• Ellasario

alternativ till bearnaise creme fraiche?

Tänkte göra "nyförälskade havskräftor" som kort sagt är kräftstjärtar i lag blandat med arlas gourmetcremefraiche med bearnaisesmak som man sen serverar till pasta. gjorde detta en gång men då jag inte hittade ovannämnda creme fraiche blandade jag helt enkelt färdigköpt bearnaise och creme fraiche...problemet var bara att man var tvungen att ta jättemycket bea och typ..en klick creme fraicke, annars smakade det ingenting? Så, är det bara att fetta på sig eller har ni nåt bra förslag? =)

• Svar på tråden alternativ till bearnaise creme fraiche?
  • raspberryrevolution

ska det vara en kallröra? Finns Knorr dip, som är bea som man blandar med cremefraich eller gräddfil, den brukar finnas bland salladsdressingarna typ de påsarna med kryddblanding som man blandar upp med vatten och olja, 3 pack.

• raspberryrevolution

annars borde du väl kunna ta vanlig bea på påse och blanda med cremefaich och koka upp

• Ellasario

nope ska vara varmt....men pulver bea brukar ju smaka sådär.... =/

• Mollymajs

Nu är det ju inte bea men vi brukar göra nåt liknade fast med cremefraiche med smak av franska örter. Vi fräser även i lite champinjoner o salladslök o sen rör ner kräftstjärtarna o serverar med pasta.

• Ellasario

jo det är ju en tanke, iofs så var det ju just bearnaisesmaken som gjorde den så god....

*besvärlig* :)

• Mollymajs

det finns bea sås på tetra som är rätt god. Kanske kan man ta baar den o cremefraiche lite eller så finns ju bea i plastburk eller flast påse. De brukar smaka lite mer en pulversås

• Ellasario

Jo det var så jag gjorde förra gången..får nog köra på det :)

• LuMa

Men shit vad gott det där lät!
    Har du hela receptet?

• Mollymajs

Ahhhh läste lite dåligt tror ja

• Kenzie
    LuMa skrev 2008-01-29 10:38:58 följande:
    Men shit vad gott det där lät!Har du hela receptet?
    Man blandar bara kräftstjärtar med Creme Fraiche Gourmet Bearnaise och värmer.

Ts: Jag gör ofta en kall sås på creme fraiche, dragon, några droppar vitvinsvinäger, salt, svartpeppar och färsk persilja. Det blir bearnaisesmak på den såsen och den skulle säkert vara god att värmas också.
    Älskade Theodor 060329
  • Ellasario

Nyförälskade kräftstjärtar

Tagliatelle
    ca 200 g kräftstjärtar, frysta eller i lag
    200 g färska champinjoner
    smör
    2 dl Arla Köket crème fraiche gourmet, bearnaise
    1 pressad vitlöksklyfta
    ev 1 msk cognac

Koka tagliatelle efter anvisningarna på paketet.
    Tina kräftstjärtarna och/eller låt dem rinna av ordentligt
    Fräs svampen i smör, blanda ner creme fraichen och vitlök
    Smaksätt ev med cognac
    Smaka av och blanda ner kräftstjärtarna på slutet.
    Servera med pastan

Jag gjorde den som sagt med färdig bea (den på genomskinlig plastförpackning, extrakryddad) och lite creme fraiche.
    Jättegott med en lätt sallad till ^^
    Lite vatten eller mjöl kan vara bra att ha i såsen så den inte blir så tjock, ifall man gör den på bea ^^

• Ellasario

Tack för förslaget kenzie :)

• lurv

Sambon gör en alternativ bearnaise hemma eftersom vi har en liten kille som är äggallergiker. Han använder Mildas krämiga matlagningsgrädde, blanda i dragon salt och peppar efter eget tycke och smak, lite vitvinsvinäger för att få den lite syrliga smaken och så gurkmeja om man vill ha en vacker gul färg.

• LuMa
    Ellasario skrev 2008-01-29 10:52:34 följande:
    Nyförälskade kräftstjärtarTagliatelleca 200 g kräftstjärtar, frysta eller i lag200 g färska champinjonersmör2 dl Arla Köket crème fraiche gourmet, bearnaise1 pressad vitlöksklyftaev 1 msk cognacKoka tagliatelle efter anvisningarna på paketet.Tina kräftstjärtarna och/eller låt dem rinna av ordentligtFräs svampen i smör, blanda ner creme fraichen och vitlökSmaksätt ev med cognacSmaka av och blanda ner kräftstjärtarna på slutet.Servera med pastanJag gjorde den som sagt med färdig bea (den på genomskinlig plastförpackning, extrakryddad) och lite creme fraiche.Jättegott med en lätt sallad till ^^Lite vatten eller mjöl kan vara bra att ha i såsen så den inte blir så tjock, ifall man gör den på bea ^^
    Tack snälla!
    Det där måste jag absolut pröva på, det låter supergott!
Svar på tråden alternativ till bearnaise creme fraiche?