Inlägg från: Angelica77 |Visa alla inlägg
  • Angelica77

**Magkatarr, IBS, Problem-mage**

Är så uppgiven idag gällande min mage. Att jag aldrig kan få bukt med den. Jag är så less på att alltid ha ont, vara svullen så man ser ut som man är gravid i 5:e månaden och att det alltid genomsyrar allt man gör.

Mår bra på morgonen och förmiddagen men framåt dagen får jag ont och kvällen är jag som sagt uppblåst som en ballong.
    Smärtan sitter ofta under revbenen på sidan och alltså inte direkt i mitten av solarplexus som magkatarr oftast visar sig på. Strålar ut i ryggen gör det oxå och bäst mår jag i liggande läge men det är ju inte det lättaste att alltid kunna fixa det.

Pratade precis med en väninna som sa att hon hade liknande symptom och det är typ magkatarr sa hon. Jag hade magkatarr med illamående o smärtor i tonåren och det är inte riktigt samma symtom nu som då, men å andra sidan kanske det kan ändra sig efter graviditeter mm. Har misstänkt IBS tidigare då det inte hittats nåt annat troligt.

Hon tipsade om nåt systerpreparat till Losec som finns receptfritt på apoteket. Nån som vet vad det heter, hur det verkar, vad ni får för lindring av det och om det verkligen funkar???

Vet inte vad jag ska ta mig till längre, och på vårdcentralen får man aldrig den hjälp man känner att man behöver med en riktig utredning.

Nån som har liknande symtom och som kan ge mig lite tips???

• Svar på tråden **Magkatarr, IBS, Problem-mage**
  • Angelica77
    Annisens81 skrev 2008-01-26 19:30:34 följande:
    Måste lägga till,, de symtom du beskriver nu är typiska för gallan..
    Vaddå gallan?? Är det samma som magkatarr?
  • Angelica77

Hmmm, ok. Jag har haft de här symtomen i flera år nu och det blir nästan värre med tiden tycker jag. Har varit hos en läkare men han snacka mer om att käka härliga sallader, njuta av livet, umgås med vänner och ta det lugnt och inte stressa. Fick liksom ingen direkt hjälp där...

• Angelica77

Ni som provat både Losec och Omeprazol - vilket tyckte ni hjälpte bäst mot smärtan och uppblåsthet?????

• Angelica77
    iloniz skrev 2008-01-27 18:25:54 följande:
    jaa som jag sa så har jag varit sjuk sen jag var 16-17 år... är 28 nu så! Men det stämmer... man får inte stressa... o äta bra mat... det är det som är det svåra.. jag har ju precis nyligen lyckas göra min mage glad... man måste lära känna sej själv vad din egen mage vill ha o inte!Men jag förstår ditt problem.. när man blir så där stor, så det ser ut som man är med barn.. det är hemskt o det gör ju så grymt ont Lycka till vännen!
    Tack, det kan jag behöva. Det är ju jätte svårt att sätta fingret på vad magen reagerar så på då jag har ont i magen varje dag i stort sett.
    Ska gå till apoteket och köpa Omeprazol imorgon.
    Sen tänkte jag käka havregryngröt med psylliumfrön i till frukost för att få igång magen. Är totalförstoppad och har så ont idag. Dålig aptit, sur i magen, smakar illa i munnen och ont idag. Känns jättetufft just nu och man blir ju så påverkad av hur man just mår med magen. Svårt att hålla skenet uppe menar jag med en kass mage.
  • Angelica77

Precis tagit första kapseln Omeprazol nu.
    Tänk vad skönt om man kunde få må bra utav den nu. Liksom som om hela himlen öppnade sig, en finstämmig kör som sjunger dom vackraste av stämmor och hela kroppen och sinnet är frid, och magen känns som bomull....Ungefär så

• Angelica77
    iloniz skrev 2008-01-28 14:32:03 följande:
    hahah låter fööör bra för att vara sant.. säg till om det funkar.. har aldrig trott på medicin så jag är nyfiken!kram
    I´ll keep you posted
  • Angelica77

Det är ju typiskt alltså...Var hos läkaren idag och jag ska göra ett prov på helicobakterien men då får man inte ha tagit typ Losec-medel (även Omprazol då givetvis) inom två veckor. Jag som började i måndags... Så nu måste jag snällt alltså vänta i två veckor med det om provresultaten ska vara riktiga.
    Ska in på ultraljud av gallan så småningom, laktosprov nästa onsdag och idag tog dom 10 (!) blodprovsrör för odling. Träffat en läkare som gett sig tusan på att gå till botten med mina magproblem. Känns skönt att äntligen bli tagen på allvar!

• Angelica77
    rasajj skrev 2008-02-01 04:09:48 följande:
    jag har ocksa haft problem i manga ar, till och fran. Men nu, sedan 6 manader sa ar jag symptomfri! Jag har borjat folja LCHF diet. Jag mar bra, magen mar bra. Den ar inte uppsvalld, jag har inga kramper, ingen mer diarre. Forr kunde jag fa diarreattacker sa jag hade nan minut pa mig att ta mig till en tolett. Inte numera! kolhydrater.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=6...blogg.passagen.se/dahlqvistannika/...
    Tusen tack för den länken. Har varit inne nu och tom registrerat mig o både skriver o läser i trådar där. Mkt intressant läsning.
    Kan vara värt att prova efter det att jag har gjort min laktosbelastning på onsdag.
    Den är ju dock ännu striktare än GI, den dieten och för en som älskar fullkornsbröd, musli, pasta mm blir det svårt - mkt svårt...

Men som det är nu så gäller det nog att göra nån drastisk förändring om min mage ska bli bättre. Vill bara utesluta på medicinsk väg så att inget sådan ligger bakom.

En typisk frukost på LCHF-dieten kan typ vara kokta ägg och Te med smör eller olja i Hmmm. Låter mumma va...det där med fett i te:et.
  • Angelica77
    Lindis41 skrev 2008-02-03 19:13:03 följande:
    här e en som hänger med...har liknande besvär spm ts...haft magkatarr i säkert 10 år o stressat lika länge tyvärr gjort gstoskopi o fått konstaterat irreterad i övre magsäck-magkatarr äter under jämna mellan rum nexium. fick ett gallstensanfall natten till förra måndagen satt på toan först och sen kom kräkningarna m kramperna i sidan av magen. sen så kom sveriges värsta magkatarr...har förmodl gallan(hittar dck inget på ul) o svår magkatarr. Svårt att äta är hungrig, illamående när jag äter, uppblåst mage ser ut som om man e i 6e mån. Jag blir galen på denna mage..tar nu 40 mg nexium på läkares inrådan...förra våren fick jag äta det i 4 mån...är under utredning av magen väntar på att få göra koloskopi..hur mår du nu då ts gjorde omeprezanolet ngn verkan??
    Har fått sluta med Omeprazolen då jag måste varit fri från sådana läkemedel i två veckor för ett bakterieprov i magen som skall göras på VC. Men jag tyckte dom hjälpte något.

Kan tillägga att jag hittat ett andra hem och det är på denna sidan kolhydrater.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=6...

Mkt att läsa och jag har bestämt mig för att både jag o mannen (som vill gå ner i vikt) ska köra med detta. Har uteslutit pasta o dyl under dagen och ätit mer fettrik kost och har inget INTE ETT DUGG ont i magen nu ikväll. Wow! Kanske en tillfällighet, jag vet men värt att prova.
Svar på tråden **Magkatarr, IBS, Problem-mage**