• sajsoj

VAB vid föräldraledighet?

Hej!
    Om man är hemma och är mammaledig med det minsta barnet och ett äldre syskon blir sjukt och måste vara hemma från dagis. Vad gör man då? Kan man ta och vab:a då istället för att ta ut mammadagar för den minsta. Känns ju lite onödigt att slösa på föräldradagarna när man är hemma med ett sjukt barn....Hittills har jag bara haft äldre syskon hemma om de är sjuka men jag kanske skulle ha vab:at (har jag hört). någon som vet?

• Svar på tråden VAB vid föräldraledighet?
  • Mary Poppins

Vad FK sa till mig är att man bara kan ta VAB om man jobbar, alltså inte om man är föräldraledig. Undantaget är om nåt barn är på sjukhus. Det är det jag fick höra iaf men ring FK och fråga.

• 1malle

NEJ
    Det kan du inte...
    FK anser att ett barn till hemma klarar du av.
    PISSIGT eftersom man tar fp för just det barnet o då ska man ju ge det barnet tid o uppmärksamhet, vilket inte är så lätt med sjukt syskon hemma.
    Pappan kan få intyg av läkare om det krävs läkarbesök, på så vis kan han vara hemma o vabba o du ha fp...
    FP kan bara bytas mot VAB om du är sjuk ( eller den som normalt har fp)
    Då har du sjukpenning o pappan kan ta vab... för att ordinarie vårdare är sjuk

Alla goda ting är 3
  • sajsoj

Ok! Då vet jag...fast lite knasigt är det.

• Mary Poppins

Håller med! Det är helknasigt! Speciellt som jag t ex har tillbringat VÄLDIGT mycket tid av dotterns föräldraledighet hos läkare (minst en gång i veckan i över ett år) och nu fortsätter att tillbringa massor av läkartid med dottern på sonens föräldrapenning. Verkligen sjukt system och jag hatar just nu FK. De är INTE flexibla precis.

Svar på tråden VAB vid föräldraledighet?