• två blir 3

Problem med akssan. Vad ska jag göra? Långt..(UNIONEN)

Jag var medlem i HTF:s akassa tom september 2007 då jag ringde till dom för att säga upp mig. Jag har fått ett nytt jobb och tillhör inte dom längre. Då får jag som svar att man ska fylla i en blankett och sedan skicka in denna. sagt och gjort.

Tiden går utan att något händer och NU för 2 veckor sen får jag en påminnelsefaktura på 1399kr.. Jag har aldrig skippat att betala ngt och inte heller fårr ngn räkning från HTF/Unionen som dom nu heter. Påminnelsen avsedde 4 månader..

Jag ringer UNIONEN och får till svar i telefonen: Vi kan inte ta emot ditt samtal för att det är många som ringer oss just nu, försök igen senare. Ok tänkte jag. jag försöker väl imorgon. Utan att överdriva så har jag ringt dom minst 40 ggr/dag och fått samma j..vla svar i örat. i två veckor. Mitt arbete har påverkats av detta då jag har fått anpassa mig efter deras telefontider. Jag har även mailat ett antal ggr utan svar.

Idag får jag tag på en kille som svarar mig att jag mer eller mindre MÅSTE betala summan för dom har inte fått in någon uppsägning. Då tror jag att den kommit bort på posten? iallafall så säger jag att jag inte tänker betala denna summa då jag inte tillhört HTF/UNIONEN sen sep då jag bytte jobb. Jag har ju faktiskt sagt upp mig också varav han svara snorkigt och kaffesurplande " vi kommer fortsätta skicka påminnelser till dig så länge du inte betalat."

Utdrag ur UNIONENS påminnelsefaktura:

"Om du inte betalar hela avgiften(se summan totalt att betala) den sista bankdagen i månaden blir du avregestrerad pga bristande betalning."

Varför gäller inte detta även mig?

Jag har verkligen inte råd att betala denna summa. Jag är också väldigt envis och tycker att jag har rätt.

Hur ska jag gå till väga, har jag ens rätt?

Han sa även att "du kan inte vinna mot a-kassan och facket" Då känner man sig ju verkligen som en människa med rättigheter......

Lev livet NU
  • Svar på tråden Problem med akssan. Vad ska jag göra? Långt..(UNIONEN)
  • två blir 3
    lea 0 leo skrev 2008-01-30 20:53:22 följande:
    Du ska absolut inte betala räkningen. Stå på dig!!!Om dina betalningar, medan du var medlem dvs, skedde månadsvis så borde det ju rimligen ha inkommit en räkning till dig varje månad sedan sept 07. Samtidigt som det även borde ha inkommit en påminnelsefaktura varje månad sedan sept 07... OM du står kvar som medlem hos dom.Det verkar som det du skriver, att du inte fått några fler fakturor och då känner jag att de rimligtvis bör ha noterat någonstans att du inte längre är medlem hos dom.Är själv medlem hos Unionen - och de suger verkligen!!!
    Ja, det tyckte jag också lät rimligt.. jag menar, jag är säker på att jag inte missat 4 fakturor och påminnelsefakturor dessutom!

GÅ UR!! jag kommer aldrig gå med i något fack eller akassan igen. Dom ska hjälpa men gör inte det. tyvärr.. Usch.. känner mig så lurad just nu....
    Lev livet NU
  • Anonym

Jag har gått ur facket nu, men inte a-kassan. Inga problem för mig...
    Hoppas det löser sig för dig. har hört att flera fack kan bråka o tjorva...

• Tigggger

Hmmmm, vad lär man sig av detta?

Att ALLTID ringa/maila och kolla om saker och ting kommit fram.

Gjorde jag igår med vår (om än betydligt enklare sak) kabeltvuppsägning.
    Allt för att veta om jag hade behövt åka in med ett skriftligt papper igen för att det inte hittat fram.

(Och som vanligt, detta är INTE ett snorkigt svar utan i all välmening).

• arianne03

Men är du med i en ny akassa nu? För det är väl dumt att gå ur helt och hållet. Man kan ju inte vara med i två akassor på en gång!

• Anonym (snickers)

Jag behåller den a-kassa jag varit med i sedan 2001, men gått ur facket och är inte med i någon ny... Kan bli aktuellt om eller då jag får fast jobb efter min nu, föräldraledighet. Men tycker att det just nu är ovesenligt vilket fack man är med i då jag tidigare vickarierat för kommunen ena veckan, jobbat för en privat catringfirma och i en butiksdemo nästa, alla tillhör olika fack. Behåller a-kassan i det fack jag varit medlem i, eftersom det är det viktigaste för mig att ha den som "garanterad lön" då jag inte har jobb. A-kassan har man ju jobbat ihop under flera år, jag gick med i facket 1990 då jag fick en sk ungdomsanställning åt kommunen under ett år.

• två blir 3
    arianne03 skrev 2008-02-01 08:42:25 följande:
    Men är du med i en ny akassa nu? För det är väl dumt att gå ur helt och hållet. Man kan ju inte vara med i två akassor på en gång!
    Nej jag är inte med i någon a-kassa nu. Jag kommer heller inte bli medlem då jag inte litar på detta skit system. Vill inte låta ego lr ngt men om jag blir av m jobbet så fixar jag ett nytt lätt. Inga problem. däremot det enda a-kassan gett mig är problem!!
    Lev livet NU
  • två blir 3
    Tigggger skrev 2008-02-01 08:01:11 följande:
    Hmmmm, vad lär man sig av detta? Att ALLTID ringa/maila och kolla om saker och ting kommit fram. Gjorde jag igår med vår (om än betydligt enklare sak) kabeltvuppsägning. Allt för att veta om jag hade behövt åka in med ett skriftligt papper igen för att det inte hittat fram. (Och som vanligt, detta är INTE ett snorkigt svar utan i all välmening).
    Jo nu förstår jag det. Är lite ny på sånnt här.. tyvärr så har jag ovanan att släppa saker då jag tycker att det är klart eller vad man ska säga...
    Lev livet NU
  • Tigggger
    idabonin skrev 2008-02-01 10:24:49 följande:
    Jo nu förstår jag det. Är lite ny på sånnt här.. tyvärr så har jag ovanan att släppa saker då jag tycker att det är klart eller vad man ska säga...
    Jo de flesta gör ju det och det ställer till det ibland ;)

Hoppas hur som helst att det kommer lösa sig för dig.
    Har tyvärr inte nåt tips för hur du kan gå tillväga.
  • Aurora83

Shit va jobbigt, jag har precis begärt mej ur Unionen, hoppas jag slipper detta. Men att få tag på asen är helt omöjligt ja!

• två blir 3
    Aurora83 skrev 2008-02-01 18:43:06 följande:
    Shit va jobbigt, jag har precis begärt mej ur Unionen, hoppas jag slipper detta. Men att få tag på asen är helt omöjligt ja!
    Ja det går typ inte att få tag på dom.. invänta en bekräftelse som jag inte fick(visste inte att man skulle få det) så ska det ju rulla sen..
    Lev livet NU
  • Ramla

Jag har också försökt få tag på Unionen via tele.....men får till svar: Vi kan inte ta emot ditt samtal för att det är många som ringer oss just nu, försök igen senare.....Jag har ringt många, många ggr olika dagar.
    Jag har funderingar på att gå ur också. Men jag hade några frågor så jag ville prata med dem först, så jag provade att skicka ett mail. Efter 1 vecka fick jag till svar att den avdelningen inte kunde ta det ärendet utan hade vidarebefodrat till deras försäkringsmedlare.....och nu är det 2 veckor sedan....*suck*
    Vilken tid det ska ta!

• JAG är BÄST

TS och Ramla

Varför inte gå ut i tidningen med detta .
    Låt detta komma fram hur dom better sig mot sina medlemmar. Då kommer dom nog att skärpa sig. Eller varför inte kontakta Robban A

• Luella

TS, den avanmäland du gjorde, var det ut ur facket eller ut ur akassan?

• Aurora83

Var sitter dem någonstans ?? Ska vi inte gå dit och säga hej vi har försökt att ringa er men vi får inge svar, så tar vi med oss några reportar oxå `?

• två blir 3
    Luella skrev 2008-02-02 00:04:06 följande:
    TS, den avanmäland du gjorde, var det ut ur facket eller ut ur akassan?
    A kassan.
    Lev livet NU
  • två blir 3
    Aurora83 skrev 2008-02-02 10:51:59 följande:
    Var sitter dem någonstans ?? Ska vi inte gå dit och säga hej vi har försökt att ringa er men vi får inge svar, så tar vi med oss några reportar oxå `?
    solna sthlm. som har besökstid EN dag i veckan......
    Lev livet NU
  • två blir 3
    JAG är BÄST skrev 2008-02-01 23:51:01 följande:
    TS och RamlaVarför inte gå ut i tidningen med detta.Låt detta komma fram hur dom better sig mot sina medlemmar. Då kommer dom nog att skärpa sig. Eller varför inte kontakta Robban A
    haha jaaa... Robban är fan bäst! :)
    Lev livet NU
  • två blir 3
    Ramla skrev 2008-02-01 19:12:54 följande:
    Jag har också försökt få tag på Unionen via tele.....men får till svar: Vi kan inte ta emot ditt samtal för att det är många som ringer oss just nu, försök igen senare.....Jag har ringt många, många ggr olika dagar. Jag har funderingar på att gå ur också. Men jag hade några frågor så jag ville prata med dem först, så jag provade att skicka ett mail. Efter 1 vecka fick jag till svar att den avdelningen inte kunde ta det ärendet utan hade vidarebefodrat till deras försäkringsmedlare.....och nu är det 2 veckor sedan....*suck*Vilken tid det ska ta!
    jo tack.. förvänta dig inte att få ngt svar på mail heller.... jag gjorde ett annat val i telefonen. tror det va valet för "har du några frågor gällande din utbetalning" eller ngt liknande.. då fick jag prata med ngn...
    Lev livet NU
  • Ramla

Jag har kommit fram via telefon 2 ggr men då har de varit tvungna att koppla vidare till "rätt" person och när de gör vidarekopplingen så försvinner man...och sen provar man att ringa igen och kommer inte ens fram.....*suck*
    Jag har har fortfarande inte fått svar på mitt mail.

idabonin skrev 2008-02-02 20:12:55 följande:
    jo tack.. förvänta dig inte att få ngt svar på mail heller.... jag gjorde ett annat val i telefonen. tror det va valet för "har du några frågor gällande din utbetalning" eller ngt liknande.. då fick jag prata med ngn...
Svar på tråden Problem med akssan. Vad ska jag göra? Långt..(UNIONEN)