• snysop

Travelsystemet, hur många timmar kan barnet sitta i babyskyddet när man handlar osv?

Jag funderar på att köpa Maxi-Cosi-adapter till min ev. Bugaboo och undrar därför hur lång tid bebisen kan åka i babyskyddet? Hur gör ni som har det där travelsystemet till era vagnar?

Om man köper en Maxi-Cosi med suflett så skyddar den väl lika mycket som en liggvagn. Kan man åka och handla med bara babyskyddet och sätta på vagnen? Hur många timmar då? Inte en hel shoppingdag på stan kanske, men storhandlingen på 1-3 timmar?

• Svar på tråden Travelsystemet, hur många timmar kan barnet sitta i babyskyddet när man handlar osv?
  • snysop

Nån måste väl ha travelsystemet?

• Aprikos

Det rekommenderas att inte använda mer än 2 timmar per dag.

• melles mamma

45 minuter har jag hört.......

• snysop

Men gäller det även bilkörning? Iofs så löser det väl sig där eftersom att de behöver ammas....

Varför rekomenderas det inte? Är det för att ryggen tar skada?

• melles mamma

det gäller när barnet sitter i den oavsätt om det är i bil eller vagn. ja barnet kan ta skada, sitter helt oergonomiskt!

• ettem

Japp, det är den lilla ryggen som inte orkar med belastning. (Det var i alla fall vad de sa på BVC).

• Monstermamman

Barnet säger oftast till själv när det får ont i ryggen, det märks bra när du måste ta upp det.

• melles mamma

...fast det är inte alls säkert att barnet säger till + att då har ju barnet REDAN ont!

• Monstermamman

Mina barn har alltid sagt till och man märker bra på dom att dom börjar få ont eller obekvämt. Tar ju givetvis upp dom före dom börjar gallskrika. Sorry, borde ha skrivit att det var enligt mina personliga erfarenheter och vad andra har sagt åt mej.

• snysop

Så om man åker t.ex till fjällen så skall man ta ett stopp var 45 minut? Hm... låter skumt, eller är det därför man ser visa hårdliftar liggandes i baksätet? Är det för långfärdsåkning? Hur gör man vid lååånga flygningar?

• snysop

Ah, så när de börjar gny så är det dags att ta upp dem en stund...

• Monstermamman

Så har jag gjort! När dom börjar gny och röra sej så har jag tagit upp dom och låtit dom lega på rakt underlag en stund för att vila ryggen.

Hårdliftar rekomenderas att man inte har i baksätet fast man har nät till dom, det är inte lika säkert som babyskyddet fast ack så bekvämt det måste vara om man ska längre vägar.

• snart tre

Men det måste väl ändå bara gälla om man låter barnet sitta för länge varje dag i babyskyddet. Någon enstaka resa kan väl inte vara farlig?

Funderar också på att komplettera vår Bugaboo med en MaxiCosi, men vet inte hur vi ska göra. Har hittat ett annat babyskydd som vi gillar bättre än MaxiCosi. Svårt!

• snysop

snart tre, men tänk smidigheten när man är ensam och handlar och bara tar babyskyddet och sätter i underredet. Och sicken liten plats det tar med bara underredet! Jag är mer förtjust i Britax BeSafe Plus (eller vad den heter), men just användningsområdet med Maxin är oslagbar... Måste ha en sån.

• snysop

Men om hårdlift inte är bra, hur gör man vid långa resor? Som "snart tre" säger, om det gäller 100 mil ner i europa och efter 2 v 100 mil upp igen? Att stanna var 45:e minut är ju omöjligt, då tar det en vecka att åka hem. Nej, jag vill inte riskera mitt barns rygg, men det är ohållbart att stanna så ofta på en långresa... :-/ Så jag hoppas att 45-minutar-regeln gäller för dagliga turer...

• ahlcec

Jag har funderat jättemycket på det där. Alltså, om man bor långt uppe i Sverige och har lååångt hem från BB. Får man inte åka hem då om resan tar mer än 45 minuter?

• snysop

Monstermamman,

Kanon, tack för infon! Då är det lite hur som helst egentligen då, men får se hur barnet klarar det... Innan vi tar en långresa med bebben så får vi fråga på BVC.

Svar på tråden Travelsystemet, hur många timmar kan barnet sitta i babyskyddet när man handlar osv?