• Que Sera Sera

Kan man avstå från skalpelektroden vid normalförlossning?

Jag har inte fott i sverige tidigare och undrar nu lite om den har skapelelektroden som dom faster under huden pa bebisens huvud.

Jag har fatt uppfattningen om att den numer fasts pa rutin, och det vill inte jag.
    Om det skulle vara en riskforlossning sa ar det en sak men om allt fortskrider normalt kan man da saga till dem att dom inte skall fasta fast nagot, eller gor dom det anda, mot ens vilja? Vad har jag for rattigheter dar?
    Att dom mater ctg ar en sak men det racker att jag ar kopplad till nagot isf, inte att bebis ocksa ar det per automatik...

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Svar på tråden Kan man avstå från skalpelektroden vid normalförlossning?
  • Mrs Ella

Det är inte rutin. Det nämndes inte ens under min förlossning.

• Que Sera Sera

Tillaggas bor att jag tankte foda hemma men pga vissa saker sa blir det sjukhusforlossning i sverige istallet. Trots det vill jag anda ha sa lite att gora med lakarna och deras rutinundersokningar och inblandningar som mojligt. Om allt gar som planerat sa kommer jag gora mesta varkarbetet hemma sjalv och aven inne pa forlossningen vill jag helst vara sa ensam som mojligt (med min man vid min sida sa klart).
    Nar jag fodde min dotter sa matte dom inte med elektrod och konstigt nog ej heller med ctg. Som sagt har jag inget emot att dom kollar hur hon mar men da det gar fint att gora det via mej da allt ar normalt sa bor jag ju kunna neka dem tillatelse till att satta fast nagon i min bebis huvud da det inte finns en allvarlig grund for det, eller?

• Hemliga 72an

Jag kände mig trygg när dom fäste den för det är ju för att vara säkra på att bebisen mår bra som dom sätter den. Då behöver man inte ligga med ctg utan bebisen kollas genom elektroden.

• Que Sera Sera

Skall foda pa Boras, om det hjalper?
    Jag har ofta hort om denna "sjalvklara" elektroden och darfor fick jag den uppfattningen om att dom ofta satter den, oavsett... Kanske fattat det fel da? *hoppas*

• enny signatur

Que Sera Sera: Du har all rätt att neka alla undersökningar du vill, de har inte laglig rätt att sätta en elektrod om du säger nej. det enda som gäller är att du är tydlig. skriv det i ett förlossningsbev tex eller påtala det udner förlossningne så de inte får för sig att det är ok.

/wickz som födde hemma utan skumma apparter

• polaris

Nej, om det inte är nödvändigt sätter de ingen skalpelektrod. De var tvugna att göra det under min förlossning men då pga att hjärtljuden gick ned drastiskt och de ville ha ordentlig koll. Fick även andas syrgas mellan varje värk för att hjärtljuden skulle gå upp.

• lövet2

När jag födde för 3½ år sedan, så var bm väldigt envis med skalpelektroden. Hon pratade om att det var någon lag på att den skulle dit. Jag brydde mig aldrig om att ta reda på hur det låg till egentligen, för det tog något år innan jag ens började fundera på varför hon envisats med elektroden när det enda jag ville var att krysta ...

• Axels och Annies mamma

Kände mig enbart trygg med skalpelektroden, den fästs ju bara på bebisens huvud när det kommit så långt ner att den går att fästa för att säkerställa att bebisen mår bra under hela förlossningen.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Que Sera Sera

Jag tankte namna det i forlossningsbrevet tillsammans med en massa annat.
    Jag ville (och vill) helst foda hemma utan massa joxx men tyvarr verkar det basta bli i sverige just pga vissa andra saker. Dar ar jag ju anda inte hemma och darfor tankte jag chansa pa sjukhus. Nervositeten over hur mkt respetkterar vad jag vill och kanner ar dock svar da dom har i Spanien skiter i vad du vill - da det ar vad dom vill som galler i slutandan anda. Lagligt har du andra rattigheter men dom handlar pa plats, och da som dom tycker. Radd att det skall bli lite sa i sverige ocksa...

Svar på tråden Kan man avstå från skalpelektroden vid normalförlossning?