• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr9

Så var det dags för ny tråd igen. Jag har letat men jag hittar ingen ny så jag startar en. 

Välkommen till alla gamla och nya. Här pratar vi om allt. Vi är föräldrar till extremt mycket för tidiga barn (barn födda före vecka 29.)

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr9
  • M I R R E

Hej alla.

Hinner inte in så ofta men det är mest för att tiden rusar iväg.

Idag skulle vi haft tvåårskalas men Killian kräktes under natten så vi vågade inte. Egentligen fyller han inte förrän på måndag den 28:e. Pileas Alve fyller väl dagen efter?

Peterpanis Isac har väl fyllt...GRATTIS iallafall till alla barn som fyllt år.

Killian är väldigt envis. Han har bevisat att han kan gå men han vill inte. Jag har varit så frustrerad över gåendet för att det börjar ju bli sent. En dag kom han bara gående förbi mig,jag vågade knappt andas Men han vägrar gå. Han kryper hellre. Hos dagmamman däremot så går han...en riktig knasunge.

• Pilea

MIRRE:
    Hi hi, vilken liten tokis
    Det stämmer bra! Alve fyller 2 år på tisdag den 29:e. Vi har haft kalas för honom idag, men bara för familjen, farmor &Co. Hade först tänkt ha ett stort kalas, men det blev lite knappt om tid för inbjudningskorten iom att barnen hade RS och jag ville avakta och se så de blev friska ordentligt.

Hur gick det med Killians operation?

• Amathea

Hej!
    Vilket bra initiativ med ny tråd.

Härligt med kalas.... alltid värt att fira

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Pilea
    Stort GRATTIS till MIRRES Killian som fyller 2år idag, hipp, hipp, hurra!
  • LisetteWernholm

~Grattis Killian på din 2 årsdag!~

Jag har en liten fundering. När började era små underverk på förskolan/dagmamma? Med inskolning och allt?
    Emilia är idag 15 månader, tänkte iallafall vänta tills hon nästan är två år.

• peterpani

OJ vad stora de har blivit våra "små"! Grattis Killian!
    Isaac har fyllt två och det blev lite annorlunda det med då storasyster kräktes så vi flyttade fram det och delade upp, totalt blev det tre kalas istället men det var ju kul.
    En inte så kul sak är att Isaac istället för att gå upp i vikt går ner, detta trots att han växer på längden... Ett halvkilo har han minskat på ett halvår, utan att egentligen varit sjuk eller så.
    Idag var vi hos ögonläkaren med den stora killen som inte såg som han skulle. Tydligen växer ögonen till åtta års ålder så det är nästan för sent med glasögon. Om ögonen inte ställer om sig nu kommer han aldrig att kunna få körkort. Så efter att ha vägrat glasögon MÅSTE han ha det oavsett vad som händer. De ville t om lägga in honom för att han skulle vänja sig vid glasögonen. Med det hotet kanske vi klarar det själva, hoppas det!

Kram på er alla Carina

• MsBeauty

Hej,

Jag hann bara skriva nån gång i den gamla tråden.

Jag har en fråga.. min son har nyligen kommit ur respiratorn och har nu CPAP. Jag undrar om någon vill berätta lite om CPAP, tycker personalen här är ganska dåliga på att ge information. Finns det några nackdelar med CPAP, speciellt om han får ha det länge? Respiratorn var ju inte bra att ligga för länge, men hur är det med CPAP? och hur länge brukar barnen få ha den?

Jättetacksam för svar!!

• MsBeauty

har en fråga till...

Jag pumpar ju ut mjölk till min son, och mitt problem är att det bara minskar och minskar! Har pumpat i 2 veckor nu, från början var det ca 30 ml per gång, sen 20 och nu typ 5-10 ml. Han äter 17 ml mat per mål så min mjölk räcker ju inte alls.

Jag äter bra och sover bra, hade kunnat dricka mer, men försöker dricka så mycket jag kan. Jag tar nån nässpray som jag fick av personalen som skulle hjälpa vid pumpningen, men den ökar ju inte mängden. Jag pumpar var tredje timme i 10 minuter per bröst. Vet snart inte vad jag ska göra mer, och det är jätteviktigt för mig att det ska funka. Är så orolig att mjölken ska försvinna helt, men det kan den väl inte göra så länge jag pumpar regelbundet?

• lugnåsbo
    MsBeauty skrev 2008-01-29 02:46:34 följande:
    har en fråga till...Jag pumpar ju ut mjölk till min son, och mitt problem är att det bara minskar och minskar! Har pumpat i 2 veckor nu, från början var det ca 30 ml per gång, sen 20 och nu typ 5-10 ml. Han äter 17 ml mat per mål så min mjölk räcker ju inte alls.Jag äter bra och sover bra, hade kunnat dricka mer, men försöker dricka så mycket jag kan. Jag tar nån nässpray som jag fick av personalen som skulle hjälpa vid pumpningen, men den ökar ju inte mängden. Jag pumpar var tredje timme i 10 minuter per bröst. Vet snart inte vad jag ska göra mer, och det är jätteviktigt för mig att det ska funka. Är så orolig att mjölken ska försvinna helt, men det kan den väl inte göra så länge jag pumpar regelbundet?
    det lilla som han får är jättebra... även om man får spä din mjölk så får han ju ändå i sig av dina antikroppar.
    Jag hade oxå dåligt med mjölk och när elvira var 4 månader fick jag ge upp, orkade inte med stressen o pumpningen längre och hon blev aldrig nöjd... men ändå fick hon ju hälften av målen min bröstmjölk så det känns bra.
    Och det var en jättebefrielse att sen börja med Ersättning o få en nöjd bebis.
    Kanske kommer din mjölk igång, försvinner helt gör den nog inte..

HEJ förresten, ligger ju i sängläge på sjukan fortfarande får rörra mej mer o varit hemma på permis men sen igårkväll så har jag haft ont i magen o det blir värre o mer i intervall... håll tummarna att bebis inte är på väg!
    Är i v. 28+5 idag, en vecka senare än förra tjejen kom.....
  • Bebbabus

Ms Beauty: Jag pumpade i 10 veckor och det blev mindre och mindre. När min dotter skulle börja suga så var hon för trött/svag/ointresserad av att suga. Vi försökte men hon visade tydligt  att hon bara ville sova vid brösten. Då försvann mjölken helt och vi gav ersättning. Min dotter öppnade munnen och ner rann ersättning och 3 dagar senare kunde vi åka hem. Jag var besviken, man tar ju för givet att man ska kunna amma, men det fungerade inte för oss. Men så fort jag såg att hon trivdes med flaskan och mådde gott  så släppte jag amningen. Men många som pumpat länge har kunnat amma senare  när barnet kommer ur kuvös och inte behöver sonden. Men ja, mjölken kan förvinna även om du pumpar, min förvann trots både spray och tabletter. Som jag förstod det så ger cpap ett vistt motryck som trycker upp lungorna. Cpapen är inte  farlig och ger inga men, dock så ska man ju inte ha för mkt syrgas i cpapen (det kan ju evt ge ögonskador om det anv för mkt). Min dotter fick sår kring näsan av masken, men det gick bort när vi bytte till en annan mask. Om du är lite orolig över cpapen och harfrågor kring vad som händer och effekter av olika behandlingar, så be om ett  vårdsamtal med din sons kontaktsköterska. Vi hade vårdsamtal/planering med E:s kontaktskk och kunde då i lugn och ro gå igenom saker som skulle kunna hända längre fram. Var  kanonbra! E har  högre risk att behöva glasögon och hon skelar (nu känns ju det  som en baggis i sammanhanget) men vi fick prata igenom sådant redan på neo. Gav en viss trygghet och känsla av att de hade koll på läget....

Lugnaboås: Hoppas din mage lugnar ned sig och att din bebis stannar ett tag till.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr9