• seSSa

Bak-expert? se hit!!!!!!!

Jag blir så irriterad som in i helvete... Förlåt för ordval men jag e verkligen skitsur!

det är tredje gången jag bakar kanelbullar.. 1:a gången var de himmelskt goda och STORA... 2:a o idag, 3:e gången, så blir de stenhårda o platta.. de jäser inte ens!!!!
    Jag fattar inte vad det är som är fel.. fick slänga allt efter flera timmars hårt arbete....

behöver hjälp av er bak experter... vad gör jag för fel??
    receptet jag använder har jag i min blogg....

♂ L E Ó N ♂
  • Svar på tråden Bak-expert? se hit!!!!!!!
  • GussanGos

Det låter som att jästen dött... Om mjölken är på tok för varm när du slår på den över jästen så kan det dö, därför är det jätteviktigt att mjölken och det smälta smöret håller en temperatur på 37 grader innan du häller i den i bunken.

Har du en stektermometer som du kan mäta av med? Annars får du vara jättenoga när du känner på mjölken att den är lagom varm.

Var också noga med att all jäst löses upp ordentligt innan du fortsätter tillsätta övriga ingredienser...

Ja, detta är vad jag kan tro att det kan vara för fel...

Lycka till nästa gång! =)

• Jujja

Har du i f mkt mjöl kanske?

• linjes

Se till att mjölken håller fingervarmt innan du häver i jästen och att det inte är drag när du jäser degen..

• ressiwresseB

du mordade jästen.

• seSSa
    GussanGos skrev 2008-01-30 19:22:50 följande:
    Det låter som att jästen dött... Om mjölken är på tok för varm när du slår på den över jästen så kan det dö, därför är det jätteviktigt att mjölken och det smälta smöret håller en temperatur på 37 grader innan du häller i den i bunken. Har du en stektermometer som du kan mäta av med? Annars får du vara jättenoga när du känner på mjölken att den är lagom varm.Var också noga med att all jäst löses upp ordentligt innan du fortsätter tillsätta övriga ingredienser...Ja, detta är vad jag kan tro att det kan vara för fel...Lycka till nästa gång! =)
    tror d måste vara så.. en kompis frågade detsamma o tipsade om termometern...
    Jag gjorde ju så att när smöret var smält så hade jag lite annat för mig.. när jag sedan kom tillbaka för att hälla i mjölken så klumpade smöret sig.. d såg inte fräscht ut... sedan så la jag spadet (hade då hällt över detta i skålen med jästen i) i kastrullen igen o värmde upp igen så att smöret löste sig. trodde då att d hade löst sig.... var ju lite varmt men inte så varmt att jag inte kan doppa fingret i....
    ahh så surt att man gjort fel på nått så "enkelt"... vad gör jag nästa gång då smöret klumpar sig?? enligt vännen så ska jag bara låta d vara o fortsätta med baket som vanligt.. kan man göra så? förstör inte klumparna resten av degen/bullarna?
    ♂ L E Ó N ♂
  • GussanGos

Använder du flytande margarin? Det hände mig och jag fick klumpar en gång när jag använde flytande margarin, men jag gjorde som vanligt så som din kompis sa och det slätade ju ut sig när det väl blev en deg. Men det kan ju hända med vanligt också....

Du ska inte heller ställa av smöret så som du verkar ha gjort utan det ska fortsätta vara varmt och fräsa lite i kastrullen när du slår på mjölken....

På tal om det så rekommenderar jag att alltid använda smör i stället, "baksmör", det är alltid det bästa i bakning har jag fått lära mej och det blir också godast =)

Man lär sig med tiden, och nu är du nog med hela tiden nästa gång ;) Men detta var ju ett solklart fall av jästdöd....

Lycka till nästa gång! =)

• seSSa
    GussanGos skrev 2008-01-30 20:55:50 följande:
    Använder du flytande margarin? Det hände mig och jag fick klumpar en gång när jag använde flytande margarin, men jag gjorde som vanligt så som din kompis sa och det slätade ju ut sig när det väl blev en deg. Men det kan ju hända med vanligt också....Du ska inte heller ställa av smöret så som du verkar ha gjort utan det ska fortsätta vara varmt och fräsa lite i kastrullen när du slår på mjölken....På tal om det så rekommenderar jag att alltid använda smör i stället, "baksmör", det är alltid det bästa i bakning har jag fått lära mej och det blir också godast =) Man lär sig med tiden, och nu är du nog med hela tiden nästa gång ;) Men detta var ju ett solklart fall av jästdöd....Lycka till nästa gång! =)
    nä inget flytande.. var "fast" eller hur man nu än säger.. sånt man skär i alltså...
    använde ett "delikatess margarin".. ska kunna användas för både matlagning och bakning.
    Höll på att natta sonen så han skulle kunna sova middag när jag höll på att smälta smöret.. fick gå ifrån snabbt för att ta bort smöret från plattan så den inte "brinner upp", därmed uppehållet. brukar inte göra d annars.. nått liknande komm emellan sist också minns jag..

usch man blir ju så ledsen o förbannad för man la så mkt tid samt pengar (gör alltid dubbla satser så jag kan få stora o många bullar) på nått som man fick slänga... 2 ggr i rad dessutom *suck*

men som du säger så får man hoppas på att man gör bättre ifrån sig nästa gång.. lär väl inte bli förrän ett tag framåt
    ♂ L E Ó N ♂
  • Dimitra

Ställ fram mjölken nån halvtimma innan du drar igång med baket så att det helt kylskåpskallt. Om mjölken är kylkall så stelnar fettet du har smält och det blir de där klumparna du beskriver.

Innan du häller ned degvätskan så rör om ordentligt och stick ner ett finger för att kolla värmen. Om det känns ljummet är det perfekt, om det känns svalt, värm på lite till och kolla igen. Känns det varmt så vänta lite innan du häller det över jästen.

Mitt andra tips är att använda jäst som är till för söta degar.

Lycka till på 4:e försöket

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Dimitra
    "Ställ fram mjölken nån halvtimma innan du drar igång med baket så att den INTE är helt kylskåpskall."

...ska det naturligtvis stå
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • faster Heidi

Hallojsan! Tricket med att få stora och fina ordentligt jästa bullar är temperaturen på vätskan som du har jästen i. Om tex när du bakar kanelbullar, så värmer du ju upp mjölk, sedan har i jäst, OM mjölken är för varm då dödar värmen dom "svampar" som jästen har. Förstår du vad jag menar? Är kallskänka och tro mig, jag har gjort det misstaget många gånger!!:D

Ett tips till som kan vara bra att veta är att om du har i för mycket mjöl, då kan bullarna också bli hårda.

Lycka till med bakandet!! Trevlig fortsättning!

mvh: Heidi

• Kidz

Kan tillägga att saltet och jästen inte ska mötas direkt. Lägg saltet på en sida och jästen på den andra sidan innan du blandar runt degen.

• seSSa

tack för alla superbra tips... ska försöka slå ihop allt till nästa gång!!

♂ L E Ó N ♂
Svar på tråden Bak-expert? se hit!!!!!!!