• Gmml

Vad har ni för knep för att verkligen få saker gjorda?

Vår "att -göra-lista" är alltid lång, och varje helg säger vi " ihelgen ska jag göra det, o det, o det"...men sen blir inte ens hälften gjort. Istället läggs tiden på att "göra-ingenting"...eller typ sitta vid datorn, slappa,eller göra annat som inte ger nåt resultat.
    Självklart ska man inte jobba ihjäl sig på helgerna, men det vore ju ändå skönt att få det gjort som man tänkt.
    Vi är helt enkelt för lata..
    Hur ska man göra för att verkligen ta tag i saker o ting, det är ju lättare sagt än gjort...
    Vi vill ju båda att det ska bli gjort och det känns inte bra när vi inte gjort saker, men ändå tar vi inte tag i det.

Det som hade funkat bäst för mig hade nog varit en lista att bocka av helt enkelt, men det tycker sambon är fjantigt.

Hur gör ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 14:32
    Jag menar både stora o små saker, allt från städning till renovering o trädgårdsfix.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 14:32
    Jag menar både stora o små saker, allt från städning till renovering o trädgårdsfix.

• Svar på tråden Vad har ni för knep för att verkligen få saker gjorda?
  • fruis

Jag tänker på hur jobbigt det blir imorgon när det som behöver göras inte är gjort. Men jag tycker också att det är svårt att verkligen få något gjort. Vissa saker lyckas jag ju med men jag är en mästare på att skjuta upp saker också. Har t.ex suttit på FL sedan kl 11.30 idag! Helt onödigt!

• nonsens

Jag är också jääävligt lat när det kommer till sånt

Men, brukar sätta äggklockan på 60 minuter. Sen kör jag på tills den ringer. Blir lite gjort iaf.

Listor funkar inte alls. Börjar aldrig på dom Men tidspress funkar varje gång

• Nyfiken gul

Vi gör så här helt enkelt..

Att ingenting annat får göras förrän nånting på listan är gjort... Ingen får sätta på dator eller tv förrän man gjort minst EN sak på listan...  O man hjälper varandra helt enkelt - är nån på väg mot dator eller tv eller sängen så säger den andra stopp o belägg och vi går gemensamt iväg o kikar på vad som ska göras..

Är man dessutom TVÅ om att hjälpas åt med sakerna så går allt mycket fortare o är mycket roligare.

Alfons Åbergs klassiska replik "jag ska bara" - går inte hem här hos oss.. Mailen kan vänta, familjeliv raderas inte på 10 minuters tvätthängning och kaffebryggaren rostar inte sönder av att inte få användas på en halvtimma....

Så att sen få knäppa på tv:n eller datorn eller koka kaffe är vår belöning för att dagens plock o pyssel faktiskt är gjort.. Sen kan man slöa bäst fan man vill...

• blommanigbg

Jag bestämmer en dag så gör jag det den dagen.
    Om det är något jag kan göra med en gång så gör jag det istället för att vänta. För då "hopar" sig en massa saker. Och allt blir jobbigt..
    Dammsuger och torkar golv på torsdagar. Så att jag slipper det på helgen. Tvättar på samma dag/kväll varje vecka. Tvättar lördag eftermiddag/kväll. Då kan tvätten hänga till söndag morgon. Och jag är ändå oftast hemma på lördagskvällar. Har en liten på två år.
    På helgen vill jag kunna göra vad jag vill. Vill jag bara lata mig så gör jag och sonen det.
    Har skaffat mig rutiner helt enkelt. Då blir det inte så jobbigt. Nu bor jag i lägenhet. Ni kanske bor i hus. Och behöver fixa med en massa?

• lövet2

Jag skriver listor - det har jag alltid gjort. Fast jag har moderniserat mina listor en aning! Förut skrev jag en lista varje morgon på en post-it-lapp och satte upp på kylen. Nu skriver jag min lista i bloggen här på FL (eftersom jag ändå loggar in vid morgonkaffet). Under dagen prickar jag för och ändrar om i listan om det behövs, och jag blir så nöjd med mig själv när jag kan bocka av det jag gjort ...

• Nyfiken gul

En annan sak som vi också nyttjar här hemma då vi bor i hus är att vi bestämmer i förväg att tex nästa söndag är ägnat åt huset och det som behöver göras både ute o inne. O sen skriver vi in det som en aktivitet för den dagen..

Därmed är alla andra planer o aktiviteter bortsopade - den dagen är liksom redan bokad så man kan inte plötsligt komma med att man ska fika hos mamma kl 12 eller gå ner på puben och äta kl 15 o titta på fotbollsmatchen....

Det är ju precis som att boka en dag för tex tvättstuga - då vet man ju att man har den dagen i tvättstugan.. Samma sak gälelr dagen då vi ska göra större jobb på huset...

Då kan man heller inte säga att man inte har tid ... dagen är liksom bokad sedan långt innan...

• merix

Gör ofta en lista som jag sen bockar av efter som sakerna blir gjorda. Så tänker jag ochså att om jag gör en sak kan jag sätta mig vid datorn 10 min ca och då måste jag ta nästa sak som skall göras. Det fungerar när jag är ensam hemma med lillan men när killarna är hemma blir det mindre gjort för jag vill vara med familjen och inte tänka på tvätt och städning.

• blommanigbg

Kan tillägga att jag är själv med min son och om inte jag gör det som behöver göras. Så är det ingen annan som gör det för mig.
    Förut sköt jag jämnt upp allt som behövde göras. Men nu är jag faktiskt riktigt duktig på att fixa saker med en gång istället för att vänta. Fick faktiskt beröm på sonens förskola för att jag fast jag är ensamstående alltid kom i tid, alltid fanns blöjor,nya kläder,salvor, gjorde collage, lämnade in lappar i tid, kom på möten och drop in på dagis mm. Att jag var den som skötte det bäst.
    När det kanske borde vara de som är två, som har mer tid och kan hjälpas åt till att sköta det bättre. Som sagt var eftersom jag måste göra allt själv. Det blev jag väldigt glad av att höra. För att jag försöker göra så gott jag kan. Fast man många gånger är trött..

• Nyfiken gul

kom ju precis också på att vi faktiskt har en form av veckoschema hemma som gör att en hel masa jobb faktiskt blir gjort utan att man tänker på det..

Struktur på vardagen helt enkelt...

O sen blir mycket automatiskt gjort då vi delar 50-50 på sysslorna maken o jag o det gör att vi båda måste ta tag i våra egna saker dagligen annars är det ingen som gör det och jag/han får destå mer att göra imorgon.... ingen hit...

Ungefär så här ser vårt schema ut som ett tips på vägen:

Varje morgon: Tömmer gårdagens rena diskmaskin. Den som stiger upp sist bäddar sängen - alla lägger smutskläderna i tvättkorgen när man klätt på sig på morgonen. Alla ställer in disk i maskinen efter sin frukost. Sista man som äter frukost sopar av smulor o torkar kladd.

Varje dag: Minst en maskin tvätt körs och hängs upp - den som tvättar får också hänga maskinen.  Torr tvätt viks o läggs in dagligen. Jag manglar/stryker så fort det finns något att mangla/stryka.
    Vi är också noga med att alla plockar undan det man gjort klart oavsett vad det är.

Varje kväll: Köket städas grundligt med dammsugning och moppning av golv, torkar av bänkar och förbereder morgondagen med att kolla att det finns frukost, laddar kaffebryggaren. Snyggar till köksbordet och torkar rent, slår alltid igång diskmaskinen så den får gå på natten.
    15 min innan sängdags stängs datorer o tv av och familjen får plocka undan dagens använda saker och alla förebereder sig för morgondagen med vad man nu kan behöva göra.

Varje fredag:  Ut med mattor, dammsuga, dammtorkning och moppning av båda våningarna i huset - maken o jag tar varsin våning.  Toalett och badrum städas, sopkorgar töms och rena handdukar hängs upp.
    Utav bara farten brukar även en hel del annat kunna fixas samtidigt som man städar hemma. Tex fylla på pellets i huset, fylla upp med mer ved/hugga mer, lägger nya lakan i familjens sängar, katten får ren låda med fräsch sand, rena matskålar tas fram, man kanske slänger in en maskin med grovtvätt tex jackor o mössor, man byter dukar i huset osv osv...

Svar på tråden Vad har ni för knep för att verkligen få saker gjorda?