• Kul

Först foundation, sen puder...varför?

Jag undrar varför man ska ha både foundation och puder?
    Jag var på make up kurs igår och då använde hon både och, och jag köpte hem det. Men jag tycker bara att jag ser blekare ut än vad jag är!

Så ja, varför har man både foundation OCH puder?

• Svar på tråden Först foundation, sen puder...varför?
  • Nathalie009

man har väll puder på så det ska se snyggare ut bara man måste ju inte ha det kasnke flör att få mer täckande resultat eller mer pudrigt resultar? har faktsikt ingen aning hehe..

• Nathalie009

jag använder bara foundation adlrig puder :) men när ja köpote min foundation på make up store frågade hon om jag inte skulle köpa ett puder till men ja sa bara nej då :P

• Millan83

pudret är väl till för att fixera! har du något krämbaserat/flytande på först så brukar man ha på en torr produkt efteråt. för att fixera.. =)

så har jag lärt mig iaf!

• alisandra

För att få ett matt och mer hållbart resultat, så sa dom på Makeup store till mig när jag var där.

Kul skrev 2008-01-27 11:58:27 följande:
    Mmm men är det någon som vet varför man har puder? När man redan har foundation..
  • alisandra

För det är ju därför man går en sån liten makeup-kurs.
    Okej.. Kanske det vart för ljustpuder för din hy.

Somsagt puder fixerar, ger mer hållbarhet och ett matt avslut för att det inte ska se blankt ut.

Kul skrev 2008-01-27 12:00:03 följande:
    Ja de borde hon ha gjort!Jag skulle vart nöjd om dom var lite mörkare..Tog på mig foundationen nu, den är väl inte jätteljus men däremot pudret..känner mig som ett lik!Så, varför puder???
  • Fridapida

Man har puder för att fixera foundationen. För att få smink att sitta "fast" så varvar man blött/torrt. Samma teknik när man applicerar läppstift. Även kajal fixeras med ögonskugga.
    Foundation ska ge en jämn färg över hela ansiktet. Efter tar man en stor borste och sveper pudret över hela ansiktet. Det ska jobbas ut ordentligt inte bara läggas på. Pudret ger en matt yta, lagom matt. Om man tycker att pudret är för uttorkande så bör man byta till en annan sort.
    Har man en fet hy är löspuder att föredra. Pressat puder innehåller talk. Löspudret suger upp fett som produceras under dagen.
    Personligen så väljer jag alltid helst transparent löspuder. Jag använder i.d. Mineral Veil. Det kan man använda även om man inte använder i.d. för övrigt.
    En bra puderborste rekomenderas. Jag är helt förälskad i min puderborste från The BodyShop. Den är syntetisk men fungerar suveränt. Efter jag provade den här så rivs alla andra! Värd varenda krona. Ca 260 kr.

• Kul

Okej! Tack så mycket, då vet jag :)
    Jag har lite svårt för att ha foundation och puder, på nära håll ser det så konstigt ut..går inte att förklara men du förstår säkert vad jag menar?

Fridapida skrev 2008-01-27 12:45:06 följande:
    Man har puder för att fixera foundationen. För att få smink att sitta "fast" så varvar man blött/torrt. Samma teknik när man applicerar läppstift. Även kajal fixeras med ögonskugga. Foundation ska ge en jämn färg över hela ansiktet. Efter tar man en stor borste och sveper pudret över hela ansiktet. Det ska jobbas ut ordentligt inte bara läggas på. Pudret ger en matt yta, lagom matt. Om man tycker att pudret är för uttorkande så bör man byta till en annan sort.Har man en fet hy är löspuder att föredra. Pressat puder innehåller talk. Löspudret suger upp fett som produceras under dagen.Personligen så väljer jag alltid helst transparent löspuder. Jag använder i.d. Mineral Veil. Det kan man använda även om man inte använder i.d. för övrigt. En bra puderborste rekomenderas. Jag är helt förälskad i min puderborste från The BodyShop. Den är syntetisk men fungerar suveränt. Efter jag provade den här så rivs alla andra! Värd varenda krona. Ca 260 kr.
  • Fridapida
    Kul skrev 2008-01-27 12:50:12 följande:
    Okej! Tack så mycket, då vet jag :)Jag har lite svårt för att ha foundation och puder, på nära håll ser det så konstigt ut..går inte att förklara men du förstår säkert vad jag menar?
    Jag förstår vad du menar. Du menar att ytan inte ser naturlig ut? Jag använder inte vanlig foundation längre, har bytt till mineralsmink så slipper man den onaturliga ytan.
    Prova att ta ett tunnare lager med foundation. Om du lägger den med en svamp så fukta svampen lite och lägg sedan foundation.
    Hur lägger du pudret? Jag tycker att det bästa blir när man har en stor puderborste. Snurra in lite puder i borsten och svep över. Det ska inte bli ett helt lager.
  • Kul

Ja precis! Jag tar tunt med foundation men det blir så i alla fall.. Så mineralsmink är bättre på så sätt att det inte lämnar efter sig den där ytan? Jag använder inte svamp, köpte en jäkla dyr borste för 300 spänn som jag lägger foundationen med.

Jag har en rätt stor puderborste som jag sveper över med

Fridapida skrev 2008-01-27 12:54:27 följande:
    Jag förstår vad du menar. Du menar att ytan inte ser naturlig ut? Jag använder inte vanlig foundation längre, har bytt till mineralsmink så slipper man den onaturliga ytan.Prova att ta ett tunnare lager med foundation. Om du lägger den med en svamp så fukta svampen lite och lägg sedan foundation. Hur lägger du pudret? Jag tycker att det bästa blir när man har en stor puderborste. Snurra in lite puder i borsten och svep över. Det ska inte bli ett helt lager.
  • Fridapida
    Kul skrev 2008-01-27 12:58:54 följande:
    Ja precis! Jag tar tunt med foundation men det blir så i alla fall.. Så mineralsmink är bättre på så sätt att det inte lämnar efter sig den där ytan? Jag använder inte svamp, köpte en jäkla dyr borste för 300 spänn som jag lägger foundationen med. Jag har en rätt stor puderborste som jag sveper över med
    Jag hoppas att du inte har MUS borste! Deras borstar är dyra och imponerar inte på mig.
    Ja, mineralsmink är så mkt bättre, speciellt om man gillar den naturliga looken. Jag har använt det i drygt ett år och är helnöjd. Jag gillar i.d. men det finns många märken på marknaden. i.d. är ett av de få som går att köpa i butik.
  • Okaa san

man tar puder över foundationen för att det inte ska vara blankt, och ser du blekare ut så har du helt enkelt för ljust puder.

• Knott
    Kul skrev 2008-01-27 12:58:54 följande:
    Ja precis! Jag tar tunt med foundation men det blir så i alla fall.. Så mineralsmink är bättre på så sätt att det inte lämnar efter sig den där ytan? Jag använder inte svamp, köpte en jäkla dyr borste för 300 spänn som jag lägger foundationen med. Jag har en rätt stor puderborste som jag sveper över med
    Oh, såna där foundationborstar är jättesvåra att lägga (flytande) foundation bra med... Det bästa, om man vill ha flytande foundation, är en fuktad svamp (utan latex!). Ju fuktigare svamp, desto mindre täckande resultat.
Svar på tråden Först foundation, sen puder...varför?