• Mollsan06

hund i bil

Hur länge är det tillåtet att ha sin hund i bilen ensam om man är på jobbet? Om vädret är som nu nån plus grad o ingen sol? Det handlar inte om mej vill jag påpeka. Var anmäler man det om man skulle behöva?

• Svar på tråden hund i bil
  • drömhus

Det där beror väl på hundras? En hund med tjock päls (schäfer etc) är ju väl skyddad i en bil medan en hund som har svårt att hålla värmen (nakenhund) kan frysa. Tanken med att ha hunden med sig i bilen är väl för att man ska kunna gå ut med den på rasterna istället för att den är ensam hemma i 9 timmar.

• Josse85

Usch jag fattar inte folk som låter sina hundar sitta i en bil hela dagen. Varför har man hund om den bara ska få sitta som prydnad i ens bil? Det är väl en sak om det sker tillfälligt men vissa verkar ha det så för jämnan. Det finns ju dagmattar och dagis...

Men jag är osäker på vad det finns för lagar för sådant där. Vid extrem värme eller kyla är det ju självklart ett fall av vanvård att ha hunden i bilen men vid mildare väder vet jag inte alls vad som står i lagen. De flesta människors sunda förnuft säger väl förhoppningsvis att det är fel.

Kanske polisen eller jordbruksverket kan hjälpa dig med vilka lagar som gäller?

Svar på tråden hund i bil