfot...
  • liv10

det finns ju alltid de som far med osanning och behandlar djur illa. men självklart vill man försöka försäkra sig så gott det går om att djuret man säljer kommer till ett bra hem. De felsta som bara vill ha en katt tex bemödar sig ju inte då att ens ringa på annonsen där det står att de skall vara tillsammans.

och visst kan jag ställa krav när jag säljer ett djur. många gör hembesök för att se vart valpen skall bo, man träffas och pratar mm- vill jag inte sen sälja till någon som jag bedömer vara olämplig behöver jag inte det.

jag förstod inte riktigt din poäng i TS?

• SilentStar

Visst kan man skriva avtal..saken är bara att sådana avtal inte är rättsligt giltiga..(vet inte hur det funkar om man köper via uppfödare, men vanlig privatperson vet jag iaf)många som inte vet det. Jag är inte SÅ påläst, men så mkt vet jag iallafall.

Djur räknas ju faktiskt också som en vara och när en vara väl är såld kan man inte påverka vad som händer efteråt.

Glass skrev 2008-01-26 13:27:13 följande:
    Man kan ju alltid skriva ett avtal där sånt ingår, så visst kan en säljare kräva saker.
  • liv10
    SilentStar skrev 2008-01-26 13:29:06 följande:
    Visst kan man skriva avtal..saken är bara att sådana avtal inte är rättsligt giltiga..(vet inte hur det funkar om man köper via uppfödare, men vanlig privatperson vet jag iaf)många som inte vet det. Jag är inte SÅ påläst, men så mkt vet jag iallafall.Djur räknas ju faktiskt också som en vara och när en vara väl är såld kan man inte påverka vad som händer efteråt.
    men vad menar du? att man inte skall sälja djur alls, eller inte ställa krav eller vad?
    fattar inte poängen bara
  • SilentStar

Jag menar att EFTER varan (djuret) är sålt så kan inte förra ägaren komma med krav på att det den skrev i annonsen ska fullföljas som tex att katten inte får vara utomhus, dte är ju ett val som den nya ägaren gör.

Klart man kan ha krav FÖRE. Att man kollar upp köparen är ju bara bra, men att kräva att köparen ska göra vissa saker efter djuret är köpt, det är det jag syftar på i TS, det kan man inte kräva.

liv10 skrev 2008-01-26 13:28:05 följande:
    det finns ju alltid de som far med osanning och behandlar djur illa. men självklart vill man försöka försäkra sig så gott det går om att djuret man säljer kommer till ett bra hem. De felsta som bara vill ha en katt tex bemödar sig ju inte då att ens ringa på annonsen där det står att de skall vara tillsammans. och visst kan jag ställa krav när jag säljer ett djur. många gör hembesök för att se vart valpen skall bo, man träffas och pratar mm- vill jag inte sen sälja till någon som jag bedömer vara olämplig behöver jag inte det.jag förstod inte riktigt din poäng i TS?
  • SilentStar

He he klart man ska sälja djur..hmm verkar svårt för mig att få fram min poäng här..

Vad jag menar är att när djuret väl är sålt så kan förra ägaren inte kräva ett dugg från köparen..när väl alla "avtal" och kvitton är påskrivna, men tyvärr finns dte så många som ringer stup i kvarten och vill höra hur det går "för deras älskling" osv osv..det är inte ok.

liv10 skrev 2008-01-26 13:30:32 följande:
    men vad menar du? att man inte skall sälja djur alls, eller inte ställa krav eller vad? fattar inte poängen bara
  • liv10
    SilentStar skrev 2008-01-26 13:32:49 följande:
    He he klart man ska sälja djur..hmm verkar svårt för mig att få fram min poäng här..Vad jag menar är att när djuret väl är sålt så kan förra ägaren inte kräva ett dugg från köparen..när väl alla "avtal" och kvitton är påskrivna, men tyvärr finns dte så många som ringer stup i kvarten och vill höra hur det går "för deras älskling" osv osv..det är inte ok.
    aha, nu fattar jag din poäng. lite trögt såhär innan lunchen

personligen gillar jag uppfödare som bryr sig, kollar hur det går och vill hälsa på ibland (jag talar om hundar nu). Har aldrig varit med om nån som ställt orimliga krav...

Tycker det kan vara bra att höra av sig till köpare ibland för att höra så det går bra, kolla att de trivs ihop, att hunden trivs etc. Hembesök kan avslöja väldigt mycket- man kan inte ta tillbaka en hund- men man kan anmäla om man misstänkter att den far illa. (har aldrig varit med om nåt sånt- men ändå...)

men det är klart- man vill ju inte ha en säljare som ringer varje vecka direkt
  • Glass

Jag håller inte med dig om att man inte kan skriva avtal som håller efter köpet är avslutat.

Jag har ingen sidfot...
  • SilentStar

Absolut, en trevlig uppfödare som bryr sig är en sak, men en säljare som ringer för att gnälla om att "kraven" inte upprätt hållts, är bara enerverande..

Vet inte vad jag ville med denna tråden, kanske bara ösa ur mig lite gammal galla *ler*

liv10 skrev 2008-01-26 13:39:41 följande:
    aha, nu fattar jag din poäng. lite trögt såhär innan lunchen personligen gillar jag uppfödare som bryr sig, kollar hur det går och vill hälsa på ibland (jag talar om hundar nu). Har aldrig varit med om nån som ställt orimliga krav... Tycker det kan vara bra att höra av sig till köpare ibland för att höra så det går bra, kolla att de trivs ihop, att hunden trivs etc. Hembesök kan avslöja väldigt mycket- man kan inte ta tillbaka en hund- men man kan anmäla om man misstänkter att den far illa. (har aldrig varit med om nåt sånt- men ändå...)men det är klart- man vill ju inte ha en säljare som ringer varje vecka direkt
  • ligo

Jaa men samtidigt,, om man köpt katten /"varan" som du uttrycker dej,, med dessa förespråk om "kraven" så vet man ju om dom från början,, varför inte hålla sej till dom då eller annars köpa katten /varan någon annanstans ifrån?

Och även om man inte kan göra något åt det som uppfödare om köparen väljer att vara motstridig eller inte uppfylla kraven/önsemålen som köparen dessutom har skrivit under på.. Så tycker jag att det är skit. Jag tycker oxå att det borde göras en ändring som gör att ett underskrivet avtal bör vara juridiskt bindande,,
    men så länge det inte är det så kan man ju bara hoppas att man säljer till rätt köpare.

//Linda

Svar på tråden Ärligt, en säljare kan inte kräva saker!