• Sleepingbeuty

Jag gör världens bästa gärning!

Blir det inte lite konstigt för barnet sen att få veta att hans/hennes mammas dotter är genetisk?
    Klarar du av att kunna se ditt eget barn sedan som då blir din mammas.Jag tycker det skulle bli väldigt knepigt!!
    För barnet främst att handskas med.Varför inte korsdonera?

• Sleepingbeuty

Tydligen något som vill tystas ner! Eller?
    Du som skrev tråden..vi undrar hur du och ni mor resonerar.Det är ju klart intressant, men du tycker kanske inte att vi har med det att göra.I så fall så lägger inte jag mig i.Barara undrade då andra har tänkt tanken , men aldrig gjort det.

snöstjärna71 skrev 2008-03-07 11:24:14 följande:
    Det undrar jag också! Hur ni ser på detta ur barnets perspektiv? Hur kommer ni att göra om barnet t ex säger till din mamma "Du är inte min riktiga mamma!"? Hur skulle det i så fall kännas för dig, din mamma och hennes sambo? Även om ni är helt på det klara med ert upplägg nu är det inte alltid det resonemanget håller när något så stort händer som att ett barn på riktigt kommer in i bilden. Och det är inte alltid barn resonerar som man tycker att de borde.Hur ni kommer att göra när andra påpekar att barnet faktiskt rent genetiskt är ditt och din mammas sambos? För ute i stora vida världen är det inte säkert att omgivningen är lika lovordande som på ett ÄD-forum. Jag blev väldigt kritiskerad när jag tog upp sådana saker här tidigare, och det är möjligt att jag uttryckte mig klumpigt. Förhoppningsvis går allt jättebra men jag tycker i alla fall att det finns många potentiella "risker" och jag är nyfiken på hur ni resonerar kring detta.
  • Sleepingbeuty

Jag tycker ju att bandet med en syster är lättare att hantera än att hantera att ens egen mamma skulle föda mitt genetiska barn.
    SEdan har du ju också en sjukdom som du inte vill föra vidare och det är ju helt rätt.

Men ens relation med ens mor är ju så annorlunda än vad man har tillsina syskon t.e.x

Tror också det är lättare för barnet att hantera en syster än sin mammas dotter.

Du som har skrivit tråden.Hur har ni resonerat?

Du kanske inte ville att vi skulle undra utan bara gratta dig för att du gör världens bästa gärning ,som tråden har som rubrik.

• Sleepingbeuty

Kan bara hålla med! Bra skrivet!

snöstjärna71 skrev 2008-03-11 19:24:47 följande:
    Att man är helt öppen mot ett barn är ju ingen garanti för att barnet inte kommer att reagera på detta, i ert fall det faktum att barnets mamma på ett sätt också är dess mormor, och att dess syster på ett sätt också är dess mor. Och att upplägget och/eller barnets reaktion på det hela kan påverka reaktionerna mellan dig, din mamma och din mammas sambo.
  • Sleepingbeuty

Ärligt talat så tror jag om ni går till er själva att detta kanske inte var såå genomtänkt med tanke på att barnet blir en vuxen individ som ska hanskas med alla dessa , då tilltrasslade relationsförhållanden som detta kommer att bli.
    Det hela handlar inte bara om att barnet ska få reda på sanningen hur det har kommit till, precis som snöstjärna skriver.Utan barnet kommer att bli en känslig 5 åring och en tonåring med allt i pubertetens identitet sökande.Sedan själv bli vuxen och kanske skaffa barn.Det är oftast när man får egna barn som allt kommer att igfrågasättas igen om inte under tonåren.Jag hoppas verkligen att ni vet vad ni ger er in på.Just nu känns det som att det är ett enbart lyckorus av dig som ger dina ägg och din mor mår "skit" av behandlingen.För mig känns det mer desperat än genomtänkt.
    Det är som ni tänker mer på era egna gärningar än på barnet som ska växa upp i detta invecklade scenario.

veronicaq skrev 2008-03-11 13:49:25 följande:
    oj här har det hänt grejer... ha rinte haft nåt internet och är mitt uppe i allt..ska ta min ÄL spruta på onsdag kväll sedan flyga till finland torsda kväll o ÄP på fredag morgonva på ett nytt  VUL igår... ökade ju dosen efter förra vulet, så nu är de ca 15..Fast ca 10 som är redo om man säger så! så de blir perfekt:!angående etiska frågan om barnet perspektiv.eftersom denne kommer få veta exakt hur den kom till och allt runtomkring, så komer de falla rätt naturligt, är man inte hysh hysh om det utan pratar öppet med barnet osv så ser vi inga hinder.Det är ju fortfarande inte jag som är mamman(om de nu blir nåt barn) jag bär det inte, utan jag är bara en hjälp på traven.
  • Sleepingbeuty

Nä SNOOZE ,jag är verkligen glad för at jag inte har gjort något sådant val med min mamma och jag sover jätte gott på nätterna.Ibland är jag vaken på nätterna, då jag jobbar och räddar liv.
    Jag tror inte heller jag tar bort hennes glädje över vad de har gjort.De är så inne i detta själva just nu så de är nog inte ens mottagliga.De har redan gjort sitt val.Men det är en intressant diskussion trots allt då fler använder sig av anhöriga då det är sådan brist på donatorer både i sverige och utomlands.
    Det är även viktigt när man gör en vanlig ÄD med anonym donator att man verkligen ha tänkt igenom barnets situation när det börjar söka sin egen identitet. Kan man inte handskas med den själv så kan inte barnet det heller.Sedan så kommer barnet att behöva mer än att "få veta sanningen om hur det kommit till" när barnet blir större och sedan vuxet.
    Något som du kanske inte har tänk på eller eftersom du reagerar så väldans.
    Eller?
    Sedan förstår jag inte varför du måste gå in och "skydda" denna TS?
    Tror du inte hon klarar sig själv? De vrekar ju klara sig ypperligt vad jag förstår här ovan.

Snooze skrev 2008-03-11 22:19:30 följande:
    Men då Sleepingbeuty är det ju jättebra att det är ts och inte du som är i den här situationen. Varför inte bara låta veronicq vara glad och stolt? Det här är ju knappast ditt problem och borde verkligen inte hålla dej vaken om nätterna. Hon startade knappast tråden för att få kritik av de som anser att det är moraliskt fel utan för att få utlopp för sin glädje. Om det stör dej bör du kanske låta bli att läsa, hon lär ju inte avbryta processen för att du tycker att dom gör fel....eller?
  • Sleepingbeuty

Du skriver Snooze: Dessutom tror jag inte att det blir en större grej för barnet än vad de gör det till.

Tror du att det är så enkelt?? Vi lever i ett samhälle där man påverkas av andra och hur ens egen identitet ska passa in i större sammanhang.Barnet kommer väl att gå utanför dörrarna och söka sitt eget jag och även vara med andra?Det där var lite naivt sagt.
    Vi lever idag i en värld som inte är såå enkelt Znoose .
    Och sen är det en självklarhet att vi får tycka precis vad vi vill.
    Sov gott!

• Sleepingbeuty

Vilket språk ni använder här inne....!

De kanske inte alls har klantat sig.Äggen kan ha varit dåliga.Samt att stimulera fram 20 ägg är nästan på gränsen till överstimulering och oftast med så många ägg så blir inte kvaliten så god på äggen.De ska dela på en och samma slags näring under en stimulation.Och ju fler ägg desto mindre näring till varje ägg.Bättre kvalitet att kanske bara plocka 10 st.Fast det kanske ni inte visste att det funkar så?

• Sleepingbeuty

Kanske beror det på att din kropp inte hämtat sig efter din förlossning.Du kanske har dåliga ägg.Så skyll inte allt på kliniken.

Svar på tråden Jag gör världens bästa gärning!