• Rusty

Pumpa och frysa - hur gör man?

Jag skulle vilja testa om lillan vill dricka ur flaska så att man kan pumpa ur och spara till högtidliga tillfällen och nödlägen. Men hur gör man? Snälla berätta!

1. Hur mycket är en portion ungefär?
    2. När pumpar man ur? Jag vill ju inte störa lillans vanliga måltider.
    3. Räcker det att köra kärl, flaskor etc i diskmaskin (är det ens lämpligt förresten?) eller måste de kokas?
    4. vilka flaskor och sugnappar är lämpliga? (Har köpt en med litet hål, så mycket vet jag, men det finns ju så många varianter...)
    5. Vad har jag glömt fråga om?

• Svar på tråden Pumpa och frysa - hur gör man?
  • mama80

1. Mängden varierar från barn till barn och ålder. Börja med litegrand ex 20-60ml.
    2. ammar du bara från ena bröstet kan du ju prova att pumpa ur det andra när barnet ammat färdigt.
    3. Om det är första gången flaskan används ska nog koka den först. Sen har jag både diskat för hand och i maskin.
    4. Jag började med litet hål med "vanlig" rund napp, funkade bra. Numer till välling har vi streck. Prova dig fram!
    5. Ett tipps är att frysa in i iskuber, glöm inte att mäta hur mycket du häller i ett fack, så är det lätt att plocka upp vad du behöver.
    På BVC sa de att man inte ska värma bröstmjölk i micro, då försvinner viktiga nyttigheter. Värm i vattenbad istället

• Rusty

Tack!

Fast min lilla tömmer bägge brösten i varje matning. Hur gör man då tro?

• morotsland

Lillgrabben käkade också slut på båda brösten, jag pumpade lite ur båda brösten på morgonen och ökade för varje dag. Produktionen ökade rätt snabbt!

• höstsjö

Fick tipset att frysa mjölken i vanliga fryspåsar. Man skvalpar ner den i ett hörn och sätter på en plastklämma, samt skriver datum och mängd på påsen. De blir enkla att plocka fram, man spolar lite varmt vatten så lossnar plasten lätt.

Jag handpumpade en del i början (ungefär mitt emellan måltider, eller när det ändå rann till, typ efter duschen! ) och sparade för att ha när andan föll på. Vi testade att mata sonen med sked en gång när han var en och en halv månad, och det gick bra. Skönt, tänkte vi, då vet man det. När vi däremot provade med flaska och sedan med sked förra veckan gick det inte alls...

• Rusty

läser på amningshjälpen att man skall kyla mjölken i vattenbad... Det går inte att bara hiva in den i kylen alltså?

• MosterFia

När jag pumpade ur när jag fortfarande låg på BB så satte vi in mjölken direkt i kylen, det var så personalen gjorde i också.

Står det verkligen kyla, och inte värma i vattenbad hos amningshjälpen?

• Rusty

MosterFia: Om det duger åt BB så suger det nog åt mig då...

Men det står faktiskt på amningshjälpen att man skall kyla i vattenbad. Och det är ingen felskrivning heller för det är en hel harang om hur man alltid skall ha en skål vatten i kylen för detta ändamål. Det går väl fortare att kyla i vatten iofs. Nåja.

• Kagi

Ja, det kyls fortare i vatten, jag har också hört det rådet. Men har faktiskt inte brytt mig om att följa det, nöjer mig med att få in det i kylen så fort som möjligt...borde kanske vara ordentligare med det...

• Rusty

Nämen, hur skriver jag? DUGER åt mig skulle det ju vara!

• potatis

Har en liten fråga...
    Om man har små mångder i kylen från samma dag, kan man värma det o ge i samma flaska?

• Kagi

potatis: ja, det kan man göra, om bara alla skvättar är kylda. På samma sätt ska man tydligen inte blanda i nypumpat i redan nerkylt, utan först kyla det nypumpade. All mjölk ska ha samma temperatur när man blandar, alltså.

• Rusty

Så till själva flaskmatningen då... Hur vet man att man har rätt napp så att käket kommer lagom fort?

• Feya

När du vänder upp och ner på flaskan så ska det bara nätt och jämt droppa ur den!

Tänkte apropå det här med rengöringen av flaskor... Första gången är det bra att både diska och sedan koka flaskorna+pump och alla tillbehör som kommer i kontakt med mjölken. Sen kan man diska i maskin bara eller diska för hand+koka.

Svar på tråden Pumpa och frysa - hur gör man?