• Anonym

Soc utredning!

Vet inte vars jag skulle sätta tråden, men det var här iaf..

Nu är det så att vi ska utredas av Soc...
    Nu undrar jag hur en sån utredning går till.. dom sa att dom ska höra med våra vänner och släktingar och BVC. hur ska dom veta vilka som är våra vänner... vad kommer dom höra efter... vad kommer dom mer kolla?

Den som ringde och anmälde sa att sambon missbrukar droger (vilket han inte gör längre)så hur går dom till väga?
    någon som vart med om samma?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-26 13:33
    Och om vi säger att dom skulle hitta nåt på min sambo.. vad händer då??? blir det rättegångar och sånt? Om dom anser att HAN inte är en lämplig far straffas jag också då på nå vis?

Snälla, ni som vart med om samma eller vet mer eller mindre om detta. Mår så dåligt och vet inte vad som kommer hände.. min sambo säger att jag inte behöver vara orolig över nåt, men dom är ju inte direkt snälla och förstående dessa soc och speciellt inte när det handlar om droger!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-26 13:33
    Och om vi säger att dom skulle hitta nåt på min sambo.. vad händer då??? blir det rättegångar och sånt? Om dom anser att HAN inte är en lämplig far straffas jag också då på nå vis?

Snälla, ni som vart med om samma eller vet mer eller mindre om detta. Mår så dåligt och vet inte vad som kommer hände.. min sambo säger att jag inte behöver vara orolig över nåt, men dom är ju inte direkt snälla och förstående dessa soc och speciellt inte när det handlar om droger!

• Svar på tråden Soc utredning!
  • Anonym
    carola1977 skrev 2008-01-26 16:46:24 följande:
    Jag jobbar på socialtjänsten med barn och familj. Vi försöker bara vara snälla och vill inte att barn ska växa upp med föräldrar som har missbruksproblematik. Det är jättesvårt att veta hur det egentligen ligger till, anmälaren säger en sak och familjen en annan.Det första man gör är att ha ett bedömningssamtal efter vilket det bestäms om socialtjänsten ska inleda utredning på barnen eller inte. Efter det ska man skriva en utredningsplan där man går igenom vilka kontakter som ska tas och vad soc behöver få reda på. Vi brukar prata med föräldrarna, så klart, och barnen. Sedan ofta med skola/förskola och ibland med bvc, men de får aldrig veta varför vi har utredning för vi har sekretess. De ska bara berätta om barnen i allmänhet och om de har någon oro. Ibland pratar man med familjens släkt/vänner men det måste ni godkänna.När all information är insamlad sammanställs det i en skriftlig utredning och då kommer vi eventuellt med förslag på någon insats som vi tror skulle hjälpa familjen.Eftersom det handlar om misstanke om missbruk vill vi att föräldern ska lämna prover för att visa drogfrihet, men vi kan inte tvinga föräldrar till det. Det bästa är ju dock om man gör det frivilligt. Om proverna visar något skulle vi motivera din sambo att ta emot hjälp för att bli av med missbruket för barnens skull. I värsta fall skulle vi få motivera dig till att lämna honom och bo själv med barnen för att de inte ska behöva leva med en missbrukare. Alltså du måste visa att du sätter dina barn främst, före en eventuell missbrukare.Rättegång blir det bara om det handlar om tvångsomhändertagande enligt LVU och det låter inte som att det skulle bli aktuellt. Ta det lugnt och fråga om du undrar något mer.

Hmm..... den där utredningsplanen, görs den enbart för soc kännedom? Det där du skriver om att skola/förskola inte får veta varför utredning sker stämmer INTE, inte heller att samtal med släkt och vänner måste godkännas först.

Funderar på om antingen:

1. Du inte alls jobbar på soc?

2. Det soc som har utrett mig har gjort flertal tjänstefel?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-01-26 17:57:21 följande:
    Hmm..... den där utredningsplanen, görs den enbart för soc kännedom? Det där du skriver om att skola/förskola inte får veta varför utredning sker stämmer INTE, inte heller att samtal med släkt och vänner måste godkännas först. Funderar på om antingen: 1. Du inte alls jobbar på soc? 2. Det soc som har utrett mig har gjort flertal tjänstefel?
    Har varit med om samma, och det gick till precis som Carola1977 berättade.

TS:
    Väldigt dumt av din kille att vara tjurskallig i en sådan allvarlig situation. Det drabbar ju bara er själva.
    Jag pissade, postivit men iom att jag gick med på det från början visa det iaf att jag VILLE bättra mig.
  • carola1977

Anonym skrev 2008-01-26 17:57:21 följande:

Hmm..... den där utredningsplanen, görs den enbart för soc kännedom? Det där du skriver om att skola/förskola inte får veta varför utredning sker stämmer INTE, inte heller att samtal med släkt och vänner måste godkännas först.
    Funderar på om antingen:
    1. Du inte alls jobbar på soc?
    2. Det soc som har utrett mig har gjort flertal tjänstefel?
    Jag jobbar på soc sedan över 4 år så jag tror att jag vet vad jag pratar om . Utredningsplanen finns nog inte överallt, men den skrivs mellan socialsekreterare och klient och ska skrivas på/godkännas.
    Soc får inte berätta något om utredningen eller anledningen till utredningen till förskola/skola utan bara ATT vi har utredning. Allt annat är tjänstefel och brott mot sekretesslagen. Att ta kontakt med människor utan klientens godkännande får man bara göra när man tror att utredningen kan mynna ut i ett LVU, alltså i väldigt allvarliga fall där man måste utreda barnets skyddsbehov även utan att föräldrarna deltar i utredningen och godkänner det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-26 13:38:24 följande:
    Jo dom sa att han skulle testa sig.. men han vägrade (tjurskallig som han är) han pissar fortfarande för körkortet han fått tillbaka nu och kommer göra det minst 6 mnader till så han tyckte inte det behövdes.. så då sa dom "då tar vi det som att det var positivt" kan dom göra så bara utan vidare?
    Hur hade du själv tänkt om du bett någon om ett urinprov för att bli fri från misstankar och denna vägrat?
  • carola1977

Anonym skrev 2008-01-26 13:38:24 följande:

Jo dom sa att han skulle testa sig.. men han vägrade (tjurskallig som han är) han pissar fortfarande för körkortet han fått tillbaka nu och kommer göra det minst 6 mnader till så han tyckte inte det behövdes.. så då sa dom "då tar vi det som att det var positivt" kan dom göra så bara utan vidare?
    Att inte lämna prov ses som att man lämnat positivt prov ja.
  • Anonym

men herregud.. nej det skulle jag inte.. menade mer på att om jag kunde pissa i hans ställe så skulle jag göra det... han har inte ett spår av droger i kroppen...!

Anonym skrev 2008-01-26 16:46:23 följande:
    Va? Ska du täcka upp för honom OM han tar droger? Tycker du att det är ok för dina barn att du ska ha en kille som knarkar?
  • Anonym

Vad menas med LVU?
    Han hade ett litet litet återfall för ca en månad sen och kom hem påverkad.. anmälaren sa att han då kom hem till oss och "bollade" med våran dotter. Men det gjorde han inte.. men jag visade vars min gräns gick och ringde polisen... så det tog soc upp...
    hur långt bak i register kollar soc?

carola1977 skrev 2008-01-26 16:46:24 följande:
    Jag jobbar på socialtjänsten med barn och familj. Vi försöker bara vara snälla och vill inte att barn ska växa upp med föräldrar som har missbruksproblematik. Det är jättesvårt att veta hur det egentligen ligger till, anmälaren säger en sak och familjen en annan.Det första man gör är att ha ett bedömningssamtal efter vilket det bestäms om socialtjänsten ska inleda utredning på barnen eller inte. Efter det ska man skriva en utredningsplan där man går igenom vilka kontakter som ska tas och vad soc behöver få reda på. Vi brukar prata med föräldrarna, så klart, och barnen. Sedan ofta med skola/förskola och ibland med bvc, men de får aldrig veta varför vi har utredning för vi har sekretess. De ska bara berätta om barnen i allmänhet och om de har någon oro. Ibland pratar man med familjens släkt/vänner men det måste ni godkänna.När all information är insamlad sammanställs det i en skriftlig utredning och då kommer vi eventuellt med förslag på någon insats som vi tror skulle hjälpa familjen.Eftersom det handlar om misstanke om missbruk vill vi att föräldern ska lämna prover för att visa drogfrihet, men vi kan inte tvinga föräldrar till det. Det bästa är ju dock om man gör det frivilligt. Om proverna visar något skulle vi motivera din sambo att ta emot hjälp för att bli av med missbruket för barnens skull. I värsta fall skulle vi få motivera dig till att lämna honom och bo själv med barnen för att de inte ska behöva leva med en missbrukare. Alltså du måste visa att du sätter dina barn främst, före en eventuell missbrukare.Rättegång blir det bara om det handlar om tvångsomhändertagande enligt LVU och det låter inte som att det skulle bli aktuellt. Ta det lugnt och fråga om du undrar något mer.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-26 20:03:04 följande:
    men herregud.. nej det skulle jag inte.. menade mer på att om jag kunde pissa i hans ställe så skulle jag göra det... han har inte ett spår av droger i kroppen...!
    Verkar konstigt att han inte gjorde som dom bad honom isf, era barn står på spel här.
  • Anonym

jo jag vet...

Anonym skrev 2008-01-26 20:11:14 följande:
    Verkar konstigt att han inte gjorde som dom bad honom isf, era barn står på spel här.
  • carola1977

Anonym skrev 2008-01-26 20:10:46 följande:

Vad menas med LVU?Han hade ett litet litet återfall för ca en månad sen och kom hem påverkad.. anmälaren sa att han då kom hem till oss och "bollade" med våran dotter. Men det gjorde han inte.. men jag visade vars min gräns gick och ringde polisen... så det tog soc upp... hur långt bak i register kollar soc?
    LVU står för lagen om vård av unga och är en tvångslag som innebär att man kan placera barn och unga mot deras och/eller deras föräldrars vilja. Det ska mycket till för att socialtjänsten ansöker om LVU, det var därför jag skrev att det inte lät som att det var aktuellt här.
    Vet inte vad det är för register du menar?
  • Anonym

lobar... eller vad det heter.. att han tagits omhand pga droger eller alkohol, typ 6 timmars, eller innehav av något.. allt sånt

carola1977 skrev 2008-01-26 20:14:49 följande:
    Anonym skrev 2008-01-26 20:10:46 följande:
    LVU står för lagen om vård av unga och är en tvångslag som innebär att man kan placera barn och unga mot deras och/eller deras föräldrars vilja. Det ska mycket till för att socialtjänsten ansöker om LVU, det var därför jag skrev att det inte lät som att det var aktuellt här.Vet inte vad det är för register du menar?
  • carola1977

Lobbar och polisanmälningar där det handlar om föräldrar kommer till socialtjänsten och brukar sparas i en pärm i 3 månader.

• Anonym

vadå så om han hamnade i fyllehäcken vi säger i somras så skulle inte soc ta upp det nu?

carola1977 skrev 2008-01-26 20:21:30 följande:
    Lobbar och polisanmälningar där det handlar om föräldrar kommer till socialtjänsten och brukar sparas i en pärm i 3 månader.
  • Anonym
    carola1977 skrev 2008-01-26 18:03:58 följande:
    Anonym skrev 2008-01-26 17:57:21 följande: Jag jobbar på soc sedan över 4 år så jag tror att jag vet vad jag pratar om . Utredningsplanen finns nog inte överallt, men den skrivs mellan socialsekreterare och klient och ska skrivas på/godkännas.Soc får inte berätta något om utredningen eller anledningen till utredningen till förskola/skola utan bara ATT vi har utredning. Allt annat är tjänstefel och brott mot sekretesslagen. Att ta kontakt med människor utan klientens godkännande får man bara göra när man tror att utredningen kan mynna ut i ett LVU, alltså i väldigt allvarliga fall där man måste utreda barnets skyddsbehov även utan att föräldrarna deltar i utredningen och godkänner det.

Okej, tackar för svar

Har haft en hel del problem med soc (för mitt f.d missbruk) och då blivit anmäld vid 3 tillfällen. Jag har aldrig skrivit på eller ens sett någon utredningsplan. Förskolan fick veta vad saken gällde på en gång och människor i min närhet kontaktades utan min vetskap, vilket såklart ställde till en hel del onödiga bekymmer för min del. LVU var det inte tal om.

Så som du förstår blir jag förvånad över det du skriver här. Men detta var länge sen och jag bryr mig inte om det nu. Har däremot NOLL förtroende för socialtjänsten som myndighet efter vad jag har varit med om, men det är en helt annan fråga

Önskar dig ts jättemycket lycka till. Som sagt, bara gör som soc säger så går det säkert bra. De bestämmer - du lyder (och pojkvännen såklart)

• Anonym
    Anonym skrev 2008-01-26 20:26:29 följande:
    vadå så om han hamnade i fyllehäcken vi säger i somras så skulle inte soc ta upp det nu?
    Jadå det kan det. Jag hade varit drogfri i 11 månader, tog återfall, då togs allt upp igen.

Så där är det ett LOB och att du ringt polisen för 1 månad sen? Då har dom ju saker på er, och jag skulle inte kalla din pojkvän för nykter. Är du säker på att han är drogfri idag? Iom att han vägra lämna prov?
  • Anonym

jo dom tog upp det som hände för en månad sen, men inget annat.. han har ju blivit omhändertagen förut, men läänge sen...

asså grejen är den, att återfallet han fick för en månad sen innehöll cannabis också och det var inte mycket, men hans förbränning är riktigt dålig så om han pissade då så TRODDE han att det skulle visa positivt så han vågade inte, men nu tog dom det som possitivt iaf...
    jo han tar inga droger längre.... jag märker på honom om han så tagit en tablett eller röt en joint, det ser jag på en gång, och att han har hepatit C gör det enklare också.. och jag har inte märkt något alls... och han brukar inte ljuga heller när han gjort bort sig...
    på mig kommer dom garanterat inte hitta något alls på, men om dom drar upp gamla grejer så kan dom hitta en del på min sambo....

Om dom skulle tycka att min sambo är opassande förälder, asså vad händer då? dom tar henne väl bara inte och fixar rättegångar och skit? har jag ett val då? att lämna honom som carola (tror hon hette) skrev eller hamnar han på nå drog program eller så?

Anonym skrev 2008-01-26 21:14:10 följande:
    Jadå det kan det. Jag hade varit drogfri i 11 månader, tog återfall, då togs allt upp igen. Så där är det ett LOB och att du ringt polisen för 1 månad sen? Då har dom ju saker på er, och jag skulle inte kalla din pojkvän för nykter. Är du säker på att han är drogfri idag? Iom att han vägra lämna prov?
Svar på tråden Soc utredning!