Vi är ju alla olika! För jag tycker det är lite konstigt att man nästan bestämt sig för att vi ska ha si och så många barn, innan man ens har fått sitt första. Man vet ju faktiskt inte hur barn nr 1 är och har för behov, det kanske inte alls är rätt för det barnet att ha syskon av olika anledningar. Jag respekterar självklart andras sätt att tänka så halshugg mig inte för detta
Jag har en bror som jag älskar jättemycket och självklart har vi haft stor glädje av varandra under uppväxten, min man är ensambarn och trivs jättebra med att vara just ensambarn, aldrig önskat sig syskon då han haft många kusiner och vänner runt sig som betytt mycket för honom, han har aldrig känt sig ensam eller liknande. Vi får ju som sagt se, vi har inte sagt att vi absolut inte kommer att skaffa ett syskon, visst kan man som Ethi skriver ändra sig fram och tillbaka och vi är ju faktiskt nyligen hemkomna med första barnet så visst kan det ändras men som det känns nu så vill vi satsa allt på vår son som vi har NU, inte planera för ett ev syskon, spara pengar eller så, vi vill satsa pengar och tid på vår son
Men det är absolut rätt att planera, spara till ett syskon om man har en stark längtan till ett barn, självklart ska det vara anledningen till att man skaffar syskon, inte att man är skyldig sitt första barn att få syskon, det är ju inte barnet som ska vaka, mata, byta på barnet, det är ju föräldrarna