• skrollan2

När vågar man ta henne ut till affärer?

Min tösa är 2 månader nu.Hon föddes i v33,o är alltså 1,5v korrigerad ålder nu.
    Hon har mått hur bra smhelst hela tin o nu undrar jag ...vågar man ta ut henne till affärer nu?Hon har en shopping-galen mor som blir galen här hemma
    Nån med tips kanske?

• Svar på tråden När vågar man ta henne ut till affärer?
  • sallybuse

De är väl klart att ni kan gå ut.Men ni kan ju gå ut och få lite luft först innan ni går i affären.Man behöver den friska luften varje dag.

• skrollan2

Joo,ute är vi varje dag o promenerar men jag tänkte mest på folkmassor...typ köpcentra o sånt...

• skogstjärna

Jag hade inte gjort det! Det går massa sjukdommar just vid den här årstiden. Det är väl om du vet att det är en lugn mindre affär du ska till. Men till ett köpcentrum skulle jag aldrig gå.

Kan inte barnets pappa vara hemma så kan du iväg nån timme iaf? eller så kan han promenera med vagnen utanför precis. Eller shoppa på nätet

• en glad

Håll er ifrån folkmassor! Det är ingen plats för små bebisar! Helt onödigt att utsätta sig för den smittorisk som råder där! Det är barnets bästa, inte mammas som gäller!

• Mrs Ella

Klart du kan gå ut en sväng!
    Ta en förmiddag, kanske redan vid 10 när affärerna öppnar, så att det inte är så mycket folk ute.
    Välj "stan" och inte innomhuscentret.

Visst finns RS men man kan inte hålla sig inne mellan november till juni för det!

• en glad

"Visst finns RS men man kan inte hålla sig inne mellan november till juni för det!"
    - Nej man skall vara ute, massor, i _friska_ luften, men varför riskera bebisens hälsa i butiker och folksamlingar?

• Mrs Ella

En butik behöver inte vara en folksamling.

• AnniPanni

Det är ok att shoppa i ett shoppingcenntrum också men försöka undvika lunchrusningen o efter arbetstid då det är fler människor i rörelse.
    Nu har jag ingen premis men en 2 veckors bebis o skulle absolut kunna tänka mig att åka o shoppa lite någondag. Nu har hon äldre syskon så hon utsätts ju för dagis baciller dagligen i alla fall. Vi spritar händerna o undviker förskylda barn/vuxna.

• skrollan2

Mmm oki,de e klart jag tänker på hennes bästa.
    Våra affärer här i gbg ligger inte direkt i köpcentra utan lite utspritt så d ekan väl inte skada.
    tack för tipsen

• denna där

Jag vet vad RS viruset innebär. Been there done that och det ÄR inget att leka med!
    Mitt andra barn blev så sjuk att vi låg inne 1½-2 veckor på intensiven med honom. han kunde med nöd och näppe andas själv, det var flera tillfällen de var på väg att koppla in respirator men det lyckades vi tack och lov slippa. Han syresatte sig inte själv så han hade syrgasgrimma och inhalerades flera gånger i timmen dygnet runt.

Som följd av RS viruset fick han förkylningsastma. i 3 års tid var vi MINST 1 ggn i månaden på akuten med honom, där vi oftast fick ligga över natten för att han var så dålig. (försök föreställa er ett liv där man inte kan planera ens någon dag frammåt för man inte vet om man måste besöka sjukhuset...jobbigt minst sagt!)

Visst man behöver inte få RS för att man besöker köpcentrum.
    Man behöver inte bli så dålig som min son blev.
    Man behöver inte få förkylningsastma som följd av RS (men det är vanligt att man får det)

Men är det värt att ta risken om det går att undvika?
    Jag anser inte det speciellt inte när man har en prematur bebis som är extra infektionskänslig och mitt tredje barn fick snällt låta bli köpcentrum och affärer sitt första halvår i livet.

Här kan man läsa mer om RS om man är intresserad:
    www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/respiratory-syncytial-virus/

Livet är för kort för att levas dammfritt.
Svar på tråden När vågar man ta henne ut till affärer?