• Fillay

Någon som köpt nytt "färdighus" a la Älvsbyhus?

Hur mycket kom det på då? Långt över katalogpris eller? Och är ni nöjda?

• Svar på tråden Någon som köpt nytt "färdighus" a la Älvsbyhus?
  • Kindibary

Grunden ingår, men inte arbetet med att gräva och sätta grunden. All sand osv som går åt. Det tillkommer runt 300tusen i enteprenadkostnad.

• Kindibary

lottah81:
    vi köpte ett Höner med oinredd övervåning. Valde SX-paketet som de hette då. Men de finns inte längre. Alla är SX-paket. De har bla med värmesystemet att göra. De andra valet var bara el som uppvärmning. De andra vi valde var följande:
    Takkupa 45 230:-
    Förberedelse för dusch övre plan 2050:-
    Pivåhängda fönster (10st) 5300:-
    Alternativ planlösning (-1 sovrum) 2500:-
    Parkettgolv Kährs Ek 80kvadrat 20856:-
    E25 Carport + Förråd
    Tomrör Tele 1x438:-
    Tomrör TV 4x438:-
    Lamputtag ovan fönster 2x375:-
    3 extra säkringar i el-central 340:-
    Golvvärme badrum 5700:-
    Tomrör golvvärme hall 438:-
    Extra utomhusarmatur (klädvård) 750:-
    Extra eluttag 8x438:-
    Cylinderlås 4000:-
    Golvvärme i hall 6500:-

priserna är från 2006

• Carisma95
    Kindibary skrev 2008-02-04 13:08:59 följande:
    Grunden ingår, men inte arbetet med att gräva och sätta grunden. All sand osv som går åt. Det tillkommer runt 300tusen i enteprenadkostnad.
    Du menar inte BARA för grävningen till grunden nu hoppas jag ?
    A stumble may prevent a fall....
  • emblasolen

Vi har ett Älvsbyhus. Det blev dyrare, men vi inredde övervåningen och fixade trädgården, la stenplattor och lite så'nt. Men, vi är jätte nöjda! Du får gärna ställa fler frågor privat till mig!

4 underbara pojkar!
  • Kindibary

Carisma95:
    Det är all massa som ingår i den kostnaden, byggbod om det behövs, kontainer, och arbetet med maskiner och två killar till de, de lägger rör osv i marken. Det är väl ungefär det.

• cassandra86

Vi vart intresserade av Ä-hus. Tyckte de lät billiga o bra. Var intresserade av Torgrim. Vi skulle hamnat på 1.4 milj inkl tomt o inkopplingsavgifter men enligt säljaren hamnar vi över 2 miljoner. Min erfarenhet av Ä-hus är att säljarna är några riktiga lurifaxer. De har en dålig standard som hamnar ganska dyrt i slutändan

• Daimis

Vi har byggt ett älvbyhus... Hade lite strul innan inflytt. De som sitter på kontoret gick inte helt att diskutera med tycker jag... Byggarna var slarviga oxå...
    Iövrigt billigt hus men jag skulle föredragit om det vart lite bredare nu i efterhand... Det är smalt...
    Dock har vi sålt det...

Vi valde den minsta modellen. Och utan tomt och utan garage gick allt på 1.2 ca...

• kraxx

Förstår inte hur era hus kan ha blivit så dyra.
    Flyttade in i ett Höner för 1 månad sedan.
    Vår totala kostnad för huset blev 1.013.000 kr och då hade vi lagt till en takkupa, bättre kök, tillvalstapeter, parkettgolv mm.
    Dock ej övervåningen inräknad.

Som svar på frågan om grund, så ingår en sk torpargrund i priset. Markarbetet får man göra själv.

Nöjd, bra hus till billig peng.

• Carisma95
    cassandra86 skrev 2008-02-05 13:06:17 följande:
    Vi vart intresserade av Ä-hus. Tyckte de lät billiga o bra. Var intresserade av Torgrim. Vi skulle hamnat på 1.4 milj inkl tomt o inkopplingsavgifter men enligt säljaren hamnar vi över 2 miljoner. Min erfarenhet av Ä-hus är att säljarna är några riktiga lurifaxer. De har en dålig standard som hamnar ganska dyrt i slutändan
    Vem har baserat uträkningen att ni skulle landat på 1,4 milj om det inte var säljaren ?
    Säljarna räknar ju ofta schablonmässigt, plus att de brukar ha lite koll på vad lokala grävare tar för entr. Men 600.000 i skillnad låter mycket..?
    A stumble may prevent a fall....
  • cassandra86

Priset 1,4 räknade vi själva. Ett nyckelfärdigt hus ovan grund på ca 900000.- har jag för mig, tilllkommer inkopplingar, lite tillval och tomt såklart. Därav 1,4 milj kronor.
    Priset över 2 miljoner var säljarens pris. Med exakt samma tillval och tomt men med entrepenörsavtal och liknande. Älvsbyhus säljarna här nere i Skåne iaf är inte kända för att vara sammarbetsvilliga alls.

Älvsbyhus är ju i grund o botten ett billigt hus med lite lägre standard. Men då säljarna fifflar bort mer än en halv miljon får man istället ett dåligt hus till överpris.

• gummisnoddan

vi hade funderingar men gick in ett så´nt,det var litet o trångt,ekade som i ett korthus,o det hörde enormt från värmeanläggningen...där vi skulle bygga skule vi även stå för pålning,så,det blir inget nytt hus alls..

• Daimis

kraxx; då fick ni det BILLIGT. Vet inte hur ni bar er åt
    Fast i våra 1,2 har jag laggt på takkupan, inredd vind, markarbete... Allt utom tomten och garaget...
    Tror vi slutade på 1 mille utan vinden och kupan. Vi har inte bytt några vitvaror eller tapeter...
    Fast vi hade mkt jobb m tomten då vi byggde ny väg på 350m, grävda avlopp och borrade vatten... Men min sambo hade då egen grävmaskin så vi tjänade ändå in mkt pengar på det...
    Så hur ni fick till det...Men det är ju bra för er

• Bellansmamma

Vi tittade mycket på Älvsbyhus innan vi bestämde oss för en annan leverantör. Visst lät deras "lockpris" enormt bra, men sen när man börjar kolla på standarden så är den inte vad jag vill ha i alla fall. Ska man betala mycket pengar så resonerade vi som så att då vill man ju ha sitt drömhus! Vi kollade på torgrim och med grund(markarbeten) och tillval för att komma upp i standarden på tex ett hus från eksjöhus så skilde det i slutändan ett par hundra tusen, och då är det en dyrare värmekostnad i Älvsbyhus och huset kommer dessutom att bli värderat till lägre värde än eksjöhuset vilket gör att månadskostnaden blir nog säkert den samma och nu får vi vårt drömhus!

• Idus

kraxx... Nu menar du väl att själva huset kostar 1013000. För vårat går på 2 mille och då är ju allt inräknat: tomt, markarbete, sprängning, besiktning, tillval, anslutningar osv. Vi tittade på Eksjöhus kvadraten, men det skulle skilja 600,000 i slutändan och det var pengar vi inte hade. Sedan kan man ju komma mycket billigare undan om man har släktingar och kontakter som kan hjälpa till och om man kan göra mycket själv. Vi har inte den möjligheten att göra så mycket själva. Det är dyrt att stå med dubbla boenden och ta ledigt från jobbet så då blir det att hosta upp med mera pengar.

• Larven2007

Vi var inne på ett Älvsbyhus, tittade på Höner. Var dock in i ett och insåg att det skulle bli rätt dyrt eftersom jag ville ha en högre standard. Har tittat på Smålandsvillan i dag och vill rekomendera det. Vi kollade på Villa Nybro. Kostar i princip lika mycket som Älvsbyhus förutom att grunden tillkommer med ca 100 000:-. Huset var 2,55 m i takhöjd, istället för 2,40 som i Älvsbyhusen, detta resulterar i ett mycket luftigare intryck. Ekparkett är standard, utvändig målning ingår i priset, skåpluckor i mycket modernare tappning än ÄH. Helt enkelt en helt annan slutfinish. Villa Kalmar från SV är lite mindre och jämförbar med tex Höner från ÄH.

• Larven2007

Just det ja, vi räknar med ca 1,8 miljoner med rubb och stubb och då får vi vårt drömhus!

• Idus

Vi vill också göra om lite själv för standarden i älvsbyhus är skittråkig. De ändringar vi ska göra gör mycket för intrycket, men kostar inte så mycket. Vi valde standard kök, för de har ändrat stommarna så de passar IKEA-kök det gjorde det inte förr så vi köper luckor från IKEA och då blir det lite mera att välja på kan man säga.
    Vi tittade också på smålandsvillan, men det huset som jag skulle kunna tänka mig  skulle gå på 200,00 mer än vad vi räknat med vårat ä-hus idag. Pengarna rinner iväg och jag har gillar planlösningen som vi kommer att ha nu. Men som sagt det gäller att kolla upp och se på vad saker verkligen kostar och vad som ingår och inte. För de pengarna som Smålandsvillan skulle kosta mera än vårat så fick vi ju ett dubbelgarage i det priset vilket jag ville ha.

• Larven2007

Ja vi kommer nog att få tumma på garaget ett tag. Vill också ha ett dubbelgarage men för oss så brinner det inte i knutarna. Det som är så underbart är att alla har olika smak och tycker så olika.Skulle bli väldigt tråkigt och enformigt om alla köpte samma villa, så det är att kolla alla alternativ man kan. Tillslut så hittar man lösningen där man får sitt drömhus till den peng man är beredd att betala, för kostar gör det!

• sofie85a

Björkliden hus har också fina hus, kostar väl från 1244000 :- nyckelfärdigt inkl, platta på mark med golvvärme och kaklat badrum. Detta exempel gäller en 1,5 planare 90 m2 nedre och 64m2 oinredd vind.

Vi håller också på och letar runt, har dock inte enats om något hus ännu, exemplet ovan gav en säljare till oss. Dock var det inte den villan vi var intresserade av.

Svar på tråden Någon som köpt nytt "färdighus" a la Älvsbyhus?