Det finns ju ett krux med dessa krav, nämligen att man har ägglossning INNAN mensen kommer tillbaka - och alltså en möjlighet att bli gravid.
När jag var på återkontroll berättade BM att när det går mer än fyra timmar mellan amningarna så börjar kroppen återställa sig på att ha ägglossning och mens. Detta verkade inte stämma så bra på mig, eftersom jag inte fick tillbaka mensen förrän två månader efter att jag slutat amma helt (slutade när sonen var sju månader). Och jag känner andra som har fått tillbaka mensen nästan meddetsamma efter förlossningen även om de har helammat.
Suskiv skrev 2008-01-26 20:51:42 följande:
Hur ogärna vill du bli gravid?Amning är ett säkert skydd till 98% om man uppfyller vissa krav nämligen*bebisen är under 6 månader*bebisen helammas och har aldrig fått nått annat än bröstmjölk, mediciner och AD-droppar*bebisen ammar med minst 4 timmars intervaller*mensen inte kommit tillbaka.Då är metoden säker till 98%, men om man inte uppfyller alla krav så kan man inte lita på amningen som preventivmedel.Metoden som kallas LAM (Lactational Amenorrhea Method) är välforskad.Jag som absolut inte vill bli gravid började med Cerazette när bebisen var 12 veckor, slutade 5 månader senare pga biverkningarna och nu kör vi med kondom. Jag har inte fått tillbaka mensen och bebisen är 1 år.