Inlägg från: Judy |Visa alla inlägg
  • Judy

hmm en fråga till er kattägare

Jag tror inte det blir dyrare att ge sin katt den "dyrare" modellen som man köper hos veterinären. Det var nämligen så att vår katt åt vanlig "billig" mat de första åren av sitt liv, sedan fick han njursten och veterinären sa att vi skulle byta foder till det han sålde, visst det var mycket dyrare att köpa in MEN det gick åt mycket mindre mat! Han blev helt enkelt mycket mättare av veterinärmaten och behövde därmed inte äta lika mycket!

• Judy
    Kantarellen skrev 2008-01-30 11:31:30 följande:
    Nu får jag väll många på mig, men enligt mig är blötmat bättre än torrfoder typ RC.
    Du kanske kan motivera det lite?
  • Judy

Okej, men torrfodret bestod ju av 27% protein, vilket jag tycker verkar ganska mycket, blötfodret innefåll ju bara ca 4% kött. Det där med att vattnet behövsi maten kan jag hålla med om, men kan man inte blötlägga torrfoder för att få samma effekt?

En grannes katt hade njursten och då sa veterinären till honom att katter lättare får njursten av blötfoder..har dock inga andra underlag från det uttalandet.

• Judy

Kantareller: Fast om blötfodret innehåller 82% vatten, 10% råprotein och 4,5% råfett blir det ju bara 3,5 % kvar till köttet..

Svar på tråden hmm en fråga till er kattägare