• Julianna

Jag har rasat i vikt vid amning - det var sköldkörtelrubbning. Fler?

Hej hej!

Jag har gått ner mina 7 kg som jag gick upp under graviditeten.
    Plus 8 kg till!! Väger 61 kg och är 1.80 lång. Ser ut som ett streck.
    Jag känner mig allmänt svag och orkeslös och får ofta blodsockerfall.
    Så jag gick till läkaren på inrådan av BVC. Visade sig att jag har fått
    överfunktion av sköldkörteln. Buhu. Jag får inga mediciner. Men det kan gå över av sig själv (vilket man tror), men då kan det i stället bli under-
    funktion vilket jag kan få ha hela livet. Usch vad trist!! Detta drabbar
    tydligen var 20 kvinna ungefär. Är det fler än jag??

Skrev ett annat inlägg om detta och frågade om någon annan åkt på
    detta men fick inte så många svar. Prövar igen.

Kram

• Svar på tråden Jag har rasat i vikt vid amning - det var sköldkörtelrubbning. Fler?
  • tase

Jag fick också sköldkörtelrubbning efter min första graviditet, men hade istället underproduktion. Det gick över av sig självt, men nu under min senaste graviditet fick jag börjat medicinera med Levaxin under graviditeten och måste fortsätta med det hela livet...Trist, men samtidigt är det en så vanlig kvinnosjukdom och också ärftlig. Min mamma har det, så min dotter lär också åka på det när hon blir stor.

• Smultronet

Jag har också gått ner i vikt nu under amningen. Jag gick bara upp ca 7 kilo under graviditeten så jag hade inte så mycket att ta av vid amningen sa BM jag pratade med om detta. Nu väger jag 4 kg mindre än vad jag gjorde innan jag blev gravid.

Hmm... Ska ha det där med sköldkörteln i tankarna eftersom det kan vara sånt som påverkar då också tydligen.

• Alvi

Jag vägde 57 när jag blev gravid,
    gick upp till 70
    nu väger jag 51,
    alltså 6 kg mindre än innan graviditeten. Jag är 162 cm.

Har stannat på 51, men jag undrar om jag kommer att gå upp efter att jag har slutat amma.... Och om jag kommer följa samma mönster med kommande barn - isåfall kommer jag ju att försvinna....

Men nån sköldkörtelrubbning har jag inte kollat upp...

• dutten

Det är ju inte kul att väga för lite.
    Men kan ändå inte låta bli att vara l i t e avis.
    Thor är snart 6 månader när han var ca 4 var jag tebax till vikten innan honom ca 20 kilo.
    Men sen då?
    Iofs pumpar jag för han har aldrig fattat vad tuttar är till för men ändå?
    Önskar att jag kunde rasa lite jag oxå en så där 20 kilo till vore helt klart bra:)

Till er som har blivit för smala tror att det rättar till sig sen.

dutten

• Vitsippa

Dutten: Det är ju skillnad på att vara smal och på att ha drabbats av en ämnesomsättningssjukdom (för det är väl det tråden handlar om?)

• Alvi

dutten: Ja, ska jag vara ärlig väger jag hellre för lite än för mycket... Det är roligare att göra nåt åt undervikt... =)

• Julianna

Det är inte roligt att vara undernärd kan jag tala om så det finns inget att vara avis på. Inte roligt att drabbas av en sjukdom som kan vara kronisk heller. Tänk er att äta medicin hela livet. Vitsippa, yes det handlar om ämnesomsättningssjukdom och inte om att vara smal. Du har rätt!!

Kram

• dutten

*Skäms*

ber om ursäkt.
    Klart att det inte är kul att få en sjukdom som kräver medicin hela livet.
    Men så var det ju inte för alla i tråden och det var väl mera de jag vände mig till.
    Hoppas att ursäkten godtas av en lite trött nattvakenmamma.

*kramas*
    dutten

• MissLilo

Va? kan det vara det??
    Hur märker man det?

Själv när jag ammade 1½ månad...så rasade ja alla 15 kilo jag gått upp på en vecka......men slutaade pga av mjölken tog slut.

Men en fråga.........hur märker man att man har det bortsett från viktmiskningen? E det farligt?? Vad innebär det???

Blir ju orolig nu ju!

• klarafina1

TS du måste få mediciner det är farligt att gå så det, går inte över av sig själv om du har överfunktion.
    Sök en annan läkare.
    Jag fick samma som du efter min dotter föddes fick cellgifter för att slå ut sköldkörteln så nu får jag äta medicin resten av livet.

www.skoldkortelforeningen.se/

• meya

Julianna, hur snabbt gick det? Har gått ner jättemycket på kort tid känns det som

Svar på tråden Jag har rasat i vikt vid amning - det var sköldkörtelrubbning. Fler?