• MrsMia

Hudvänligt smink utan titandioxid och zinkoxid - Var hittar jag det?

T.o.m populära märken som Everyday Minerals och I.D använder sig av titandioxid och zinkoxid i sina foundations.
    Vet du om det finns smink utan hälsofarliga ämnen på marknaden?

• Svar på tråden Hudvänligt smink utan titandioxid och zinkoxid - Var hittar jag det?
  • Mrs Vader

Jaha nu var inlägget borta men produkterna som hon gjorde reklam för innehåller inte särskilt rena grejor heller. Om man kollar Foundation : Active ingredienser: Octyl Methoxycinnamate, Oxybenzone, Octyl Salicylate
    Övriga: Water, Titanium Dioxide, Glycerine, Butylene Glycol, Propylene Glycol, Mica, Oleic Acid, Cetyl Palmitate, Stearamide DEA, Propylene Glycol Stearate SE, Silica, Dimethicone, Lecithin, Retinyl Palmitate, Panthenol, Aloe Vera Gel, Tocopheryl Acetate, Squalane, Jojoba Esters, Sodium PCA, Ascorbyl Palmitate, Bisabolol, Tocopherol, Zinc Amino Acid Chelate, Cetyl Alcohol, Triethanolamine, Magnesium Aluminum Silicate, Barium Sulfate, Polysorbate 20, Cellulose Gum, Dimethicone Copolyol, Pyridoxine Dipalmitate, Simethicone, Methylparaben, Propylparaben, Disodium EDTA. kan innehålla: Iron Oxides, Ultramarines

Alltså silikon, sulfat, parabener, titanoxid, aluminium m.m.

Varför är titanoxid oxh zinkoxid inte bra förresten?

• spiritsinlove

Jag postar det jag skrev i den andra tråden här också:

Titandioxid och zinkoxid är, vad jag förstår det som, några av de mineraler som sminket består av. Diskussionerna och forskningen kring huruvida det är cancerogent (överhuvudtaget) verkar pågå för fullt, om jag fattat det rätt?
    Men...hmm..jag finner ingen info om det är nanopartiklar av titandioxid och zinkoxid eller mikroniserade i mineralsmink som exempelvis Everydayminerals och iD..? Bara ATT det innehåller dessa mineraler..Kan man ta reda på i vilken form de används? 
    ..vidare - på Shenet står det:
    " Titandioxid/zinkoxid utvärtes: Normalt kan inte nanopartiklar av titandioxid/zinkoxid tränga igenom frisk hud men mycket små partiklar (mindre än 10 nm) kan, om doserna är stora, som fallet är med solskyddsmedel, antagligen passera både överhud och läderhud, ackumuleras och nå blodsystemet och inre organ. Effekten misstänks vara genotoxisk (DNA-skadande). Enligt en del studier kan titandioxid oavsett partikelstorlek också vara cancerogent. "
    Blir förvirrad...detta är liksom inte min starka sida..Räcka ut tungan
    Men - alltså....enligt Shenet kan oftast inte ENS nanopartiklar tränga igenom huden? Nano finns alltså i olika storlekar? Och om de är av en sådan storlek som KAN tränga igenom huden, krävs det ändå stora mängder för att kunna orsaka skada?
    Blir inte klok på detta....Fundersam
    Och till sist....
    OM det skulle vara så att titandioxid och zinkoxid är skadliga i den form de existerar i mineralsmink - hur skadliga är de då i jämförelse med "vanligt" smink, och allt vad det innehåller..?
    - alla stavfel är medvetna -
  • Mrs Vader

Jag tror inte att man använder nanopartiklar i mineralsmink faktiskt. De mineraler man kan köpa för att göra eget smink är i micropartiklar iaf. Jag gör eget och känner mig därför helt säker. Är man osäker så kan man ju maila till everydayminerals eller den man nu vill handla av och fråga vilken storlek de använder.

• spiritsinlove
    Styrkekram skrev 2008-01-30 18:38:43 följande:
    Jag tror inte att man använder nanopartiklar i mineralsmink faktiskt. De mineraler man kan köpa för att göra eget smink är i micropartiklar iaf. Jag gör eget och känner mig därför helt säker. Är man osäker så kan man ju maila till everydayminerals eller den man nu vill handla av och fråga vilken storlek de använder.
    Tänkte precis detsamma faktiskt. Maila, alltså. Jag använder ju EM.
  • Mrs Vader

Ja de borde ju veta vad de använder och vet de inte det så skulle jag nog inte handla där. Det skulle verka lite okunnigt

spiritsinlove skrev 2008-01-30 18:41:41 följande:
    Tänkte precis detsamma faktiskt. Maila, alltså. Jag använder ju EM.
  • spiritsinlove
    Styrkekram skrev 2008-01-30 18:43:32 följande:
    Ja de borde ju veta vad de använder och vet de inte det så skulle jag nog inte handla där. Det skulle verka lite okunnigt
    Mailat nu. Väntar med spänning på svar
    Jag googlade bara fram lite info, men du menar att man kan känna sig säker om det är mikroniserat de använder? 
  • Mrs Vader

Jag skulle känna mig säker ja. Det är endast nanopartiklar som möjligtvis kanske kan tränga genom huden och använder de micropartiklar så är det ju säkert. 0.12 microns är väl vanligt att man använder.

spiritsinlove skrev 2008-01-30 18:59:22 följande:
Svar på tråden Hudvänligt smink utan titandioxid och zinkoxid - Var hittar jag det?