• FruMadde4barnTätt

ni som hade problem med amning, såriga bröst med 1:a barnet, hur gick det med 2:a barnet?

ni som hade problem med amning och såriga bröst med 1:a barnet, hur gick det med 2:a barnet?

jag fick mycket såriga bröst vid amningen i början av första barnet, pga. att vår son tog fel grepp i början, det var jobbigt, gjorde jätte ont, fick purelan salva som hjälpte rätt bra.

så undrar jag hur det ska gå med amningen av nästa barn, bf 29 mars....

får man alltid sår av amningen i början???

• Svar på tråden ni som hade problem med amning, såriga bröst med 1:a barnet, hur gick det med 2:a barnet?
  • padington

Har tyvärr inget svar på din fråga men hade också problem med öppnas sår på bröstvårtorna i ca tre veckor. Det är inget man vill uppleva igen. Har hört att vissa mvc rekommenderar att man ska härda bröstvårtorna genom att under graviditeten gå utan bh så att tröjan skaver lite. Låter inte så trevligt men kanske kan vara värt ett försök. Det måste ändå vara bättre än sår senare. Lycka till.

• Chanteuse

Har fått veta om man är ljus så har man lättare för att få såriga bröst när man ammar, man är tydligen känsligare då. Jag har fått såriga bröst, men det var inte fullt lika farligt nu sist som det var gången innan. Min räddning gången innan var amningsnapp

• Jura

De första 5 veckorna med 1an var ett h...te! Han kunde inte dricka, fattade inte hur det skulle gå så varje måltid tog 2-3 timmar innan han fått i sig några droppar. Sen ville han ju ha mat igen efter 1h eftersom han fått så lite i sig innan... Jag fick mjölkstockning och bröstinflammationer och allt jävulskap men fortsatte trots det. Efter ca 5 veckor började han småningom fatta hur det skulle gå och efter det funkade det finfint. Jag ammade tills han var 11 mån. Nu är 2an snart 11 mån och jag ammar honom ännu på morgonen och kvällen. När han föddes hade jag samma oro som du, men tänkt dej, redan på förlossningsbordet tog han ordentligt tag och ammade som om han aldrig gjort ngt annat!!! Det var super!!! Den första veckan var bröstvårtorna nog lite ömma innan de vande sig, men det gick snabbt över och annars hade jag inga problem alls! Jag hoppas att det går med dig som det gick med mig!!! Lycka till!!!

• FruMadde4barnTätt

tack för svaren,

Jura
    så skönt att det gick bättre med andra barnet. ja, får hoppas att det blir så för mig också.

• fröken

Har just fått andra barnet o jag trodde det skulle gå lättare, men det är värre denna gång. Så ont det gör. Nu är hon ju bara en vecka gammal o jag har lovat att ge amningen en chans, men blir det inte bättre så vet jag inte vad jag ska göra!

• Marina83

de va samma sak som de andra barnet som de va me första för mig.. förutom att ja fick mjölkstockning me de andre barnet så ja fick lov att akut operera mig...

• Jamson

Om du får såriga bröstvårtor så har bebisen fel tag, se till att de kollar ordentligt på BB innan ni åker hem.
    Jag ammade inte min första så länge, men 2an och 3an gick det över förväntan med!

• FruMadde4barnTätt

ja jag tänkte nu vet jag hur jag ska få bebisen att ta rätt grepp, har lärt mig det nu, så jag tänkte då kanske jag slipper få sår på brösten, men så kan ju brösten vara känsliga i början vid amningen oxå.

ja jag stannade länge på sjukhuset förra gången just för att lära mig hur bebisen skulle få rätt grepp. hoppas det går bättre denna gången.

• Mamasnest

Det gick mycket bättre med tvåan och trean än med första barnet. Visst gör det ont i början, men det är bara att smörja och lufta så mycket som möjligt så blir det oftast bättre efter ett tag. Mitt tips är att skippa bh de första veckorna helt, då luftas brösten naturligt under tröjan.

Trebarnsmamma på heltid
  • BymBym

Gick jättebra med andra barnet. Lät henne amma hur ofta hon ville i början men inte så länge. Gjorde inte ont alls.

• Nyckelpigan80

Jag hade jätteproblem med mitt första barn. Han kunde inte få ett bra tag och mina bröstvårtor ville inte heller samarbeta. Fick sår, mjölkstockning och små mjölkmängder. Gav upp amningen helt efter två månader.

När son nr 2 kom sög han ett ordentligt tag direkt efter förlossningen och det har gått kanonbra! Vårtorna har gjort ont lite till och från, men jag har inte haft några sår direkt. Använde amningsnapp de dagarna som brösten var som mest svullna, men nu funkar det hur bra som helst. Jätteskönt!

Lycka till!

*Pigan med två vackra småprinsar, en 06:a & en 07:a!*
  • Counterfeit

Jag hade mycket stora problem med mitt första barn. Jag hade såriga bröstvårtor i sju veckor, fick mycket fort upprepade mjölkstockningar och sonen fick för lite mjölk, vi fick börja komplettera med ersättning redan efter en vecka för han gick inte upp i vikt. Efter två månader lossnade det plötsligt, såren försvann och det gick bättre. 

Gruvade mig därför inför andra barnet. Men då var det MYCKET bättre - bara sår alldeles i början, ingen mjölkstockning alls, dottern fick mat så det räckte. På nåt sätt "lärde" väl kroppen sig, vad vet jag. Så det kan gå mycket bättre andra gången!

Förbered dig väl med purelansalva, smörj in bröstvårtorna från början. Vänta inte tills såren börjar komma som jag gjorde första gången (hade ju ingen aning att man kunde få såriga bröst när man ammar, vem informerar förstföderskan om det?) 

Johanna med ögonstenarna Simon 041123 och Signe 070404
  • Sussii

1 var ett helvete sög fel osv lika vart det med 2 och så men 2 nu så har ja fått mjölktockning o bröstinflammation och all han suger inte helt rätt ännu men på ssin väg kanske!!
    Lycka till

• Hallonpaj

Nytt barn = nya förutsättningar!

Och nej, sår är inget som hör till, utan något som uppstår om barnet inte har ett optimalt tag om bröstet. Ligger bröstvårtan långt upp i gommen så utsätts den inte för slitage vid amningen. Sår handlar nästan alltid om teknik, och det går att korrigera. Nja, svårläkta sår kan bero på bakterie eller svamp infektioner också, men hur som helst är det inget som hör till. En viss ömhet och små sugblåsor kan uppstå första dagarna utan att något är fel, men blir det sår elelr om bröstvårtan på något sät verkar sned eller klämd so behöver taget eller läget vid bröstet rättas till.

Mitt andra barn var dels större, högre födelsevikt. Hon var nog både mer sugmogen och hade större huvudomkrets. Hon fick ett mycket bättre tag direkt!

Men inte minst så kunde jag själv amningstekniken, visste hur jag skulle hållaoch lägga till påett bra sätt. Hur jag skulle locka henne att gapa och våga vänta medan barnet rootar. jag kunde känna och se skillnad mellan ett bra tag och ett för litet tag och veta hur jag skulel korrigera om barnet sög snett.

Så jag kunde därigenom förebygga att sår uppstod.

Med första barnet hade jag hemska sår och fick så ont att mjölkproduktionen avstannade igen pga stressen. Med andra barnet inga problem alls!

• mrskensington

Jag fick ont och sår med andra barnet också, men bröstvårtorna härdades snabbare den här gången så jag hade bara ont knappt två veckor mot minst en månad med första barnet. Jag gnuggade brösten med frottéhandduk efter duschen för att härda dem en period före den senaste förlossningen.

• Lejdan

Jag Hade jättemycket sår med första barnet. Vår son låg fel o tuggade på nått sätt med gommen. Gjorde förbaskat ont o var på väg atgt ge upp många gånger. det kunde vara hur bra som helst ett tag sen började det igen. så höll det på i stort sett hela tiden fram tills jag slutade amma honom vid 9 månaders ålder.
    Nu med andra barnet så har det inte blivit sår en enda gång, inte ens i början.
    Lite småont får man ju i början ändå. brösten ömmar när mjölken rinner till men ionte en enda gång som jag har fått bita ihop för att det gör så ont.
    Att dottern sen fick tänder vid 4 1/2 månad gjorde heller inte nått. hon bits ibland o det gör ju riktigt ont men inga sår har jag fått. mest rivmärken från hennes vassa naglar istället:p
    Är nog väldigt olika det dära. Man kan inte veta i förväg. beror ju lite på hur man är själv kanske. spänner mans ej o är orolig för att det ska göra ont så gör det nog mera ont.

• Alvi

Första barnet - såriga bröstvårtor, ONT ONT ONT i flera månader. Dock inte en enda mjölkstokcning på 16 månader.

Andra barnet - HELT sårfria tuttar, ingen som helst smärta. MEN många mjölkstockningar, till och med en tio dagar EFTER sista amningen.

Är det inte det ena så är det det andra, sade flickan som blödde näblod!

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • FruMadde4barnTätt

var ju en ba ide att börja smörja in med purelan salva lite innan förlossningen.
    tack för alla svar

jag hade sår så det kom blod också, kunde inte ha vanliga amingsinlägg då dessa fastnade i bröstet där jag hade såren, så det gjorde ju ont att dra bort amningsinläggen sedan.
    det rann mycket mjölk från mina bröst, så något behövde jag ju ha och jag köpte på apoteket och klippte till egna amingsinlägg av sådant material som inte fastnar i sår.

men mjölkstockning fick jag inte i början i alla fall, och det verkade som att vår son ändå fick i sig så mycket mat som han behövde, då han gick upp bra i vikt.

jag har fått mjölkstockning 2 gånger, första gången när det gick för många timmar på natten mellan amningen.
    och andra gången när jag skulle sluta amma.

Svar på tråden ni som hade problem med amning, såriga bröst med 1:a barnet, hur gick det med 2:a barnet?