• Anonym (08)

Gifta sig utan ringar

Kan inte se vart detta ska passa in, men bäst här antar jag.

Sambon och jag har pratat i 1 år om att gifta oss borgerligt.
    Vi har en son på 4 år och jag är gravid i 9e månaden.
    Vet inte varför vi inte gjort det innan, men vi har känt, nja vi väntar lite.

Nu på morgonen så kände jag att "det är dags" att göra det. Skickade ett sms till sambon och frågade om han ville gifta sig med mig. (Han har redan frågat innan och jag har sagt ja, dock så är det ju närmre 1 år sedan) Han skrev ja tillbaka men vi brukar skämta om diverse saker så jag frågade om han menade allvar för isf skrev jag ut papperna nu från skatteverket och han kunde skriva under dom när han kom hem. Så ringde han upp jätteglad och frågade om jag verkligen ville bli en ****** för isf slutade han tom tidigare *haha*

Men nu efter att jag varit sjukskriven i 9 månader så är ekonomin botten och vi har fått ta av alla sparpengar. Kommer få lägsta fp så det tar ett tag innan vi kommit på fötter.

Men måste man ha ringar när man gifter sig? Vi har våra förlovningsringar och jag tycker de räcker än så länge, vill ju inte låna pengar till en ring "bara för att". Är ju inte ringen som gör det verkligt.

Och om det finns någon som vet om det kostar något att smälta ner och göra om andra ringar? Alltså vad det kan handla om för suma i runda slängor. Har nämligen 2 utav min mammas ringar och funderar på att smälta dom sen och göra till en annan ring.

• Svar på tråden Gifta sig utan ringar
  • maritmedm

Man väljer själv om man vill ha ringar. Bättre vänta tills ni har råd, kanske då ni firar bröllopsdag

• Nette

Han ska väl inte ha någon ring men jag tycker nog att du ska ha det! Det finns jättefina ringar som inte kostar skjortan. Man behöver inte lägga ner 50.000:- på en ring.

ang nersmältningen: vart bor du? jag vet ett superbra/billigt ställe i Täby.

• Nette

Just nu har dom 25-75% rabatt på albrekts guld.

• jockesfru

Men ringen är ju liksom en symbol....men iof har ni ju en ring. Vi har däremot inte ngn förlovningsring, tyckte det var onödigt. Men det finns ju billigare ringar att köpa....om man inte har råd. Man kan tex ha en i silver med ngn personlig text...(vi har gjort en del till folk som förlovat/gift sig)

Ludvigs mamma
  • Anonym

annars kan ni ju använda era förlovningsringar vid själva ceremonin ju? Så att ni tar av de innan. Hoppas det blir en fin dag! Lycka till!

• Fru Höstlöv

Det är ju själva giftemålet som är det stora tycker jag! Grattis!
    Ringar, kläder mm, sånt är ju bara extralulllull och att köpa ringar (om man vill ha nya) på någon framtida bröllopsdag som maritmedm föreslår tycker jag är en toppenidé.

Njut ordenstligt av eran dag och av varann istället! Ni är det viktigaste, inte några ringar.

Vi gjorde föressten om våra förlovningsingar till en vigselring till min man, det kostade 1500kr (bara arbetskostnaden för guldsmeden) så på inget sätt billigare än en ny ring. Om man inte bryr sig om att det är samma guld i ringarna kan man ju lämna in guldet som "betalning" och köpa en redan färdig ring.

♥ 1+1=3 ♥ BF 7/2-08 ♥
  • Kjell2

Det är inget formellt krav på att ha ring vid borgerlig vigsel. Det finns inget som hindrar att ni väntar med ringarna till er ekonomi blir bättre. Ett annat alternativ är att ni köper billiga, symboliska, ringar nu och senare, andra som ni vill ha resten av livet.

Om ni vill bära ringar som gifta är upp till er. Ett par jag känner som varit gifta länge fick sina ringar stulna. De köpte inga nya då de tyckte att det skulel vara fel ringar och att de var lika gifta med som utan ringar.

/Kjell

• Marsfisken

Annars kan det ju vara idé att byta förlovningsringen vid vigseln, man behöver ju inte två ringar...

• Anonym (08)

Kanske man ska se om man kan lämna in mammas ringar då. Hon bryr sig ju inte ändå.
    Kläder osv bryr vi oss inte om.

Givetvis gifter vi oss för att vi älskar varandra, men mycket också för barnens trygghet och den andra partnens trygghet om det skulle hända något.

Ska in till stan idag och lämna in papper till skatteverket om hindersprövning osv så man kanske ska ta en kik.

Svar på tråden Gifta sig utan ringar