• PrincessSandy

Plötslig spädbarnsdöd??

Hur länge ska man behöva oroa sig för plötslig spädbarnsdöd? Någon sa till mig att det var tills dom var 9 månader och vid det laget kan ju barnen vända sig hur som helst ju, ska man då hålla kolla så att dom inte sover på mage hela den tiden då??
    eller hur länge ska man egentligen oroa sig för plötslig spädbarnsdöd och hålla alla regler med att ligga på rygg osv osv??

• Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd??
  • PrincessSandy

okej...det blir nog bra det där :P hittills har hon inte ens vänt sig fårn rygg till mage, hin är precis fyllda 4 månader men det kommer nog vilken dag som helst och då kom jag och tänka på det här.

• Carola Carro

kevin både sover på mage och inte ammas 3månader är han men ja är inte ett dugg orolig

• PrincessSandy

tack för alla svar!! Jag ska inte oroa mig alls asså...

såå...slut med det =)

• Calylite

min ammades inte och har sovit på mage sen hon var nyfödd men lever än så. Oro är inget man behöver göra.

Ingen är så tom som den som är full av sig själv!
  • mickii

jag har en jätte bra bok om barn mellan 0-6 år. i den står det att det är vanligast med psd för bebisar mellan 1-4 månader. du behöver nog inte oroa dig

• PrincessSandy

okidoki..vad bra, hon är ju lite mer än 4 månader tillochmed!!

• Malinski79

Ja ni det är trots allt lite läskigt..Jag oroar mig inte så mycket längre,det va värre när Ella var mellan 0-2 mån..Då jag själv haft en lillebror som gått bort i det när han va 1,5 mån,så när Ella va i den åldern så va det naturligt för mig att kolla att hon levde...

Håller tummarna för att "ingen" får uppleva det!!!!!!

• snuttP

Jag menar inte att dumförklara din rädsla, bara att du ska försöka tänka på ett annat sätt. Så att du slipper vara rädd. Sen så är det ju inte så lätt att bara säga, jaha då är jag inte rädd längre. =/ För tyvärr har jag inget annat tips än just det, försök att inte va orolig.. och det kommer från världens hönsmamma.. hehe..

• tjejkocken

Min dotter är 2,5 o har sovit på mage sen hon v nyfödd o då är hon 9 veckor förtidgt född...visst tanken har funnits men jag har inte oroat mig.O nu så har jag en 2 månaders son som också sover på mage så oroa dig inte..det gör dig bara mer spänd!

• svea84

Jag har hört att risken är "störst" dom 3 första månaderna.

• Marlie87

Jag har läst och hört att när barnet kan vända sig själv i sömnen så är det okej att låta dom börja sova på mage. Min dotter har sovit på mage visa nätter ända sedan hon föddes, det har varit ända sättet att få henne att sova ordentligt och hon lever och mår super idag :)

Barn kan dessutom dö i Plöstslig Spädbarnsdöd långt upp i åldern, en barnläkare berättade om en 8år som nyligen hade gjort det när vi var på någon träff på BVC.

Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd??