• Anonym

hur mkt i sem.ersättning?

Hejsan.. jag tjänar ca 240 000 om året.... (kock, fast anställd) och jag skulle bläddra i vår fack-bok för å se hur mkt jag får ut i sem.ersättning..men, fastnade bara på att d stod någonting med 12.8% av någonting.. hehe..
    Någon som kan hjälpa till??

• Svar på tråden hur mkt i sem.ersättning?
  • Anonym

semsterersättningen är 12% av din månadslön (brutto) alltså när du räknar ut din årsinkomst ska du räkna summa *12,2.

• Anonym (??)

Har du ingen semester? Semesterersättning får man ju istället för semester. Om du har semester får du semestertillägg istället de dagar du har semester. Du skriver att du har fast anställning och då borde du väl få betalda semesterdagar?

• Anonym

jo visst har jag semesterdagar.. 5 veckors betald semester.. men, man får ju alltid semersättning oxå..en bonus liksom..för att ha lite extra kul på semestern....

mi man får runt 7000 :- extra... jag ville se hur mkt jag får..

• Anonym (??)
    Anonym skrev 2008-01-27 10:57:32 följande:
    jo visst har jag semesterdagar.. 5 veckors betald semester.. men, man får ju alltid semersättning oxå..en bonus liksom..för att ha lite extra kul på semestern....mi man får runt 7000 :- extra... jag ville se hur mkt jag får..
    fast då får du semestertillägg, inte semesterersättning.
  • Anna Paulita
    Anonym skrev 2008-01-27 10:57:32 följande:
    jo visst har jag semesterdagar.. 5 veckors betald semester.. men, man får ju alltid semersättning oxå..en bonus liksom..för att ha lite extra kul på semestern....mi man får runt 7000 :- extra... jag ville se hur mkt jag får..
    12 % av din lön får du extra.
  • Anonym (??)
    Anna Paulita skrev 2008-01-27 13:19:39 följande:
    12 % av din lön får du extra.
    Det är semesterersättning du pratar om, inte semestertillägg.
    Jag får t ex bara drygt 100 kr per dag i semestertillägg, och det är inga 12% direkt, jag tjänar över 300 000 kr per år.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-27 10:43:02 följande:
    Hejsan.. jag tjänar ca 240 000 om året.... (kock, fast anställd) och jag skulle bläddra i vår fack-bok för å se hur mkt jag får ut i sem.ersättning..men, fastnade bara på att d stod någonting med 12.8% av någonting.. hehe..Någon som kan hjälpa till??
    Semesterersättning betalas endast ut till de som inte har betald semester. Inom restaurangbranchen till alla de som är extraanställda och säsongarna t.ex.
  • Anonym

okej..men, ni verkar ju förstå vad jag menar iaf.. semestertillägg

är det 12% av min årsinkomst? minus skatt då eller??? för det är ju väldigt mkt pengar..så, det stämmer inte riktigt.... då skulle ju min man tex bara tjäna 100000 :- per år... och det stämmer ju inte...så, det är nog en annan formel är jag rädd

• Anonym (??)
    Anonym skrev 2008-01-27 18:25:57 följande:
    okej..men, ni verkar ju förstå vad jag menar iaf.. semestertillägg är det 12% av min årsinkomst? minus skatt då eller??? för det är ju väldigt mkt pengar..så, det stämmer inte riktigt.... då skulle ju min man tex bara tjäna 100000 :- per år... och det stämmer ju inte...så, det är nog en annan formel är jag rädd
    Nej, det är definitivt inte så mycket som 12%!
    Som jag skrev lite längre upp så får jag en dryg hundring per dag bara. Jag jobbar statligt. Min sambo jobbar inom privata sektorn och får det dubbla ungefär. Vi tjänar båda lite över 300 000 kr per år.
  • sommartorpet

Semestertillägg får bara tjänstemän, övriga får semesterersättning.

En tjänsteman med 24.000 i månaslön har en lönen 12 månader om året + 192 kr per semesterdag i semestertillägg. Lite avrundat så får denne 12*24000 + 192*25 = 293000 på ett år.

En kollektivanställ har bara lön under de 11 månader man arbetar, under semestern får man semesterersättning som är 12,8% av den totala lönen under intjänandeåret.
    24000*11*12,8% = 33800
    Denna personen kommer alltså på årsbasis att få ut 298000.
    Att det blir lite mer här beror på att jag räknar med lön för 11 månader men eftersom man har semester 25 dagar så blir det ju inte fullt ut 11 löner på ett år så beloppet ska bli ungefär likastort i båda fallen

• Anonym (??)
    sommartorpet skrev 2008-01-27 23:34:33 följande:
    Semestertillägg får bara tjänstemän, övriga får semesterersättning.En tjänsteman med 24.000 i månaslön har en lönen 12 månader om året + 192 kr per semesterdag i semestertillägg. Lite avrundat så får denne 12*24000 + 192*25 = 293000 på ett år.En kollektivanställ har bara lön under de 11 månader man arbetar, under semestern får man semesterersättning som är 12,8% av den totala lönen under intjänandeåret. 24000*11*12,8% = 33800Denna personen kommer alltså på årsbasis att få ut 298000. Att det blir lite mer här beror på att jag räknar med lön för 11 månader men eftersom man har semester 25 dagar så blir det ju inte fullt ut 11 löner på ett år så beloppet ska bli ungefär likastort i båda fallen
    Det där stämmer inte alls där jag jobbar. För det första så har jag 31 semesterdagar och vi alla har kollektivavtal oberoende av facktillhörighet och arbetsuppgifter. Och ingen har semesterersättning, utan bara semestertillägg.
  • Anonym

Titta på din lönesprcifikation, det kan vara så att det står där vad du har för lön när du tar ut semester.... På min står det vad jag har i semesterlön per uttagen semesterdag.

Svar på tråden hur mkt i sem.ersättning?