• Loovely

Kan jag ha ett hemligt konto?

Hej!

Jag har mitt konto och bankomatkort på föreningssparbanken, men jag skulle vilja ha ett till konto på en annan bank utan bankomatkort, tex. Nordea.
    Jag har tänkt att om jag har ett konto på annan bank också, så kan jag gå dit och sätta in pengar ibland.
    Är det tillåtet att ha konton på 2 olika banker?
    Kostar det något att sätta in pengar på den andra banken eller ta ut pengar? Eller har dom årsavgift för att ha ett konto?
    någon som vet..?

• Svar på tråden Kan jag ha ett hemligt konto?
  • Quinny

Varför skaffar Du inte bara ett "sparkonto" på din nuvarande bank? Enkelt fixat då också...

• Quinny

Varför skaffar Du inte bara ett "sparkonto" på din nuvarande bank? Enkelt fixat då också...

• Åke Vilse

Hör runt med de olika bankerna så ger de dig ett svar. Självklart så ska du kunna ha ett konto i varje bank om du vill.
    Varför inte ett sparkonto på samma bank som du redan har?
    Eller byt bank på lönekontot med kortet också?

• Bamse04

Hej
    Jag har min vanliga konto med kort på Nordea.
    Sen så har jag e-spar konto som har ingen kort och ett vanligt konto utan kort på föreningssparbanken som bara jag vet om.
    Det kostar inget för att ha konto men jag betalar 38 spänn/kvartal för dosan som jag använder hema vid inloggningen.

• ming

Jag har konton på både FSB och Nordea, så det borde inte vara något problem!

• Loovely

Har jag ett sparkonto i samma bank FSB, där jag har kort, och dosa så att man kan betala räkningar på internet,
    då är jag rädd för att sparkontot ska stå med bland mina konton när jag ska betala räkningar på internet, och då är det enkelt att man överför pengar till sitt vanliga konto, för att det är gratis.
    Men har jag konto i en annan bank så kostar det att överföra till annan bank, och då gör man inte det lika gärna, och då kan man spara mer pengar..

• annhan

Jag skulle föredra att ha kontot i samma bank - för att det är smidigare helt enkelt.

Vet att SEB har en variant av konto där det kostar att ta ut fler än 2 uttag per år. Ett sånt sparkonto kanske vore något? Om du vill kunna spara utan att "nalla" av pengarna alltså.

• annhan

Jag kan tillägga att jag har ett e-sparkonto i FSB (som är "min" bank) - och det har gått kanonbra när vi sparat undan till vårt bröllop (över 100 tkr) - vi har inte rört de pengarna i annat fall än då det är saker som måste köpas för bröllopet. Det går bara man vill.

• ming

FSB har också ett sådant konto som Annhan tipsar om. Ett sparkonto där man kan sätta in hur mycket pengar som helst, men endast ta ut två gånger per år. Bra att ha om det skulle krisa sig nån gång.

• ULP

Det kostar inget att föra över pengar till en annan bank. Den enda som jag tror tar betalt för överföring är postgirot, eller plusgirot som det nu heter.

/Ullisen

• musli

Vi har FSB och min sambo har vanligt lönekonto och servicekonto för lånet som båda är kopplade till internetbanken... sen har han även ett konto som inte syns på internet eller finns kopplat till bankomatkortet utan han måste gå in på banken för att ta ut pengar där... vi har automagisk överföring dit... så du kan ha allt i samma bank!!!!
    Bra va!?!!

• ming

Men varför ska du ha just ett _hemligt_ konto...? För vem då...?

• Alfonsina

Jag har bara Handelsbanken medan min sambo har andra banker. När vi skulle öppna gemensamt kontot så ville jag välja en av "hans" banker då det aldrig är fel att vara kund hos flera. Som pappa sa, sprida både risker och förmåner.

Svar på tråden Kan jag ha ett hemligt konto?