• emmlin

När började ni skydda er? Preventivmedel och amning..

Jag lät mig väl mer eller mindre övertalas på återkontroll hos min barnmorska att börja med minipiller nyligen när min dotter är knappt 5 månader. Hon menade att det absolut inte var tillräckligt skydd trots att jag helammar och inte har fått min mens tillbaka. Nu har jag fått en blödning och börjar fundera över om jag fattat rätt beslut eller om jag skulle väntat tills mensen kom på riktigt. Nyfiken på att höra hur andra resonerat..

• Svar på tråden När började ni skydda er? Preventivmedel och amning..
  • Polgara

Skydd är ett måste om du inte vill bli gravid. Så gå på din bms linje.

• mamarazzi

Håller också med BM amning är inte tillräckligt skydd.

• sasan

Mitt barn är snart 9 mån, fick tillbaka mensen för ca 2 veckor sen, vi har inte använt skydd. Har inte bestämt mig om eller vilket skydd jag vill ha, vill helst inte ha nått, men vi har köpt kondomer att använda under ägglossningen! Kör annars med s.k avbrutet samlag.

• Suskiv

Hur ogärna vill du bli gravid?

Amning är ett säkert skydd till 98% om man uppfyller vissa krav nämligen

*bebisen är under 6 månader
    *bebisen helammas och har aldrig fått nått annat än bröstmjölk, mediciner och AD-droppar
    *bebisen ammar med minst 4 timmars intervaller
    *mensen inte kommit tillbaka.

Då är metoden säker till 98%, men om man inte uppfyller alla krav så kan man inte lita på amningen som preventivmedel.Metoden som kallas LAM (Lactational Amenorrhea Method) är välforskad.

Jag som absolut inte vill bli gravid började med Cerazette när bebisen var 12 veckor, slutade 5 månader senare pga biverkningarna och nu kör vi med kondom. Jag har inte fått tillbaka mensen och bebisen är 1 år.

• Fru Indosaurie

vi skyddade oss från första sexet, amningsmetoden är lite väl avancerad.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Leoella

Vi har skyddat oss DIREKT. Med kondom än så länge. Min mens har inte kommit tillbaka och jag helammar, men det går inte att lita till den "metoden".

• FrökenBokmal

För oss blir det kanske spiral (koppar) ett tag iaf ...

• Kazeer

Det finns ju ett krux med dessa krav, nämligen att man har ägglossning INNAN mensen kommer tillbaka - och alltså en möjlighet att bli gravid.

När jag var på återkontroll berättade BM att när det går mer än fyra timmar mellan amningarna så börjar kroppen återställa sig på att ha ägglossning och mens. Detta verkade inte stämma så bra på mig, eftersom jag inte fick tillbaka mensen förrän två månader efter att jag slutat amma helt (slutade när sonen var sju månader). Och jag känner andra som har fått tillbaka mensen nästan meddetsamma efter förlossningen även om de har helammat.

Suskiv skrev 2008-01-26 20:51:42 följande:
    Hur ogärna vill du bli gravid?Amning är ett säkert skydd till 98% om man uppfyller vissa krav nämligen*bebisen är under 6 månader*bebisen helammas och har aldrig fått nått annat än bröstmjölk, mediciner och AD-droppar*bebisen ammar med minst 4 timmars intervaller*mensen inte kommit tillbaka.Då är metoden säker till 98%, men om man inte uppfyller alla krav så kan man inte lita på amningen som preventivmedel.Metoden som kallas LAM (Lactational Amenorrhea Method) är välforskad.Jag som absolut inte vill bli gravid började med Cerazette när bebisen var 12 veckor, slutade 5 månader senare pga biverkningarna och nu kör vi med kondom. Jag har inte fått tillbaka mensen och bebisen är 1 år.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • emmlin

Tack för alla svar! Jag vill absolut inte riskera att bli gravid med nr 2 än, så vi kör väl på med Cerazette och testar det ett tag.

• Ananaspaj

Har ni sex??
    Jag fick min mens eter bara två månader :( Men att ha karln rumsterande runt och tänka på att ha sex??? Nej tack!

Svar på tråden När började ni skydda er? Preventivmedel och amning..