• Knoddas

Linfrö inte bra vid graviditet?

Alltså, det tar ju aldrig slut det här med vad man får äta och inte när man är gravid! Nu hörde jag att man ska vara försiktig med linfrö under gravidteten. Det hade jag ingen aning om. Äter linfrö (hela) i gröten några dagar i veckan. Är i v. 21. Nu blev jag jätteorolig ...

• Svar på tråden Linfrö inte bra vid graviditet?
  • Jossisen

Var hörde du det? Och vad var anledningen till att man inte skulle äta det? Snart får man väl inte äta nånting.

• Thalis

Linfrö innehåller mycket omega-3 som är hur bra som helst för barnets hjärna!
    Min Bm rekommederar linfrö för att hålla igång tarmarna under grav

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Jossisen

Skulle väl vara det här då: (sista raderna)

"HÄLSOMOTIV
    Vid kontakt med vätska avger fröet ett gelébildande slem (mucilage) som har en milt laxerande verkan genom sin vattenhållande förmåga.
    I Journal of the American Medical Association kunde man för några år sedan läsa att ett dagligt intag av 1-2 msk helt linfrö sänkte lätt eller måttligt förhöjt kolesterolvärde i blodet. Fröet innehåller lösliga kostfiber, som binder gallsyra i mag-tarmkanalen så att kroppens kolesterol används till nybildning av gallsyror istället för att belasta blodbanorna (artärerna).
    1-2 msk linfrö om dagen är ett bra och säkert naturmedel enligt Hans Rosling, docent vid akademiska sjukhusets enhet för internationell barnhälsovård i Uppsala.
    Han har också undersökt förekomsten av linamarin som finns i linfrö. Detta ämne bryts ned till vätecyanid (blåsyra) i kroppen. "Chockkurer" med extremt högt intag av linfrö, spec. krossat linfrö kan vara riskabelt"

• AnneSophie

Jo, linfrö är jättebra men man ska inte överdosera.

Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.

En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta  medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.
    Källa: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Jossisen

Men det är ju som med allt: det är farligt i extrema mängder. Lite sunt förnuft tror jag är det som gäller.

• Millan83

hm.. på tal om krossade resp hela linfrön har jag läst på flera ställen att hela linfrön passerar oförstörda genom magen och ger därför ingen speciell nytta.. :S

men det är vad jag har hört..

• Krabbolina

Men det är väl hela man ska äta just för att de passerar oförstörda genom magen. Sätter fart på tarmarna.

• AnneSophie
    Millan83 skrev 2008-01-28 13:37:26 följande:
    hm.. på tal om krossade resp hela linfrön har jag läst på flera ställen att hela linfrön passerar oförstörda genom magen och ger därför ingen speciell nytta.. :Smen det är vad jag har hört..
    Fast, det är väl just "helheten" som gör att dom funkar. Dom penetrerar ju bättre som hela. Vad jag vet, och vad jag själv blivit rekommenderad, så är det hela som ska användas.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Millan83

penetrerar?

det är ju det där ämnet som reagerar med vatten och gör det slemmigt som är bra för magen har jag hört. och att det inte kommer ut ur fröet om det är helt utan det måste tuggas/krossas..

• Krabbolina

Friggs Hela Linfrön innehåller slembildande kostfiber, som håller kvar vatten i tarmen och gör tarminnehållet mjukt, vilket underlättar passage. Friggs Hela Linfrön kan ätas direkt på filmjölken eller blandad i müsli, gröt eller bröd.

Svar på tråden Linfrö inte bra vid graviditet?