• Citronmeliss

Här delar vi med oss av lättlagade vardagsrätter

Det är rätt ofta man står där i affären och funderar på vad i hela friden man ska fixa till middag. Man har några vardagsrecept som man kör om och om igen. Och i tidningarna hittar man mest festliga menyer till helgen. Därför behövs en vardagsmats-tråd med recept som ä snabba, enkla och gärna billiga. Så bidra med din vardagsklassiker!

• Svar på tråden Här delar vi med oss av lättlagade vardagsrätter
  • Plutten Augusti07

Hej! Kan ju tips om något billigt och gott för oss tacos älskare Jag gör en taco soppa som är riktigt god och matig.

1 scharlottenlök
    Valfrimängd kött ( typ rester, kyckling etc)
    1 påse fajitas mix
    1 burk tomatkross
    1 vitlöksklyfta
    3 krm salt
    1 krm peppar
    1 burk majs
    2 dl lätt matlagningsgrädde
    1/2 msk oregano

Jag bryner köttet tillsammans med läken häller över kryddorna och en halv dl vatten, låter det fräsa ihop lite. Sen i med tomatkross, matlagninsgrädde, majs osv. Låt puttra i 20-30 minuter så blir det riktigt gott. Går att använda som pastasås också om man vill det

• veralina

Lax med kesotäcke

Lägg laxbitarna i en smord ugnsform

Bre över keso med valfri smak tex grillad paprika.

I ugn ca 225 grader tills fisken är klar - går bra att lägga in även då de fortfarande är frysta!

Servera med pressad potatis.

Busenkelt och så gott!

• Citronmeliss

Kanske ska bidra med ett själv också, som jag hittade i DN i söndags. Pannbiff, en stor sats som räcker till att frysa in. Jättegoda och utan lök - om ungarna nu inte gillar det. Man kan äta biffarna med potatismos, gräddsås eller pasta o tomatsås.

Pannbiffar

1 kg köttfärs
    1 msk salt
    0,5 tsk nymald svartpeppar
    1 dl mjöl
    1 msk dijonsenap
    2 ägg
    1,5 dl vatten
    Ev 1 msk japansk soja

Lägg färsen i en bunke och strö över salt, peppar och mjöl. Låt dra ngr min. Rör om.
    Tillsätt senap, ägg, och vatten och ev soja. Blanda till en smetig färs.
    Forma till 12 stora biffar. Grädda i 200 grader i ca 25 min.

• eileme84

Thaigryta

400g kycklingfile
    smör
    ½ tsk salt
    200g wokgrönsaker
    5 dl kelta thaisoppa

Gör så här
    Strimla kycklingen. Bryn den i smör i omgångar i en stekpanna ca 3 min. Lägg över kycklingen i en gryta. Krydda med salt. Stek grönsakerna hastigt i smör i stekpannan. Lägg över grönsakerna i grytan och häll över soppan. Låt allt sjuda några minuter. Servera med nudlar eller ris.

www3.arla.se/Default____17653.aspx

• cleopatra2

Pasta Alfredo 0,5 kg

fettuccine
    90 g

smör
    150 g

parmesanost, riven, färsk
    3 dl

grädde
    3 msk

persilja, finhackad
    Tillagning:

1. Koka pastan enl. anvisningar på paketet. Låt rinna av väl och häll tillbaka i kastrullen.

2. Medn pastan kokar: smält smöret ie en kastrull på svag värme. Tillsätt parmesanost och grädde och ge det hela ett uppkok under omrörning. Sänk värmen och låt såsen sjuda under omrörning tills den tjocknat något. Tillsätt persilja, rör om och rör tills allt är blandat.

3. Häll såsen över pastan och blanda väl så att pastan är väl täckt. Garnera med örtkryddor, tex timjan.

• cleopatra2

Eller pasta med lax och spenat.,
    stek en lite lök,blanda med lax,spenat och en half burk creme fraiche,salta peppra och lite nötmuskot, blanda med pastan ,servera!

• cleopatra2

Recept 4 pers
    300g spaghetti
    1msk torkade chiliflakes
    4st vitlöksklyftor
    1/2 dl olivolja extra virgin
    2msk finhackad persilja
    70g riven färsk parmesanost
    Salt och svartpeppar

Koka pastan enligt paketet. Hetta upp en stekpanna på mediumhög värme, fräs vitlök och chili i olivolja, blanda ned den kokta pastan. Avsluta med salt, peppar, persilja och riven parmesanost.

• Tussilussen

Vilken kul idé! Här vill jag va me! Mitt snabbaste middagstips är tonfiskpasta:

Fräs en lök i olja (och ev vitlök).
    Häll i en burk krossade tomater och en burk tonfisk i olja.
    Krydda med salt, peppar, oregano och puttra tills pastan e färdigkokt. Rör ev. ner en klick creme fraiche om det finns i kylskåpet.

Det här går hur snabbt som helst och man kan ju slänga i det som finns hemma; oliver, broccoli, blomkål...

Mums!

• sunmaid78
    cleopatra2 skrev 2008-01-30 06:43:39 följande:
    Recept 4 pers300g spaghetti 1msk torkade chiliflakes4st vitlöksklyftor1/2 dl olivolja extra virgin 2msk finhackad persilja70g riven färsk parmesanostSalt och svartpeppar Koka pastan enligt paketet. Hetta upp en stekpanna på mediumhög värme, fräs vitlök och chili i olivolja, blanda ned den kokta pastan. Avsluta med salt, peppar, persilja och riven parmesanost.
    hihi jag läste chiliflakes som cornflakes..ja tänkte att det var en intressant kombination haha..
    Härlig tråd.
  • sunmaid78

Kan väl skriva ner ett enkelt recept jag med

Tonfisksås med pasta

En burk tonfisk
    2 små dessert ostar av nåt slag (tex två små burkar som man brukar ha till ost o kex)
    1 burk creme fraiche
    Buljongtärning
    dill

Rör ihop och koka upp, ha pasta och Majs till

Svar på tråden Här delar vi med oss av lättlagade vardagsrätter