Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

Är detta hög årsinkomst?

mjukisvicki skrev 2008-01-29 23:10:27 följande:
    en miljon är mycket pengar. bara rika snorungar som anser annorlunda.
    Jag är ingen rik snorunge, uppväxt i "arbetarfamilj" men har sedan utbildat mig (först i hela tjocka släkten med en universitetsutbildning) och tjänar numera helt ok med pengar. Dock kan jag inte tycka att en miljon är särskilt mycket, förmodligen för att jag bor i Stockholm och här är allt löjligt dyrt. Min första lägenhet - en miniliten etta - kostade en miljon att köpa (och visst lånade jag pengar till det) och det var många år sen. Med sådana bostadspriser är det inte så konstigt om en miljon känns som lite pengar till slut.
  • Butterscotch
    Anonym skrev 2008-01-29 23:21:04 följande:
    Sitter man och säger att en miljon inte är mycket pengar så har man jävligt dålig insikt i hur många andra lever.
    Dålig insikt? Det går naturligtvis inte att dra några sådana slutsatser. Däremot har alla olika livssituationer, och därmed olika uppfattning om vad som kan anses vara mycket respektive lite pengar. Inget konstigt med det. Det betyder ju inte till exempel att någon som har mycket pengar per automatik helt saknar empati för någon med minimala inkomster.
  • Butterscotch
    Anonym skrev 2008-01-29 23:26:48 följande:
    Jag ska själv titta på en lägenhet i morgon för 1,5 milj. Det är inte mycket pengar i sammanhanget men det är fortfararande jäkligt mycket pengar. Är det så svårt att se skillnaden?
    Det är hur alla som tycker att en miljon är mycket pengar uttrycker sig som sticker mig i ögonen. De som har gott om pengar och inte tycker att en miljon är så mycket (till exempel eftersom boende i många städer kostar bra mycket mer än så) ska tydligen skämmas för sina inkomster samtidigt som de uppfattas som empatilösa, bortskämda snorungar. Det är irriterande.

Och jag tycker faktiskt inte att en miljon är mycket pengar, där jag bor får man inte särskilt mycket för de pengarna. Jag förstår att det för andra är hur mycket pengar som helst. Men jag förstår inte varför det ska ändra min uppfattning om miljonens värde.
Svar på tråden Är detta hög årsinkomst?