• Tessa17

Kan en 16 årig ta hand om 8årig under några dagar?

Hej, jag blev sannoligen inlagd på sjukhuset för undersökning under "några dagar" Kan jag lämna hemma en 16 årig pojke med en 8 årig under några dagar. Båda två åker bus tillsammans till skolan, gör läxor lagar mat kasta sopor osv. Kan jag i lugn åka till sjukhuset? Jag skall be en granne att hjälpa till om det skulle behövas. Vad tycker Ni om det?

• Svar på tråden Kan en 16 årig ta hand om 8årig under några dagar?
  • viseversa

ja det skulle du kunna göra om någon tittar till dom med gämna mellanrum varje dag!

• Våra Tyra

Jag tycker att om du litar på din son så är det väl ok, men ändå tycker jag att det kanske är ett litet för stort ansvar, det är ju matlagning, väckning, läxor,, så ta hjälp av ngn granne!

Lycka till!!

• Anna 84

skulle inte göra det skulle nog be en granne eller nått som har huvudansvaret ,,,,

• Ullegulle78

Det beror enligt mig helt på hur mogen och ansvarstagande 16-åringen är.
    När jag var 14 så var jag ensam hemma i två veckor. Det gick hur bra som helst.
    Jag hade utan problem kunnat ha hand om en 8 åring när jag var 16...
    lycka till med undersökningen!

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Fusion3

Det finns ju 16 åringar som blir föräldrar och klarar dom av ett litet barn så ska han väl klara av en som är 8 år...

• SIN74

De kan säkert klara av det om du tror på dem. Men de är båda minderåringar. Ansvarbiten om något skulle hända??
    Kan inte grannen bo på soffan ett par dagar?

• HeddaBigBum

Det beror ju helt på både 16-åringens och 8-åringens personligheter...
    Men JAG hade varit mer än mogen att ta hand om en 8-åring när jag var 16. Vid ca 14 års ålder tog jag hand om min, då 1½-åriga kusin, i några dagar när hennes storasyster var inlagd på sjukhus.
    Givetvis hade jag vuxna som kunde nås och rycka in snabbt, men jag var absolut mogen att ta hand om ett barn en kort period!

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Bevabus

jag hade som 16 åring klarat av det. men den enda som kan avgöra mognaden på denna person är ju du.

• viseversa

jag var barnflicka åt ett spädbarn på 4månader när jag var 16 och jag klarade det utmärkt! en 8åring är ju ännu lättare att ta hand om!

• BHJE

Varför bry sig om andras åsikter i frågan?
    Du om någon känner ju dina barn o vet innerst inne om dom kan fixa att vara ensamma den tid du är borta. Gå på magkänslan.

Svar på tråden Kan en 16 årig ta hand om 8årig under några dagar?