Pajrecept!
Hej!
Vi ska ha en liten fest i helgen och jag tänkte laga lite olika pajer. Behöver därför massa recept på pajer. Ös in era smarrigaste pajrecept! Gott ska de vara!
Hej!
Vi ska ha en liten fest i helgen och jag tänkte laga lite olika pajer. Behöver därför massa recept på pajer. Ös in era smarrigaste pajrecept! Gott ska de vara!
matpaj eller dessert paj?
Matpaj, det glömde jag skriva!
Jag brukar göra ost och skinkpaj (skinka och purjolök stekes, läggs i ett pajskal, sen gör man äggstanning av mjölk och ägg och så har jag ner riven ost i den smeten som jag brer ut på)
Tacopaj, finns många olika recept på detta. jag brukar steka färs med tacokrydda, lägga i pajskalet, ha på lite lökringar och så creme fraiche blandat med tacosås som bres på och sen skivad tomat och ost.
Kycklingpaj är med gott, man kan marinera den i tandoorikrydda eller göra en vanlig. Jag brukar steka kyckling, purjolök, ha på en burk krossade tomater och en burk creme fraiche och lägga detta som fyllning och täcka med ost.
Sen kan man ju göra paj med soltorkade tomater, svarta oliver och fetaost, bacon, räkor/skaldju och allt möjligt men det har jag adlrig gjort
Vill man ha mager pajdeg så kör med kesella istället för maragarin (minns inte om man byter helt eller delvis) och så kan man ha grövre mjölsorter istället för vetemjöl. Om man som sagt vill göra det lite magrare. Så amitiös är aldrig jag dock
Köttfärspaj med suffletak
Ingredienser
Pajdeg.
3 dl vetemjöl
125 gram smör
2 msk -3msk vatten
Fyllning.
1 st stor gul lök
500 gram köttfärs
1 burk skivade champinjoner
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk dragon
1 msk kinesisk soja
2 st fasta tomater
100 gram mjuk vitlöksost
suffletak
2 dl crème fraiche
2 msk senap
0,5 dl hackad persilja
3 st äggvita
Gör så här
hacka samman mjöl och smör till en gryning massa.Tillsätt vatten.Arbeta snabbt ihop till en deg.Tryck ut degen i en pajform.ca 25 cm i diameter.Låt vila kallt ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200°c.Nagga pajbotten och förgrädda den ca 10 minuter.Bryn nötfärs,lök och svamp i smör.Salta och krydda.
Tillsätt soja och hackade tomater.Rör i osten.Bred ut fyllningen i pajskalet.Blanda creme fraiche,senap och persilja.Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner dem.
Bred sufflesmeten över fyllningen.Grädda i 200°c ca 25 minuter.Servera med en grön sallad
Räkpaj
Ingredienser
Pajdeg
125 gram margarin
2 dl vetemjöl
2 msk vatten
Fyllning
6 st hårdkokta ägg
500 gram räkor
1 burk sparris
0,5 dl hackad dill
gratinering
0,75 dl majonnäs
0,75 dl vispad grädde
2 st ägg
1 dl riven lagrad ost
1 knivsudd senap
Gör så här
Arbeta ihop magarin och mjöl till en grynig massa, tillsätt vatten, arbeta snabbt ihop till en deg. Låt vila kallt en stund.
Klä pajformen med degen nagga botten och förgrädda i 200* i 20 minuter.
Fyll sen formen med äggklyftor, dill, räkor, sparris. Blanda vispad grädde med majonnäs och äggulor Vänd sen ner hårt vispade äggvitor i såsen smaksätt med senap.
Strö över riven ost Garatinera i 225* ca 15 minuter
Italiensk köttfärspaj
Ingredienser
Pajdeg
1 dl vetemjöl
0,5 dl grahamsmjöl
50 gram smör
2 msk riven ost
1 msk vatten kallt
Fyllning
1 st 10 cm purjolök
1 st röd paprika
500 gram köttfärs
1 msk smör
1 st vitlöksklyfta
1 tsk salt
0,5 tsk paprikapulver
0,75 krm vitpeppar
2 krm italiensk salladskrydda
0,5 tsk oregano
0,5 dl chilisås
1 dl vatten
2 st ägg
0,5 dl riven ost med fyllig smak
Gör så här
Hacka samman pajdegen och låt den vila en stund i kylen.
Skär purjon i tunna ringar.Skär paprikan i små tärningar.Stek köttfärsen och purjon.Pressa vitlök över köttfärsen och tillsätt kryddorna och chilisåsen och vattnet.Rör om och låt vattnet koka in.
Vispa ihop äggen och den rivna osten och tillsätt paprikatärningarna i ägg-oströran.Spara lite av äggen till att pensla pajdegsremsorna med.Sätt ugnen på 225 grader.
Häll ägg-ost-paprikaröran i köttfärsröran.Blanda om.Häll allt i en lättsmord ugnssäker form.
Kavla ut degen och sporra ut remsor,ett par cm breda.Lägg som ett galler över köttfärsen.Pensla med ägg.Grädda i mitten av ugnen 15-20 min.
Tacopaj
Ingredienser
Pajdeg
250 gram margarin
4 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 st äggulor
Fyllning
800 gram nötfärs
2 påsar tacokrydda
2 dl vatten
2 klyftor vitlök
2 tsk sambal oelek
2 dl majskorn
Topping
5 st tomater
4 dl lätt creme fraiche
1 burk salsasås
4 tsk majonäs
Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop ingredienserna till pajdegen till en smidig deg. tryck ut degen i en långpanna. Nagga bottnen och förgrädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
Stek nötfärsen. tillsätt tacokrydda, vatten, pressad vitlök och sambal oelek. Låt koka någon minut. Blanda sist i majskornen. Bred ut köttfärsen i pajskalet.
Grovhacka tomaterna och fördela dem på köttfärsen. Blanda reme fraicke, salsasås, majonäs och ost och bred ut det över tomaterna.
Grädda pajen mitt i ugnen ca 15-20 minuter.
Jag har fler recept om du vill ha dom också
Hejs. gå in på www.matklubben.se det är en superbra sida.
men här är min favvo paj!!
Gör en klassisk Quich Lorraine! Den går alltid åt och likaså tacopaj!
Quiche Lorraine :
kryddburken.wordpress.com/2008/01/22/quiche-lorraine/
Tusen tack för bra tips!
Jag brukar göra en mumsig laxpaj. Egenkomponerad.
Brukar gå efter receptet ost-skinkpaj i vår kokbok. Men byter ut ingredienserna...
Vanligt pajskal, 50/50 graham/vete
Förgräddas.
Undertiden steker man lök, lax, spenat(fryst)
Krydda med salt, citronpeppar
Skiva tomat på pajen
Gör en äggstanning och krydda med dill, lite salt, ost... (ädelost om man har en bit hemma är mums mums.
Servera med sallad
Mmmmm...vad gott! Nu blev jag hungrig!
Här kommer recept på en supergod paj! Jag var grymt skeptisk innan jag testade, och jag ångrar det INTE!
Tonfiskpaj:
Degen:
100 g keso (naturell)
50 g smör/margarin (går bra m flytande)
2,5 dl vetemjöl
Rör ihop allt och tryck ut i en pajform. Jag brukar förgrädda pajskalet i ca 5-10 minuter innan jag fyller den.
Fyllning:
2 ägg
2,5 dl grädde
2 burkar tonfisk i vatten
2 dl riven ost (1 dl i smeten och resten ovanpå)
Ev purjolök
Salt och peppar.
Grädda i 200 grader ca 20-30 minuter. Servera med en fräsch sallad, gärna med fetaost i.
Tack!