• Lillskruttan

Liten fontanell, farligt eller vad innebär det?

Visste inte under vilken rubrik jag skulle lägga denna fråga...

Min fadderson ska få kolla sin fontanell hos en läkare. På nio månaders-kontrollen upptäckte de att hans fontanell var liten (eller inte kändes alls), att den kanske redan var ihopvuxen.
    Jag undrar nu vad detta kan innebära för honom? Någon med erfarenhet?

Ville inte oroa hans föräldrar med för många frågor, de verkar inte heller förstå riktigt vad det innebär.
    Någon som vet?

• Svar på tråden Liten fontanell, farligt eller vad innebär det?
  • Lillskruttan

ingen som har erfarenhet eller vet?

• Eja

min lilla dotter har haft liten fontanell hela tiden.... jag har undrat det samma...

• Arcane

Liten fontanell har min dotter också, nu 3 månader. Men när ska den växa ihop då och varför skulle det vara farligt om den gjort det vid nio månader??

• Katja80

Vill inte skrämmas nu.. MEn tittade på tv 4 kommer inte ihåg om det var barnsjukhuset..Barn som hade smal panna fontanellen växte ihop för fort??
    De opererade den pojken och vidgade pannbenet enkel operation även om det inte låter så.. Risken är att när hjärnan växer och de blir större att skallbenet trycker på hjärnan vilket hämmar utvecklingen av hjärnan...
    Men varför inte söka på det komemr ju tyvärr itne ihåg vad det hette...

• Lilla Linnéa

Fontanellen finns ju för att hjärnan ska växa så det är inte så bra om den är ihopvuxen.

• Lillskruttan

Katja80: nej, han har inte smal panna. Jag såg oxå det programmet men min fadderson har inget sådant sydrom. Han har helt normal huvudform.

Svar på tråden Liten fontanell, farligt eller vad innebär det?