• Fröken N

Mata under sömn dumt?

Min 3-mån dotter äter runt halv åtta (ersättning)på kvällen och somnar sedan. Har under ett par kvällar tagit upp henne vid 23 (när jag ska lägga mig)och matat henne mer eller mindre i sömnen. Hon äter superbra då o somnar sedan nöjt o sover fram till 05 ungefär äter då o somnar sedan om till runt 08.30
    Om jag inte matar vid 23 vaknar hon vid 00.30 ungefär o vill ha mat o sedan vid 06.

Nu till min fundering är det dumt, eller farligt på ngt sätt att mata henne i sömnen. Det är ju för min skull mest som jag gör det för då slipper jag vakna o gå upp o göra mat 2 ggr under min nattsömn... Är jag egoistisk?

Hur har ni det, hur gör ni?

• Svar på tråden Mata under sömn dumt?
  • Mizzz

Finns faktisk en "sömnmetod" som går ut på att smönmata. Genom att se till att barnet aldrig vakar av hunger så kommer den lära sig att sova hela natten, typ. Vet inte om det funkar

• Alex1985

vi har gjort det, funkade jättebra.
    Varför skulle de va farligt, våran lillkille visar iaf om han är mätt även om han sover.
    Skönt både för din och hennes sömn.

Lucas
  • strojes

Det är väl bättre att hon får vakna själv och äta.

• Mising

Undrar samma sak..Min dotter får mat kl 20 vaknar sen runt 04..Hade varit skönare o ge henne kl 12 när jag går o lägger mig men vill inte väcka henne..Hon e 6 veckor

• Alex1985
    strojes skrev 2008-01-28 20:10:16 följande:
    Det är väl bättre att hon får vakna själv och äta.
    e väl onödigt om hon kan få sussa vidare utan att behöva vakna arg och hungrig, våran kille var iaf mycket mer utvilad när han slapp vakna på nätterna och ligga och vänta på mat.
    Lucas
  • yndra

Jag matade alltid min son i sömnen för att nätterna skulle bli bra. Annars så tyckte jag att jag bara låg och väntade på att han skulle vakna och bli matad.

• Häpp

Pratade med sjukvårdsupplysningen om min dotter, hon var slö och jag hade matat henne i sömnen. Hon sa att det är absolut inte bra, då kan mjölken hamna i lungorna. Sa att det borde man ju märka men tydligen inte alltid.

Efter det ammar jag inte i sömnen, ser till att hon är halvvaken iallafall.

• Alex1985

tillägger att jag inte ammade i sömnen utan matade med flaska, fast det borde väl också kunna hamna i lungorna isf?

Lucas
  • Britha

så gjorde vi med vår grabb när han var runt 2-3 mån och då sovde han mycket längre än när vi inte gjorde det.

• TessK

Tjejer gör det som fungerar bra för er och barnet! Vore jätte konstigt om det stämmer att de kan få mat i lungorna för det är ju oerhört vanligt att barnet halvsover eller somnar under tiden man ammar. Vår tjej är två nu och det enda jag ångrar under den här tiden var att jag var så orolig för allt just kring sömnen.. Funkar det så funkar det då kan man ju vara nöjd!

• JenJa

Jag tycker inte att du ska bry dig om vad alla säger utan köra ditt race. Tycker du att det funkar så är det huvudsaken...Kör på om du tycker det är ok.

• Octobers

Så har vi gjort en tid och vår lilla har sovit hela nätterna från det att hon var en dryg månad. Med hela nätterna menar jag från 8-6 när hon var upp till 6 månader och från det mellan 8-8

• Fröken N

Råder delade meningar om detta oxå
    Ska till BVC i morgon o tänkte höra vad de säger där...men att hon skulle få maten i lungorna känns ju inge bra samtidigt som jag tänker precis som ngn skrev att det är ju många bebisar som somnar under amning

fler som har tankar runt detta?

• En bebis i magen

Förlåt mig om jag verkar dum... men hur i hela friden skulle det gå till? Att maten hamnar i lungorna. Ska bebisen då växla från att svälja maten till att andas in den? Tror nog att man skulle märka det i form av att bebisen sätter i halsen. Dessutom skulle nog bb informera om att bebisar inte får amma/snutta när de somnat isf. Jag tycker att detta verkar otroligt korkat. Men om det är någon som verkligen vet att det är så här så berätta gärna det.

• Solsken i blick

Tror inte heller att det är någon fara. För några månader sen fick jag tips av bvc att ta upp min dotter och amma henne när jag gick och la mig! Funkade inte för oss för hon var för trött, men funkar det för er är det ju jättebra

• Fröken N

Har oxå funderat över det här med hur maten skulle komma i lungorna o det utan att man märker ngt...Så bebis i magen då är vi dumma båda 2

Solsken i blick då ska jag vara glad o nöjd att det funkar

• Häpp

Jag funderar också fortfarande på hur det fungerar. Får ni klarhet i det så blir jag superglad

Svar på tråden Mata under sömn dumt?