• eilema

Hur vet man om det är ögoninflammation??

Vaknade upp i morse och hade klet i hela vänstra ögat. Det är knallrött och svullet, är hälften så stort som det friska ögat, och det gör ont i ögat.

Kan man få ögoninflammation i bara ena ögat? Och hur vet man om det är ögoninflammation? Har aldrig haft det nämligen...

Min kompis sa att jag kunde få ta hennes ögonsalva, noviform. Den ska enligt fass vara till för inflammation i ögat. Men vet inte om jag vågar prova om det trots allt inte är ögoninflammation!

Någon som haft det och vet??

• Svar på tråden Hur vet man om det är ögoninflammation??
  • linhol

Det låter absolut som ögoninflamation! Hade det för ett tag sen. Fick i ena ögat först och några dar efter även i andra. Provade med den receptfria salvan först men den hjälpe inte utan fick salva utskriven av läkare.

Vet inte o jag hade tagit kompisens salva.... Dels är det kort datum på de salvorna när tuben väl är öppnad och dessutom har ju hon haft tubens ände i sitt öga.

Freja-mammas lilla prinsessa
  • Tindrande

när jag har haft ögoninflammation har det blivit kletigt, rinnigt, kliande, och har jag kliat så blir det svullet.

Prova med salva och se om det blir bättre, vet inte om det gör nåt om man inte har inflammtion, ring och hör med sjukvårdsupplysningen.

Annars kan det hjälpa med att man tvättar med ljummet vatten, se till att tvätta händerna ofta, för det smittar lätt, både till det andra ögat och till andra

• eilema

I för sig så hade inte hon ögoninflammation utan ansiktsförlaming och salvan skulle hon använda på nätterna eftersom hon sov med ögonen halvt öppna.

Hur länge sitter ögoninflammation i?

linhol skrev 2008-01-26 22:20:06 följande:
    Det låter absolut som ögoninflamation! Hade det för ett tag sen. Fick i ena ögat först och några dar efter även i andra. Provade med den receptfria salvan först men den hjälpe inte utan fick salva utskriven av läkare.
    Vet inte o jag hade tagit kompisens salva.... Dels är det kort datum på de salvorna när tuben väl är öppnad och dessutom har ju hon haft tubens ände i sitt öga.
  • eilema

Jag tänkte på en sak. Ögoninflammation är ju extremt smittsamt. Ska jag lämna sonen på dagis om jag själv har ögoninflammation?

• AnnaGBG

Man kan ha det i ena ögat, ja men ofta så smittas andra ögat med. Det är ju jäkligt smittsamt. Vet inte vad det är för salva så det kan jag inte svara på.

Inflammationen brukar sitta i någon vecka.

• linhol
    eilema skrev 2008-01-26 22:22:03 följande:
    I för sig så hade inte hon ögoninflammation utan ansiktsförlaming och salvan skulle hon använda på nätterna eftersom hon sov med ögonen halvt öppna. Hur länge sitter ögoninflammation i?
    Med bra salva så försvinner det på några dar... Beror ju på hur illa det är från början. Jag kunde inte ens öppna mitt ena öga, det var så igenmurat. Det andra varade bara så det gick över snabbare.
    Freja-mammas lilla prinsessa
  • Buttelina
    eilema skrev 2008-01-26 22:23:22 följande:
    Jag tänkte på en sak. Ögoninflammation är ju extremt smittsamt. Ska jag lämna sonen på dagis om jag själv har ögoninflammation?
    hmm sonen har kanske blivit smittad redan och för då med sig smittan till dagis??!!
  • ThisIsMe

Det låter väldigt mycket som ögoninflammation. Man kan få det i bara ett öga. Undvik att peta i det friska ögat för då kan du få det även där. Och torka dig inte i ansiktet med en handduk som någon annan i familjen också använder.

Du kan nog låna kompisens salva om den inte gått ut och hon förvarat den på rätt sätt. Annars kan du ju köpa en egen tub. Den är receptfri så den ska inte göra nån skada om det nu skulle råka vara så att du har något annat än en vanlig ögoninflammation.
    Annars kan det vara bra att skölja det sjuka ögat minst ett par gånger om dagan med rikligt med koksaltlösning. Du kan göra egen.

Vet inte hur länge det brukar hålla i sig. Skulle gissa på runt en vecka.

Svar på tråden Hur vet man om det är ögoninflammation??