• Bebis0607

Hur gör jag smörgåstårta?

Jag vill göra smörgåstårta till ca 17 personer men har aldrig gjort det och vet inte hur man gör. Är det någon som kan tala om hur man gör och ge mig ett recept så vore jag väldigt glad.

• Svar på tråden Hur gör jag smörgåstårta?
  • HannaoNicko

Börja med att lägga ut ett första lager med bröd..bre smör på o sen det pålägg du vill ha. t.ex. leverpastej o gurka, lägg sedan ett lager till med bröd, bre smör o sen nästa pålägg. T.ex. tonfiskröra (tonfisk o majonäs), är även gott med mimosasallad eller nån typ av räk/skagenröra. Sen ett lager till med bröd, sen sak tårtan täckas med grädde (som är lite utblandad med majonäs) o sen garnerar du med t.ex. skinka, ost, vindruvor, gurka, tomat, räkor, ägg..ja de du tycker är gott egentligen.

Du kan använda vanlig formfranska, men de allra godaste är att använda hönökaka..
    Det är lite dyrare men mycket godare..o se till att ha nånting på tårtan som är "kleggigt" så den inte blir o kännas torr...

Man kan även pensla brödet litegrann med apelsinjuice för att den ska bli mera saftig. lycka till!

• Ia87

När jag gör smörgås tårta till många så brukar jag ta en bakplåt och vända den upp och ner, lägga på smörpapper och lägga ett lager med vit formfranska så de täcker hela plåten.
    Sedan gör jag en röra av tonfisk

Brukar ha 3-4 burkar tonfisk i vatten
    2 rödlökar som du hackar fint
    1-2 röda paprikor ( skär i bitar)
    majonäs
    citronpeppar
    Du blandar allt detta i en bunke, tonfisk, lök, paprika och sedan blandar du i majonäs i önskad mängd tills det blir som en röra, du kan även ha i lite grädde. Smaka av med citronpeppar!
    Sedan brer du på denna på lagret av börd lägg sedan på ett nytt lager.

Andra lagret brukar jag göra en skinkröra,
    ca 200 g rökt/kokt skinka som du strimmlar fint.
    2 röda äpplen som du tärnar
    en purjolök som du strimlar
    5dl cream fracih
    peppar, salt lite vitlök om så önskas.
    Blanda allt detta och bre sedan på det andra lagret, avsluta med ett lager bröd.

Geggan jag brukar ha över är vispad grädde, majonäs ocg dillkaviar som ja sedan blandar och brer över.
    Efter det är de bara att garnera med vad du vill.
    Jag brukar ha, ost,sallad, köttbullar, skinka, räkor, ägg, tomater, gurka, vindruver, ja vad ni gillar.

Hoppas det går bra för dig och att du gillar receptet. Denna brukar vara välldigt populär i våran släkt, brukar vara jag som åker på att baka när vi ska ha något

Lycka till

• Petronilla

Mitt bästa och mest uppskattade recept.

tre långfranskor(typ rasken)

tre burkar majonäs 500 g
    tre burkar cremefraise 5 dl
    750 g skinka
    500 g räkor i lag
    20 kokta ägg
    3 gurkor
    örtsalt.

Blanda majonäs och cremfraise och smaksätt med lite örtsalt.
    sleva upp i en av cremefraise burkarna och ställ kallt(till utsidan av tårtan)
    Dela resten på två. blanda i finhackad skinka och finhackad färsk gurka i den ena blandningen.

Hackat kokat ägg och räkor i den andra. Jag bruka dela äggen med äggskärare och spara mitten partiet av äggen till dekoration och hacka resten.

Skär bort kanterna på bröden och lägg på en ungsplåt(kolla att den går in i din kyl innanannars får man ta något annat bra att ställa tårtan på.

lägg på den ena blandningen(brukar räcka med hälften) sen är det bara att varva. Lägg gärna en blöt handuk eller papper över den och ställ in den i kylskåp och låt den sätta sig över natten. Dekorera efter behag dagen efter. Jag brukar lägga på cremefraise blandningen och sen strö över ett lager med hackad isbergssallad och sedan dekorera. Man kan ställa gurkskivor på sidorna.

Lycka till och smarra på!

• ejja81

änkelt å super god!

formfranska

tändade äpplen skinka husolsost
    purjolök  salt peppar  lite majonäs  å gegga ner i svagt visspad grädde
    lägg lager på bördet som du önksar

garnering

grädde med majonäs  tunt lager över hela
    skinka ost räkor ägg.citron

lätt å gott

gör bitarna i storleken som du tycker inte för stora bara

• Snowy

Oj... Förlåt, men smaken är ju som baken, tycker ovanstående smörgåstårtor låter som "köpetårtor" som bara smakar grädde och majo. BLÄ!

Mitt hetaste tips:
    3-4 stora formfranskor, gärna med fullkorn. Skär bort alla kanter.

Lägg så många skivor bröd som får plats på plåten och lägg sedan på dessa fyllningar:

1. paket fetaost, chili, basilika, riven ost, mellangrädde.

2. pastej, riven ost, mellangrädde

3. skagenröra (färdig på burk, funkar med vilken fiskröra som helst), hackad lax, kaviar på burk.

4. räkor, dill, majonäs, mellangrädde.

5. (täcklagret) riven mögelost (typ danablue), riven ost, mellangrädde. (gillar man inte mögelost, ta en vanlig rivost istället, eller samma fyllning som första lagret, med fetaost, basilika och chili.

Valbart om man har mellangrädde, vispgrädde eller mjölk, bara man får det till en bredbar konsistens.

och det där med mängd... sjukt svårt att säga. ca 5 dl färdig kräm på varje lager?

garnering: mycket söta frukter som bryter av det salta och feta, vindruvor, physalis, körsbärstomater, kallrökt lax, handskalade räkor, färsk dill, apelsin och citron skivor (modell mindre och borttaget skal)

Man får räkna med att en smörgåstårta är ganska dyr (eller snarare påkostad), man äter dem ju så sällan. Det är heller ingen nyttigmat. Ett hett tips är att göra själva tårtan dagen innan och sedan garnera på serveringsdagen så att den hinner dra i sig och bli riktigt saftig. Det går även utmärkt att frysa skapelsen för att senare låta den tina ca ett dygn i kylskåp!

• 8Viola2

Tycker du har fått bra förslag på röror och hur du ska gå tillväga.
    Har en del bilder i mitt galleri om du vill kika
    Själv tänker jag lägga denna tråden i mina favvisar och prova era recept. Låter smaskens allihop!
    Jag brukar ju vara den som också får göra dessa smörgåstårtorna i släkten
    Ha en trevlig kväll allihopa och lycka till med tårtan.

• Sanda

FÖrlåt jag snor din tråd! Men är det någon som har recept på en smal smörgåstårta?? Ska bjuda på något på släktkalas på söndag men jag vill inte servera något kaloririkt då jag själv gå på diet. fundrar iof kanske på landgång istället

Kolla in min viktblogg!
  • buffybus
    Ia87: det lät gott...verkar va det godaste receptet här....!! när det e smörgåstårta så ska den fan inte va torr iallafall.... finns inget äckligare....

Sanda: ja landgång är nog bättre i din situation...då alla kanske inte går på diet... så kan du snåla ner på din egen så kan dem andra få det goda onyttiga
    Längtar efter dig bebis
  • Sanda
    buffybus skrev 2008-02-01 00:04:26 följande:
    Ia87: det lät gott...verkar va det godaste receptet här....!! när det e smörgåstårta så ska den fan inte va torr iallafall.... finns inget äckligare....Sanda: ja landgång är nog bättre i din situation...då alla kanske inte går på diet... så kan du snåla ner på din egen så kan dem andra få det goda onyttiga
    Exakt
    Kolla in min viktblogg!
  • 8Viola2
    Sanda skrev 2008-01-31 23:55:50 följande:
    FÖrlåt jag snor din tråd! Men är det någon som har recept på en smal smörgåstårta?? Ska bjuda på något på släktkalas på söndag men jag vill inte servera något kaloririkt då jag själv gå på diet. fundrar iof kanske på landgång istället
    Mjukostar och färskostar finns ju med mindre % fett och man kan ju täcka tårtan med cremé fraice, den smala sorten.
    Rökt skinka är ju inte direkt så farligt men man kan ju ha kalkon eller kuckling istället. Det finns ju "mörk" formfranska också.
    Ska se om jag finner ngt recept så kan jag lägga till det i tråden.
  • LillaÄrtan

Jaggör rät enkel s-tårta men den är underbart god!
    Vispar vispgrädde & sätter i majonäs. Blandar.

Fomfranska med bortklippta kanter över en hel ugnsplåt.
    Nederska lagret gräddmajjo med rökt skinka i.
    Ett varv till med bröd
    Mellalagret gräddmajjo med småbitar av gravad lax.
    Översta lagret gräddmajjo & garnerat med räkor, lax, ägg, rom, gruka på sidorna,

Och så vidare

-Sofie, mamma till två Underbara töser, Julie 051215 & Klara 071022-
  • Sanda
    8Viola2 skrev 2008-02-01 00:16:01 följande:
    Mjukostar och färskostar finns ju med mindre % fett och man kan ju täcka tårtan med cremé fraice, den smala sorten.Rökt skinka är ju inte direkt så farligt men man kan ju ha kalkon eller kuckling istället. Det finns ju "mörk" formfranska också.Ska se om jag finner ngt recept så kan jag lägga till det i tråden.
    TACK Det är ju just det, vispgrädde blandat med majonäs. Värre än så blir det nog inte
    Kolla in min viktblogg!
  • 8Viola2
    Sanda skrev 2008-02-01 15:02:37 följande:
    TACK Det är ju just det, vispgrädde blandat med majonäs. Värre än så blir det nog inte
    Så lite så...hahaha...såg att jag skrivit kuckling fast det ska vara kyckling givetvis.
Svar på tråden Hur gör jag smörgåstårta?